"Soltegn" i Rigshospitalets kirkebog

Startet af Torsten Schlichtkrull, 24 Okt 2011 - 10:43

Forrige emne - Næste emne

Torsten Schlichtkrull

Min svigerinde, født 1946, har et "soltegn" ved sit fødselsnummer. Der er tale om en cirkel med en prik i centrum. Tegnet findes ved flere andre fødsler, men er ikke helt almindeligt. Ved nogen, hvad det betyder?
/ts

Anne Mortensen

Oplys en kirkebog og et opslagstal så vi kan se hvordan det ser ud.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Torsten Schlichtkrull

Fx Rigshospitalet 1944-1944 (2. link), Opslag 135/Fol 133 øverst. No. 1549 den 23. sept. 1944 (ikke min svigerinde)
/ts

Martin Bjarklev

Hvis de benytter samme system som vi andre, så betyder det bare,
at barnet ikke er fødselsregistreret der, men i et andet sogn.

Det er ikke en sol, men et 0, dvs. uden for "vores" nummer række i sognet.
Børn, der er fødselsregistreret i sognet får løbende nr. 1, 2, 3 osv. men nullerne
er altså børn, der godt nok står i vores kirkebog, men som faktisk hører til i et
andet sogn.

mvh
Martin

Hans Poulsen



Hej Torsten

De astrologiske tegn kender jeg ikke, men kan *dit* tegn være et sådant?

Det forekommer mig, at jeg et par gange har set, at Jørgen Thue Pedersen, der er *tyderen over dem alle*, har givet en forklaring på de astrologiske tegn, som undertiden kan ses i kirkebøgerne, men jeg kan ikke google frem til det sted, hvor Jørgen Thue Pedersen har givet forklaringen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Nu har du oplyst hvor det kan ses og du får forhåbentlig hjælp.
-----------------------

Er der lige så mange noterede ekstra oplysninger og udstregninger ved din svigerinde ?
For at kordegnens skyld ?
I dette eksempel er der henvisning til folio 320 - opslag 305 hvor fødslen og oplysningerne igen er noteret ?

Dette er kun gæt.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Torsten Schlichtkrull

Martin: Så skulle hun være registreret i Østervold Sogn, og Fødsler Kvindekøn for 1946 er ikke på Nettet endnu - men jeg tvivler. Hendes søster far 1942 har ikke samme tegn skønt de begge er navngivne, ikke døbt og forældrene blev gift i 1940. Jeg kan ikke se noget mønster i tildelingen af tegnet, som er sat med et stempel.

Hans: Har svært ved at forestille mig, hvad astrologiske tegn har at gøre i en kirkebog - og det passer helelr ikke til mit kendskab til moderen.

Anne: Nej, der er ingen udstregninger ved min svigerinde, ingen anmærkninger og ej heller henvisninger til andre sider (det var et dårligt eksempel, jeg valgte, undskyld).
/ts

Hans Poulsen




Hej Torsten

Tak for din tilbagemelding.

"Har svært ved at forestille mig, hvad astrologiske tegn har at gøre i en kirkebog - og det passer helelr ikke til mit kendskab til moderen".

Forhåbentlig er der slægtsforskere, der ser denne tråd, som straks kan vise dig rigtigheden af mit udsgan ved et eller flere opslagsnumre etc.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen

#8

Hej igen, Torsten

Det er altid morsomt at kunne få lov til at hjælpe andre.

Nu fandt jeg selv et link, hvor du kan læse om de astrologiske tegn i kirkebøgerne.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=4252.0

En cirkel med en prik i midten betegner *søndag*.

Venlig hilsen  - og en tak til Jørgen Thue Pedersen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torsten Schlichtkrull

Supplement til Martin: Har lige tjekket i Østervold Kirkebog (drenge) for en fødsel næsten samtidig med min svigerinde. Født på Rigshospitalet, Døbt i Esajaskirken (RHs kirkebog plus indførsel i Østervold Kirkebog), men ikke noget "soltegn".
/ts

Torsten Schlichtkrull

Hans: Hun er født en onsdag og navngivet en tirsdag ...
Men tak for linket!
/ts

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen



Det harmer mig, Inger, at jeg ikke tænkte på dit link!

Det tog mig en vis tid at vænne mig til Nygårds Sedler - nu er jeg der hver dag.

Det samme kommer snart til at ske med DIS-Wiki.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torsten Schlichtkrull

Det kan fastslås, at tegnet IKKE er angivelse af en ugedag. Så skulle det dukke op i stribevis hver søndag, og det gør det ikke - og man burde vel så have brugt de øvrige klassiske astronomiske tegn for planeterne/ugedagene hver dag.
Der er ikke noget mønster til forældrenes ægteskabelige forhold, fx om de er kirkeligt eller borgerligt viede - eller om de overhovedet er gift. Der er heller ikke noget mønster til barnets køn, fødeafdeling eller om barnet døde kort efter fødslen.
Tegnet må have en anden betydning, men hvilken?
/ts

Hans Poulsen



Hej Torsten

Tak for dit seneste indlæg i din egen tråd.

Du synes at være ny bruger her i DIS-grupperne, så der skal lyde et pænt Velkommen til dig.

Du vil hurtigt opdage, at DIS-grupperne er præget af lutter venlige slægtsforskere, som gerne vil hjælpe hinanden på kryds og tværs - og har stor fornøjelse af det.

Det er dog ikke alt, som spørgeren føler besvaret tilfredsstillende, og det kan have mange årsager.

Blandt dem kan være travlhed, bortrejse etc. hos dem, der ellers véd god besked.

En god erstatning - ja, næsten en forudsætning i genealogien - er at læse en eller flere bøger om slægtsforskning.

Muligvis vil du kunne finde svar på dit aktuelle spørgsmål i en af de bøger.

Køb dem eller lån dem på nærmeste bibliotek. God fornøjelse!

Mange venlige hilsner
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag