Forældre til Mourits Hagen, født ca. 1780

Startet af Anna Sofie Hagen, 30 Sep 2010 - 14:58

Forrige emne - Næste emne

Anna Sofie Hagen

Min mands tip-tip-oldefar hed Mourits Hagen og var møllejer/forpagter på Merløsegård på Holbækegnen.  Iflg. de oplysninger jeg har skulle han være søn af en apoteker Bernhard H. fra Holbæk.  Mourits skulle være født 1790 (Fundet i stamtavle over Johannes Bernhard Hagen og Ane Margrethe Cöllner).  Dette kan ikke passe for han blev gift i 1807 og blev far til Lauritz Hagen (min mands oldefar) i 1808.  Dette står i Dansk biografisk leksikon.  Er der nogen der kan hjælpe med at få opklaret dette problem?  Vi har i vort hjem kopier af malerier af Johannes Bernhard H., og hans far og mor, så slægtskabet er nok godt nok, men datoerne passer altså ikke rigtigt!

Anna Sofie Hagen

Anne Mortensen

Min mands tip-tip-oldefar hed Mourits Hagen og var møllejer/forpagter på Merløsegård på Holbækegnen.  Iflg. de oplysninger jeg har skulle han være søn af en apoteker Bernhard H. fra Holbæk.
Hvilke oplysninger ?

Mourits skulle være født 1790
Hvor har du søgt hans fødsel/dåb ?

Dette kan ikke passe for han blev gift i 1807 og blev far til Lauritz Hagen (min mands oldefar) i 1808
Hvad er det der ikke passer ?
Måske er han viet som 17-årig ??

Jeg har læst Dansk Biografisk Leksikon og her et link med flere oplysninger om Lauritz

http://runeberg.org/dbl/6/0474.html
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Her er en familie fra FT 1787 hvor der er nævnt nogle af de navne du nævner.

Søgt på http://www.ddd.dda.dk/

holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Holbæk Købstad, Ahlgaden No. 68, 68, FT-1787, C0590
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Worsøe 44  Gift Husbonden Apotheker 
Cathrine Bagger 32  Gift Hans Kone   
Bernhard Hagen 12  Ugift Hendes søn af 1ste Egteskab   
*) Mathias Hagen 7  Ugift Søn af dito (1ste) Egtesk. (Ægteskab)   
Hans Christian Hagen 5  Ugift Søn af do. 1ste Egtesk. (Ægteskab)   
Mouritz Fischer Hagen 4  Ugift Søn af dito (1ste) Egtesk. (Ægteskab)   
Peter Bagger 24  Ugift Konens Broder Provisor paa Apotheket 
Georg Næser 16  Ugift  Aphotek. Dr. (Dreng) 
Ellen Pedersdatter 23  Ugift Tieneste Pige
----------------------------
*) Hvis dette er din Mourits er han født ca. 1780 (og ikke 1790 som du oplyser) og så passer det vel bedre med vielse og barnefødsel ?

-----------------------------
Cathrine Bagger har været gift med

Søgt på http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

CATHARINA HEDEVIG BAGGER Pedigree
  Female   Family
   
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   Marriages:
  Spouse:  BERNHARD HAGEN  Family
  Marriage:  29 SEP 1774   Hagested, Holbaek, Denmark
---------------------------------------






Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anna Sofie Hagen

Hej Anne!

Tak for svar!
Mine primære oplysninger stammer fra O.M. Giersing:  Stamtavle over Bernhard Hagen og Anna Margrethe Cöllner.  Udgivet 1884.  Den er i familiens eje (er vist oprindeligt givet til farfar Johannes H., som var læge (og kollega til Giersing).  Her er Mouritz angivet som født i 1790.
I Dansk Biografisk Leksikon står at Lauritz Hagens far Mouritz var forpagter på Merløsegård i 1808 (L.H.´s fødeår).  Det har han næppe været som 18-årig!
I Ammentorp.org har jeg også fundet oplysninger om Apoteker-familien. De følges dog ikke længere end til Bernhard og Anna Margerthes 10 børn.
Og så har jeg også "bladret" i Holbæk Kirkebøgerne (www.sa.dk) for at se om jeg kunne finde Mouritiz's dåb.


Anna Sofie Hagen

Hurrah - nu har jeg fundet Mouritz's dåb i Kirkebogen for Holbæk Skt. Nikolaj han er født i juli 1783 - så nu "passer pengene"!

Tak for hjælp iøvrigt - og jeg klarer mig forløbig, men vender måske tilbage,hvis der er andre jeg gerne vil finde.

mvh.  Anna Sofie