My heritage

Startet af Lilian Kristensen, 30 Okt 2011 - 11:21

Forrige emne - Næste emne

Lilian Kristensen

Hej

For en del tid siden forsøgte jeg at lave en slægtstavle i My Heritage. Jeg har fået en del smart matches og der er især en som har flere oplysninger om mig end jeg selv har opgivet. Jeg har ikke på noget tidspunt lagt mine data på nettet. Hvordan kan det gå til at et medlem af My Heritage har mit fødenavn, min fødselsdag og sted.
m.v.h.

Lilian Kristensen

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Leif Sommerdal

Vedkommende har vel kigget i kirkebogen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lis B. Jensen

Du kunne jo også prøve at spørge den der har dette match.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lilian Kristensen

#4
Citat fra: Leif Nielsen Dato 30 Okt 2011 - 16:03
Vedkommende har vel kigget i kirkebogen

Hej Leif.

Ja det kan da godt være at vedkommende har fundet mit navn fødselsdag og fødested i kirkebogen, mit navn er bare en af de over 67.000 personer han har i MY Heritage. Men skulle han have fundet mit navn fødselsdag og fødested i kirkebogen, giver det ham ret til at bruge oplysningerne?

m.v.h.

Lilian Kristensen

Lilian Kristensen

Citat fra: Lis B. Jensen Dato 30 Okt 2011 - 16:42
Du kunne jo også prøve at spørge den der har dette match.

Hej Lis

Ja det kan kun lade sig gøre hvis jeg vil betale for det, og det vil jeg ikke

m.v.h.

Lilian Kristensen

Leif Sommerdal

Hej Lilian,

Jeg er ikke så sikker på juraen i dette, hvis oplysningerne allerede ligger på nettet (f.x) i en kirkebog, tror jeg ikke, at det er ulovligt at videregive dem.

Her er jeg sikker på, at Hans Poulsen kan fortælle os om de gældende regler.

Men en ting er jura, en anden ting er moral. Hvis du meddeler vedkommende, at du ikke er interesseret i at dine data ligger i hans træ, må han jo forholde sig til dette.

Husk dog, at det kun er et fåtal, der kan se dine oplysninger, da du jo stadig er levende, og MyHeritage viser ikke oplysninger om nulevende personer.

P.S. Hvorfor skal du betale for det?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Tanja Viola Skov Christensen

Citat fra: Leif Nielsen Dato 30 Okt 2011 - 19:07
P.S. Hvorfor skal du betale for det?

fordi!

i første omgang er programmet gratis at downloade og bruge - bare oprette en profil.
dette er selfølgelig med en begrænsning for brug af visse funktioner.

fx; får du besked om smart matches, men får at bekræfte/afvise matchen, eller kontakte personen bag det andet træet som har en match med dig - skal du har højere "bruger" en basis - hvilket du kun får ved at betale for det....

Leif Sommerdal

Du skal da ikke betale for at kontakte ejeren af træet.
Enhver kan kontakte ejeren, selv hvis man ikke har en side selv
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lilian Kristensen

Citat fra: Leif Nielsen Dato 30 Okt 2011 - 20:35
Du skal da ikke betale for at kontakte ejeren af træet.
Enhver kan kontakte ejeren, selv hvis man ikke har en side selv


For at kunne kontakte ejeren af træet, skal jeg opgradere programmet, denne opgradering koster 5.47 us dollar pr. mdr.

Leif Sommerdal

Citat fra: Lilian Kristensen Dato 31 Okt 2011 - 16:08

For at kunne kontakte ejeren af træet, skal jeg opgradere programmet, denne opgradering koster 5.47 us dollar pr. mdr.

Hej Lilian,

Efter min erfaring er det ganske ukorrekt, at man skal have et abonnement, for at kunne kontakte en site-ejer.

Jeg har faktisk selv oprettet en bruger, som ikke har nogen som helst privilegier. Med den kan jeg kontakte alle MyHeritage site-ejere. Og jeg har naturlig testet det.

Din påstand må skyldes ukendskab til systemet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lilian Kristensen

Citat fra: Leif Nielsen Dato 31 Okt 2011 - 16:53
Citat fra: Lilian Kristensen Dato 31 Okt 2011 - 16:08

For at kunne kontakte ejeren af træet, skal jeg opgradere programmet, denne opgradering koster 5.47 us dollar pr. mdr.

