Hvor lå Vestre Gasværks Arbejderboliger (Kbh., i 1910)?

Startet af Karsten Jacobsen, 06 Nov 2010 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Boligerne har nok ligget i nærheden af gasværket, men har du et bud på vejnavn? Jeg har brug for at lave et opslag på adressen i FT 1910.

MVH
Karsten

Jørgen Sørensen

#1
Hejsa Karsten

Vestre gasværk lå hvor kødbyen er/var idag, se på vedlagte link, i nærheden af gasværkshavnen.
http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/kort1906.pdf
Du kan selv vælge hvilke gader du ser efter i ;)

Tilføjelse.
Nu skriver du selv Vestre gasværk, der er et Østre gasværk ved Svanemølllehavnen, samme kort oppe i højre hjørne, der, tæt ved er Lægeforeningens boliger.
Venligst Jørgen - 2300

Ulla Nielsen

Hej
Jeg mener nogle lå på Gasværksvej, som jo er Vesterbro i København,
men jeg mener også at der var nogle i Lille Istedgade, har selv ledt efter
personer der.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Karsten Jacobsen

Tak, Jørgen og Ulla!

Det mærkelige er, at forældrenes adresse er angivet "Vigerslev. Vestre Gasværks arbejderboliger" ved en barnedåb, som finder sted i Jesuskirken, Valby Sogn. Jeg forstår ikke, hvorfor parret bruger Jesuskirken, når der er "rigeligt" af kirker at tage af på Vesterbro. Desuden synes jeg, at det er mærkeligt, at der står "Vigerslev", når Vestre Gasværk lå sådan "cirkus", hvor kødbyen ligger i dag. Jeg ved, at barnets far senere arbejdede på Valby Gasværk, hvilket matcher bemærkningen om Vigerslev perfekt. Kan Vestre Gasværk have haft en "filial" i Valby, indtil Valby Gasværk blev grundlagt (netop for at aflaste Vestre Gasværk)?

Jeg har spurgt Vesterbro Lokalhistoriske Forening efter en præcis adresse på arbejderboligerne, men skulle måske også have spurgt Valby Lokalhistoriske Forening? Giver disse forespørgsler ikke resultat, må jeg tage gader og stræder én for én...

MVH
Karsten   

Ulla Nielsen

Hej Karsten!
Ved at kigge på gamle kort på Kort& Matrikelstyrelsen,www.kms.dk
kan jeg se at Skelbækgade også ligger lige ved
det daværende Gasværk, hvis det kan hjælpe dig.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Karsten Jacobsen

Tak, Ulla. Hjælp har jeg i hvert fald brug for!

Her er svaret fra Vesterbro Lokalhistoriske Forening:

"Har aldrig hørt om Vestre Gasværks Arbejderboliger. Hvis du har en kilde hvor det nævnes hører vi gerne herom. Jeg tvivler på der har været nogen på Vestre Gasværks område som lå hvor den Hvide Kødby er idag ved Halmtorvet. Vestre Gasværk sprang i luften i 1929. Derimod er der på Frederiksberg Gasværksarbejdernes Byggeforing på Folkets Alle, Frihedsvej, Lighedsvej og Broderskabsvej."

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Eftersom der står "Vigerslev. Vestre Gasværks Arbejderboliger" i kirkebogen og Vesterbro Lokalhistoriske Arkiv ikke har svar på "gåden", hælder jeg mere og mere til, at der er tale om arbejderboliger i forbindelse med Valby Gasværk.

Valby Gasværk blev taget i brug 1907.

Den tidligere omtalte dåb findes i kirkebogen for Valby Sogn, fødte piger, 20-11-1908, Iris Margrethe Nielsen (Jeg har desværre ikke adgang til kirkebøger fra den computer, hvorfra jeg arbejder i dag, og notatet om opslagsnummeret er arkiveret på en anden computer).   

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Kan præsten ved en fejltagelse være kommet til at skrive Vestre Gasværk, fordi dette var veletableret, mens Valby Gasværk var en "ny størrelse" (opført 1907)?

Bruger jeg søgeordet "arbejderboliger" på Valby Lokalhistoriske Forenings side, dukker der tre billeder op, der temmelig klart ligner de nuværende boliger i Vilhelm Thomsens Allé.

Jeg ved, at familien stort set hele livet levede på Vilhelm Thomsens Allé. Det første jeg derfor gjorde var at slå op i FT 1910 efter denne vej, men den var der ikke...!? Hed Vilhelm Thomsens Allé noget ganske andet dengang? Vilhelm Thomsens Allé ligger i Vigerslev-kvarteret... 

MVH
Karsten 

Jørgen Sørensen

Billedet med 3 bygninger ligger på hjørnet af Vigerslev Alle og Høfdingvej.
Venligst Jørgen - 2300

Jens Peter Lieberkind

Ifølge http://www.3b.dk/unikventeliste/Ejendom.aspx?ID=54 ligger arbejderboligerne nu Høffdingsvej 1-5, men denne gade er heller ikke i FT1911.

Du skal som Jørgen Sørensen siger kigge under Vigerslev Allé, hvor familien findes på opslag 15.

Mvh.
Jens Peter

Karsten Jacobsen

Tak, Jørgen, for hintet med Vigerslev Allé/Høffdingsvej. Jeg ved, at familien stort set hele livet boede på Vilhelm Thomsens Allé og har derfor nok haft for stor focus på netop denne vej, specielt fordi datteren Iris overtog lejligheden og også levede sin tid ud samme sted. Desuden ligner husene på Vilhelm Thomsens Allé til forveksling arbejderboligerne fra Valby Lokalhistoriske Forenings billedbase.

(P. S.: Det seneste fund i Niels O.'s saga omhandler en kanariefugl med brækket ben...!)

Og også tak til dig, Jens Peter. Du fjerner effektivt enhver tvivl om, hvorvidt familien har ophold på Vesterbro eller i Vigerslev med din henvisning til det konkrete opslag, hvor familien findes!

MVH
Karsten 




Jørgen Sørensen

Med fare for at du ved det, kan du i google foroven vælge kort, når du zoomer nok ind, kan du tage den lille gule mand og sætte ned på vejen.
(hvis den bliver blå, vejen altså) = Street wiev
Ved i kort at vælge kort fremfor satellit, opnår man en hurtigere zoomning, skifte til satellit er bare et klik væk.
Jeg har været en virutel tur ned af Vilhelm Thomsens Allé, syntes ikke lige.

En halt kanariefugl. Spændende, den har jo god tid til at blive helbredt ;)
Et link - Dato: 21/02-07 10:20

Hvor meget er mine 7.332,99 kr. værd i 2079? Og har vi kroner?
Venligst Jørgen - 2300

Karsten Jacobsen

Ifølge FT 1911 tilbagelægger gasværksarbejder Anders Peter Nielsen "i overvejende grad" turen til og fra arbejde "gående". Det kunne jo tyde på, at der var tale om Valby Gasværk i Vigerslev som arbejdsplads...

Men i FT 1916 står der mærkeligt nok Vestre Gasværk(!) som arbejdsplads... Det giver en pæn, men dog overkommelig gåtur til/fra arbejde hver dag.

Anders Peter har vel mumlet til præsten, at han arbejdede på Vestre Gasværk, og at han boede i gasværkets arbejderboliger. Det er så blevet til adressen fra kirkebogen: "Vigerslev. Vestre Gasværks Arbejderboliger"!

MVH
Karsten