Familien Lystlund (Løslund/ Løstlund)

Startet af Camilla Lystlund, 30 Sep 2010 - 15:59

Forrige emne - Næste emne

Camilla Lystlund

Hej.

Jeg er ud af en slægt ved navn Lystlund/ Løslund/ Løstlund, der stammer tilbage fra starten af 1700-tallet. Slægten er fra området omkring Ringkøbing, men er begyndt at sprede sig rundt om i danmark nu, samt en gren ovre i USA.

Jeg vil blot håbe på at hvis nogle kender til slægten eller har nogle oplysninger, at de så giver dem videre til mig. Jeg er meget interesseret i alt...

Efter en del interesse fra andre også har jeg oprettet en hjemmeside omkring slægten, denne er www.famlystlund.dk.

Tak, fordi du læste med og mange tak til dem som kan komme med informationer :)

Venlige hilsner

Camilla Lystlund.

Grethe Leerbech

Hej Camilla

Jeg kender ingen Lystlund, men kan fortælle at min far Niels Laustsen og Mads Lystlund sammen havde et konditori og bageri på Hjørnet af Gråbrødretorv og Gråbrødrestræde. hvor i dag restaurant Amalfi ligger.

Mads var en gudbenådet marcipankonditor. Han kunne lave de flotteste marcipanopsatser oghavde mange udstillinger af dem især til jul.
Min fars kone og fru Lystlund, jeg mener hun hed Gerda, kunne ikke rigtigt sammen. de stod begge i salget, så min mor fandt en anden arbejdsplads og lidt senere opløste min far Kompagniskabet og fik sin egen forretning.

Jeg tror jeg har et billede af Mads og hans kone sammen med mine forældre. MIn mor er 97 år i dag, så hun kan desværre ikke fortælle mere, da hun er dement.

Mads Lystlund var så længe han havde konditoriet en berømt konditor i København især for marcipanen og lavede flere ting, var blandt andet i aviserne (jeg tror Politikken med en flot artikel en eller anden søndag) og i TV i 60erne.

Jeg ved jo ikke om du er i slægt med ham:::::

Med venlig hilsen

Grethe Leerbech
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Camilla Lystlund

Hej Grethe.

Nej, hvor lyder det spændende!!!

Jeg har ikke hørt om denne historie før, og eftersom de fleste Lystlund'ere er i familie, så mon ikke der er en forbindelse. Kan du huske hvad konditeriet hed???

Jeg må prøve at se om jeg kan finde den avis - det kunne da være sjovt...

Tusind tak, for denne historie :o))

Hilsen Camilla.

Poul Petersen

Hej Camilla

Jeg er efterkommer af Anders Jensen Lystlund og Zidsel Eschildsdatter.

På din hjemmeside står der at (2.1) efterkommere af Margrethe Andersdatter Lystlund og Niels Pedersen Katborg, ikke er skrevet med, så jeg går ud fra at du har dem, ellers må du lige give et praj.

Venlig hilsen
Poul Petersen

Camilla Lystlund

Hej Poul.

Ja, tak, jeg har en del af Margrethes efterslægt, men måtte beslutte mig for at stoppe på et tidspunkt fordi det ellers blev et alt for stort projekt.

Men tak fordi du gad at give mig et prej alligevel :)

Fra Camilla.

Erik Nielsen

Til Poul

Jeg så at du var efterkommer af Anders Jensen Lystlund.

Det er min svigerinde også. Jeg har dyrket lidt slægtsforskning for hende,
så jeg kunne da godt tænke mig at vide hvilken af Margrethe's børn du er knyttet til.

Jeg kender Anders, Peter, Jens, Sidsel Marie og Maren. De 2  sidstnævnte kender jeg ikke mere til mht. ægteskab og andet. 
Med venlig hilsen
Erik Nielsen, Lystrup

Poul Petersen

Hej Erik

Det er Peder Nielsen Katborg der bliver gift med Ane Marie Christensdatter

Deres søn Jens Christian Pedersen bliver gift med Gjertrud Cathrine Christensdatter

Deres datter Maren Jensen er min oldemor.

Jeg har ikke styr på Peder Nielsen Katborgs søskende, så hvis du vil sende noget, er min mail:

kighus@mail.dk


Venlig hilsen
Poul Petersen


Grethe Leerbech

Hej Camilla

Det er lidt længe tid siden jeg skrev om Mads Lystlund. Jeg kan desværre ikke huske navnet på konditoriet, men med adressen er jeg sikker på du kan slå op i gamle Krak registre og finde ham og forretningen eller evt. telefonbøger.

Jeg mener han afhændede konditoriet i 70erne, dengang der skete den "store" ændring med grårødretorv dvs. det  blev restauranter alt sammen.

Mads må være blevet pensionist omkring 1977-80, så idag ville han have været ca. 95-97 år.

god jagt
mvh
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Erik Nielsen

Hej Poul

Jeg kan se, at jeg allerede kommer til kort her, idet jeg ikke kender sønnen Jens,
men har 2 andre - Niels og Margrethe Marie.

Mine oplysninger stammer fra Kirsten Høegsberg, Vissenbjerg, hvorfra jeg tilbage i 2004 fik en GED-fil
men mine oplysninger på denne gren stopper her.

Jeg skal se, om jeg kan få udtrukket noget til dig.
Med venlig hilsen
Erik Nielsen, Lystrup

Poul Petersen

Hej Erik

Jeg kender til gengæld ikke Margrethe Marie, men jeg vil prøve at søge efter alle børnene.
Jeg ved ikke om vi er ved at lave en tråd i tråden, men her er det jeg har:

Husmand og Vinterskolelærer
Peder Nielsen Katborg   26/1 1777 Katborg, Ulfborg    8/4 1830 Ulfborg      28 – 76
Ane Marie Christensdatter   1789 Madum                   7/2 1866 Ulfborg, Ulfborg   51 - 253   
viet den 3/5 1818 i Idom Sogn, Ulfborg                  28
børn:
Niels Pedersen   (dåb)   5/7 1818 Idom, Ringkøbing            3 - ?   
Jens Christian Pedersen   14/11 1820 Idom, Ringkøbing   26/1 1896 S. Nissum, Ringkøbing   5 – 179
Jens Kjeldal Pedersen      5/2 1823 Ulfborg, Ulfborg            8 –

Historie: På google står der, at Peder Nielsen Katborg var lærer om vinteren og boede en tid i Idom. Sidst boede han i Ulfborg på Katborg Mark, hvor han lavede sig en bolig i en sandbanke. Han havde mange børn og døde som almisselem.
Venlig hilsen
Poul Petersen