Hej Lilian,

Efter min erfaring er det ganske ukorrekt, at man skal have et abonnement, for at kunne kontakte en site-ejer.

Jeg har faktisk selv oprettet en bruger, som ikke har nogen som helst privilegier. Med den kan jeg kontakte alle MyHeritage site-ejere. Og jeg har naturlig testet det.

Din påstand må skyldes ukendskab til systemet



Hej Leif

Du skriver i dit svar at min påstand skyldes ukendskab til systemet, hvad du måske kan have ret i, men i dag har jeg igen fået en Smarts Matches, og her står der Bemærk: bekræftelse eller afvisning af Smart Matches kræver et Premium abonnement og dette abonnoment koster altså penge.

Leif Sommerdal

Hej Lilian,

Jeg skal forsøge at være meget præcis i mit svar, da jeg jo ikke har til hensigt at være ubehøvlet overfor dig  ;)

Du har helt ret i, at det kræver abonnement at kunne bekræfte/afvise en SmartMatch - men det kræver ikke abonnement at kontakte site-ejeren.

Du kunne jo f.x. kontakte site-ejeren med henblik på at blive medlem at vedkommendes site, hvilket mange tillader. Du kunne evt. også benytte kontakten til at spørge ind til dokumentation for noget at det, som site-ejeren har registreret.

Jeg håber, at dette klarer lidt op på misforståelse, ellers er du velkommen til at kontakte mig igen - enten her i tråden eller via pm.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Tanja Viola Skov Christensen

Citat fra: Leif Sommerdal Dato 06 Nov 2011 - 17:59
Hej Lilian,

Jeg skal forsøge at være meget præcis i mit svar, da jeg jo ikke har til hensigt at være ubehøvlet overfor dig  ;)

Du har helt ret i, at det kræver abonnement at kunne bekræfte/afvise en SmartMatch - men det kræver ikke abonnement at kontakte site-ejeren.

Du kunne jo f.x. kontakte site-ejeren med henblik på at blive medlem at vedkommendes site, hvilket mange tillader. Du kunne evt. også benytte kontakten til at spørge ind til dokumentation for noget at det, som site-ejeren har registreret.


Jeg håber, at dette klarer lidt op på misforståelse, ellers er du velkommen til at kontakte mig igen - enten her i tråden eller via pm.

kommer lige med en update på dette - jeg har i dag set er der 4 smart matches i mit træ og i en anden - den anden har godkendt at disse er rigtige, altså at det er de samme personer der er i vores træer

nu betaler jeg ikke ikke abonnement, og har kun basis bruger, derfor kan jeg jo ikke godkende/bekræfte disse.
OG da jeg hopper ind på dette fremmed træ, kan jeg ikke:
- ansøg om medlemskab
- kontakt webadmin/ site- ejer

dette høre også til abonnementer :(  AND THAT SUCKS!

Leif Sommerdal

Citat fra: Tanja Viola Skov Christensen Dato 20 Feb 2012 - 21:37


kommer lige med en update på dette - jeg har i dag set er der 4 smart matches i mit træ og i en anden - den anden har godkendt at disse er rigtige, altså at det er de samme personer der er i vores træer

nu betaler jeg ikke ikke abonnement, og har kun basis bruger, derfor kan jeg jo ikke godkende/bekræfte disse.
OG da jeg hopper ind på dette fremmed træ, kan jeg ikke:
- ansøg om medlemskab
- kontakt webadmin/ site- ejer

dette høre også til abonnementer :(  AND THAT SUCKS!

Nu har jeg tilfældigvis også registreret træer, som ikke kræver abonnement.
På disse kan jeg sagtens kontakte site owner - eller ansøge om medlemsskab, så du er formentlig stødt ind i træer, hvor folk har lukket helt af. Det har intet med produktet at gøre, så det er vist din kommentar DER SUCKS - og skal vi så ikke holde en ur ban tone fremover
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ove Blach

Hej.

