Jens Jørgen Dam taget navneforandring til Dammstrom

Startet af Inge Dam Christensen, 31 Okt 2011 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Inge Dam Christensen

Hvor er Jens Jørgen blevet af?

Født den 27. april 1861 i Klemensker

Ved han er taget til Sverige - boede i Malmø i 1903 - og har taget navneforandring til Dammstrom
på denne adresse: Adresse: Tailor, JJD Dammstrom Martinsgartam 14 Malmø, Sverige Europa

Har han efterkommere?

Venlig hilsen
Inge Dam Christensen








Hans Poulsen



Hej Inge

Du må i gang med slægtsforskning på traditionel måde, og jeg er sikker på, at det ender med, at du får svar på dine spørgsmål.

Find alt om Jens: fødsel, dåb, forældre, faddere, søskende, deres konfirmationer, samtlige de folketællinger som forældre og børn er med i, søskendes vielser, deres ægtefæller, forloverne, deres børn - var Jens forresten fadder til nogle af disse nevøer og niecer?

Har du fundet Jens' forældres død? Hvem averterede dødsfaldene i dagspressen?

Skriv omhyggeligt opslagsnumrene ned, når du har fundet data i kirkebogen, og sørg for hele tiden at nævne amt, herred og sogn, så andre nemt kan finde kilderne, hvis det bliver nødvendigt for dig at bede om hjælp.

Er der skrift i kirkebøgerne, du ikke klarer, så husk den herlige DIS-gruppe: Hjælp til tydning.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Dam Christensen

Jeg kender alt til forfædre og efterkommere. Det er bare lige denne der giver udfordringer!

mvh
Inge

Hans Poulsen


Tak for dit venlige svar, Inge.

- Skar Jens alle bånd over til sin familie på Bornholm?
- Véd du, hvad Jens tjente det daglige brød ved?
- Har du læst skiftet efter Jens' forældre?
- Har du overvejet, om Jens videreudvandrede til fx USA?

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jens Thomassen

Hej

Efternavnet er kendt i USA. Se dette link:

http://www.whitepages.com/dir/a-z/dammstrom/jens

Hvis han var blevet i Sverige burde efternavnet vel være Dammström.??
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Eva Morfiadakis


Jag har kontrollerat skiften i Malmö fram till 1950. Det finns inget för en Dammstrom/Dammström i Malmö.

Gatan han bodde på finns inte längre - den hette Mårtensgatan innan den försvann på 1970-talet. Den kan ha tillhört Skt Petri församling. Har för mig att gatan låg nära Petri kyrka. Tyvärr har jag inte tillgång till kyrkböckerna för att se vart han flyttade.

Eva M
Eva M

Inge Dam Christensen

Hej Eva, Hans og Jens

Efter at Jørgen Larsen Dam - Jens's far døde så planlagde hans mor Elisabeth Margrethe Pedersen Marcher, at sende først 2 børn, så 3 børn, sidste sig selv og baby( som var 4-5 år) til Amerika sammen med missionærer fra Mormonerne til hendes familie i Utha.  Ældste søn, Jens, var ansat som lærling - skrædder -  i en nabo by. Elisabeth sendte bud efter ham. De skulle mødes på havnen om morgenen for afrejse men han dukker ikke op. Elisabeth blev tvunget til at sende den yngste altså babyen med i stedet for,  fordi hun ikke kunne spilde den købte billet.  Det tog Elisabeth omkring 2 år at få samlet penge sammen så hun også kunne tage til Amerika og de alle blev forenet.
Vi har kontakt til familien i Amerika, og de ved heller ikke hvor Jens er blevet af.

Vi ved fra et brev Jens har sendt til sin yngste bror, at han bor i Sverige og har ændret efternavnet til Dammstrom. Jeg kan nu se at han nok har planlagt at flytte fra Malmø til Helsingborg eller Stockholm, da det kneb med arbejde i Malmø. Ï brevet skriver han også at det er 27 år siden de rejste til Amerika. Og han fortæller også hvorfor han ikke mødte op og rejste med. Han ville ikke have noget med mormonerne at gøre - men at han nu var blevet ældre og havde ændret sit syn. Men nu var han blevet for gammel til at rejse o.s.v. så Derfor går vi ud fra at han ikke er kommet til USA.  Vi har søgt og fundet meget om den der kom til Amerika via FamilySearch.

mvh
Inge


Eva Morfiadakis

Hej!

Jag kontrollerade Stockholm tidigare men där finns han inte. Jag kan säga att det finns folk begravda i Helsingborg som heter Dammström, dock inte Jens Jörgen.
Jag ska till Malmö stadsarkiv eventuellt imorgon. Jag ska kontrollera församlingsboken.

Eva M
Eva M

Inge Dam Christensen

Hej Eva

Tak for din søgen.

Venter spændt på om du finder noget!

mvh
Inge

Eva Morfiadakis


Hej!