Prøv at spørge her. henrik.poulsen@ftb-forum.dk 
MVH Ove Blach 9240
ogb@mail.tele.dk http://www.o-blach.dk

Henning Pedersen

Citat fra: Tanja Viola Skov Christensen Dato 20 Feb 2012 - 21:37
Citat fra: Leif Sommerdal Dato 06 Nov 2011 - 17:59
Hej Lilian,

Du har helt ret i, at det kræver abonnement at kunne bekræfte/afvise en SmartMatch - men det kræver ikke abonnement at kontakte site-ejeren.

kommer lige med en update på dette - jeg har i dag set er der 4 smart matches i mit træ og i en anden - den anden har godkendt at disse er rigtige, altså at det er de samme personer der er i vores træer

nu betaler jeg ikke ikke abonnement, og har kun basis bruger, derfor kan jeg jo ikke godkende/bekræfte disse.

Tillader mig at komme med en kommentar til det at kunne bekræfte/afslå personmatch (Smart Match) i MyHeritage. I øjeblikket er jeg også basis FTB-bruger, men jeg kan uden betalingsabonnement både bekræfte og afslå de personmatch, jeg indtil videre har fået ved personsammenfald med andre træer. Jeg har både bekræftet og afslået flere personmatch uden problemer.

Kan det evt. skyldes, at jeg endnu ikke har nået "gratist-grænsen" på 250 personer i mit slægtstræ?
Venlig hilsen
Henning

Tanja Viola Skov Christensen

Citat fra: Henning Pedersen Dato 21 Feb 2012 - 01:01
Kan det evt. skyldes, at jeg endnu ikke har nået "gratist-grænsen" på 250 personer i mit slægtstræ?

jamen den grænse er jeg skam langt fra endnu - jeg har aldrig kunne bekræfte eller afvise smart matches.

syntes efterhånden er der flere ulemper ved det program frem for fordele..

Leif Sommerdal

Citat fra: Tanja Viola Skov Christensen Dato 21 Feb 2012 - 06:08


syntes efterhånden er der flere ulemper ved det program frem for fordele..

Det står dig da frit for at forsøge med et andet, men du finder vist ikke mange andre med SmartMatch muligheder, som jeg i øvrigt selv mener er vildt overdrevet.

Det spændende i slægtsforskning ligger netop i selv at søge og følge kilder. At basere sin forskning på SmartMatches er en nem og til tider usikker metode.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henning Pedersen

Citat fra: Tanja Viola Skov Christensen Dato 21 Feb 2012 - 06:08
Citat fra: Henning Pedersen Dato 21 Feb 2012 - 01:01
Kan det evt. skyldes, at jeg endnu ikke har nået "gratist-grænsen" på 250 personer i mit slægtstræ?

jamen den grænse er jeg skam langt fra endnu - jeg har aldrig kunne bekræfte eller afvise smart matches.

Hvis udgangspunktet for os begge er det samme (MyHeritage/FTB basis udgaven og under 250 personer i slægtstræet), så er det underligt, at jeg kan det, du ikke kan. Jeg bekræfter/afslår de personmatch jeg får inde i selve FTB-programmet (dvs. ikke fra hjemmesiden). Er det også sådan, du har forsøgt dig?
Venlig hilsen
Henning

Henning Pedersen

Citat fra: Leif Sommerdal Dato 21 Feb 2012 - 07:20
Det spændende i slægtsforskning ligger netop i selv at søge og følge kilder. At basere sin forskning på SmartMatches er en nem og til tider usikker metode.

Jeg forholder mig altid kritisk til andres slægtsoplysninger (især hvis de er ufuldstændige). Man kan naturligvis ikke basere sin slægtsforskning udelukkende på Smart Match, men det er udmærket som en mulighed for at komme videre med egen slægtsforskning, så langt man selv ønsker.  :)  
Venlig hilsen
Henning

Leif Sommerdal

Hej Henning,

Jeg tror slet ikke, at vi er uenige.
SmartMatch kan bestemt hjælpe en videre, men igen - det er vigtigt at finde de relevante kilder. De fremgår sjældent af Smartmatch  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eva Bjarnø

Jeg kunne hverken det ene eller det andet, da jeg ikke var betaler.
Min kusine, som jeg fandt derinde, kunne heller ikke kontakte mig, men hun havde et specielt navn, så det var let at finde hende udenom.
Og hverken min kusine eller jeg kunne se hinandens oplysninger om levende personer.
Eva