Adressen är Mårtensgatan 14 (Martinsgatan fanns inte i Malmö). Den låg i Caroli församling QV15 Erik Menved VI. Tyvärr kunde jag inte finna honom.
Jag har sökt i utvandringsdatabasen och i döda i Sverige. Jag kunde inte finna honom.

Eva M
Eva M

Inge Dam Christensen

Hej
Tak for dit arbejde.
Jeg har dundet Jens Jørgen i København via Politiets registerblade:
Oplysninger om registerbladet
Udfyldelsesdato: 1-5-1892
Personer
Hovedperson
Jens Jørgen Damm , 27-4-1861 , Clemensker
Stillinger: Skrædder
Ægtefælle
Caroline Petrea Damm , 18-11-1867 , Østermarie
Adresser
1-5-1892: Møntergade 16 , 3.
1-11-1894: Grønnegade 23 , 2.
1-5-1896: Frameldt til Helsingborg
1-11-1907: Peder Skrams Gade 8 , 5. tv.
22-4-1908: Wesselsgade 24 , 3. hos Fru
1-5-1914: Wesselsgade 24 , 4.
14-4-1917: Hillerødgade 4 , 4. hos Lundqvist


Oplysninger om registerbladet
Udfyldelsesdato: 1-11-1896
Personer
Hovedperson
Caroline Petrea Madvig Damm , 18-11-1867 , Østermaria
Stillinger: Dameskræderinde
Adresser
1-11-1896: Fra Grønnegade 23 2.sal til Klosterstræde 4 , 2.
1-11-1898: Knabrostræde 21 , 1.
1-11-1900: Landemærket 21 , 4.
1-5-1901: Frederiksberggade 16 bagh.
1-11-1901: Frameldt
1-5-1902: Mikkelbryggersgade 11 , 4.
1-11-1903: Skindergade 6 , 1.
1-5-1904: Landemærket 7 , 5. tv.
1-11-1904: Pilestræde 80 , kvisten
1-5-1905: Grønnegade 29 , 4.
1-11-1905: Adelgade 26 bagh. , stuen

I FT 1901 Frederiksberggade 16 - opslag 40
Fremgår det at Caroline er Fraskilt -
men der er et barn Edith Ella Dam f. 27.7.1898 i København - men hvor?

Ikke alle FT er på nettet -så hvis der er hjælp at hente blir jeg glad

Mange hilsner
Inge

Eva Morfiadakis

Titta i FT 1906 Adelgade 26, opslag 34.

Hustrun "enke" har också en odöpt son f. 7/5 1904. Det står också att det bor en handelsagent hos henne som "naegtet oplysning".

Jag tittade efter dottern i Helligånd men kunde inte finna henne där. Sonen kan vara född i t ex Trinitatis eller kanske på Det Kgl. Födselsstiftelse.

Jag ska titta om jag kan finna honom i Helsingborg.

Eva M
Eva M

Inge Dam Christensen

Hej Eva

Jeg har kigget i kirkebogen for Helligåndskirken 1900-1910 - men han står først opføet under 1906
Johannes Ludvig Madvig.

og jeg har også fundet datteren Edith Ella Damm, i Vor Frue
så langt så godt.

Mon der har været flere børn og hvad er der mon blevet af dem?

mvh
Inge

Hans Poulsen



Hej Inge

"Mon der har været flere børn og hvad er der mon blevet af dem?"

Et par gange tidligere i denne tråd har jeg været inde med, hvad jeg opfatter som gode fif.

Dit sidste hjertesuk om, hvorvidt der er flere børn etc., får mig til at spørge dig, om du under dig selv tilstrækkelig tid og ro til at gå i dybden med de kilder, du arbejder med?

Fra min egen forskning véd jeg, at jeg tit må sidde stille og rolig i dage, ja uger, og forsøge at trænge til bunds i forhold, som i første omgang ser komplicerede ud. Må jeg derefter erkende, at jeg ikke ved egen kraft kan komme længere, beder jeg medforskere i DIS-grupperne hjælpe mig og det på en måde, som overbeviser dem om, at jeg selv har slidt med opgaverne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Robin Francom

#14
Inge,

My name is Robin Francom and I too have been searching for descendents of Jens Jørgen Dam.  I am a descendent of his sister Anine.  I have found all the information listed by the responders on this forum and then some.  His daughter Edith Ella Eliza passed away in 1897.  Jens' wife Caroline gave birth to another daughter in July of 1898 in Helligånds parish and named her Edith.  I do not know what became of this second Edith.  Jens left Copenhagen in 1896 and returned in 1907 as you have seen from the Police Census.  He died in Kingo parish in Copenhagen 27 March 1941 and was buried in the Bispebjerg Cemetary in Copenhagen.  I have found no descendents.  His wife Caroline, however, had three additional children via two different fathers.  Are you by chance related to Jens?

Robin Francom