Lilian Kristensen

Hej Tanja

Det problem du nævner var det samme som jeg havde. Jeg har derfor droppet programmet.
m.v.h.
Lilian

Henning Pedersen

Citat fra: Eva Bjarnø Dato 22 Feb 2012 - 09:50
Jeg kunne hverken det ene eller det andet, da jeg ikke var betaler.
Min kusine, som jeg fandt derinde, kunne heller ikke kontakte mig, men hun havde et specielt navn, så det var let at finde hende udenom.
Og hverken min kusine eller jeg kunne se hinandens oplysninger om levende personer.
Som tidligere skrevet har jeg ikke den samme oplevelse. Jeg er foreløbig ikke-betalende bruger af MyHeritage og Family Tree Builder (FTB), men kan alt det, som du oplyser, at du ikke kan.

Jeg må derfor forstå det sådan, at du ikke har udnyttet de muligheder, der ligger i FTB og MyHeritage.

Hvis man ønsker en god oplevelse af programmet og hjemmeside m.m., forudsætter det, efter min mening, at man også bruger tid på at sætte sig ind i programmets anvendelse og muligheder, når der opstår behov for det. Jeg tænker, at det samme gør sig gældende, uanset hvilket program man vælger til sin slægtsforskning.
Venlig hilsen
Henning

Leif Sommerdal

Citat fra: Eva Bjarnø Dato 22 Feb 2012 - 09:50
Og hverken min kusine eller jeg kunne se hinandens oplysninger om levende personer.
Eva

Det er helt almindeligt i alle seriøse programmer.
Oplysninger om registrerede nulevende personer skjules for ikke-medlemmer af siden.

Så det er måske den underliggende forståelse for programmets virkemåde, der var problemet.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eva Bjarnø

Citat fra: Henning Pedersen Dato 22 Feb 2012 - 10:55

Jeg må derfor forstå det sådan, at du ikke har udnyttet de muligheder, der ligger i FTB og MyHeritage.


Det er da muligt, nu har jeg betalt og har ikke længere de problemer.
Men jeg tror, at My Heritage har ordnet det, så nyere brugere ikke længere kan.
F,eks havde jeg på min tidligere computer  winzip og winrar liggende langt udover prøvetiden, det problem har de fået løst, og jeg kunne forestille mig det er noget af det samme.
Eva

Henning Pedersen

Citat fra: Eva Bjarnø Dato 22 Feb 2012 - 14:35
Citat fra: Henning Pedersen Dato 22 Feb 2012 - 10:55

Jeg må derfor forstå det sådan, at du ikke har udnyttet de muligheder, der ligger i FTB og MyHeritage.

Det er da muligt, nu har jeg betalt og har ikke længere de problemer.
Men jeg tror, at My Heritage har ordnet det, så nyere brugere ikke længere kan.

Jeg er forholdsvis ny (gratis) bruger af MyHeritage og FTB (taget i brug d. 31-01-2012), og jeg har ikke haft de problemer, der er skrevet om her.  :)
Venlig hilsen
Henning

Tanja Viola Skov Christensen

jeg bruge sådan set ikke online side til særlig meget, andet end at hold andre familiemedlemmer opdateret om "nye fund" af aner....

men nu hvor jeg er ved at uddanne mig til webintegrator - har jeg jo taget et meget oplagt valg - opretter sku mig egen side - designet og kodet fra bunden....
og der skal være gæstebog, så man kan smide en kommentar - og en kontakt form, så man kan sende mig en privat mail.....

- men den er stadig længt fra færdig, og klar til brug

Henning Pedersen

Citat fra: Tanja Viola Skov Christensen Dato 23 Feb 2012 - 21:49
men nu hvor jeg er ved at uddanne mig til webintegrator - har jeg jo taget et meget oplagt valg - opretter sku mig egen side - designet og kodet fra bunden....
og der skal være gæstebog, så man kan smide en kommentar - og en kontakt form, så man kan sende mig en privat mail.....
Vil det sige, at MyHeritage vil få en stærk dansk konkurrent?  ;)
Venlig hilsen
Henning