Gyde Hansen 1791

Startet af Hanne Pedersen, 05 Nov 2010 - 17:09

Forrige emne - Næste emne

Hanne Pedersen

Hej, Jeg mangler hjælp til at tyde kirkebog 1719-1795 Lindeballe Sogn- Tørrild H. Vejle Amt. opslag 269. Den 9. januar bliver Gyde Hansens kone ag Vester Åst begravet. Længere nede den gamle Hans Gyde og et barn begravet. Gyde Hansen er født i Vandel 1715, i folketælling 1787 bor han  som enkemand i Vester Åst. Kan nogen redde trådene ud for mig?
Venlig hilsen H. Hedersen

Hans Poulsen



Hej Hanne

Prøv lige at gå ind på DDD>folketællingssiden.

Find amt, herred og sogn, skriv GYDE og indstil kanonen på ft. 1787, så får du denne side med ret få Gyde'r. Der tales både om "den yngre" Gyde og "den ældre" Gyde.

Kig lidt på navnene og kom tilbage, hvis du fortsat ikke kan udrede teksten i kirkebogen:

Dansk Demografisk Database


Udtræk fra DDD   Amt : Vejle 1787
6 poster fundet.


Navn: Gyde Hansen   Køn: M   Alder: 75   Civilstand: Enke
Erhverv: Huusmand   
Kilde: FT-1787  Amt: Vejle   Herred: Tørrild   Sogn: Lindeballe   Stednavn: Lindeballe Sogn
Matr.nr/adresse: Vester Aast   Husstands-/familienr: 27   Indtastningsnr: C2112   Løbenr.: 110
Kommentarer: ægteskabs no ikke angivet

           

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Gyde Jensen   Køn: M   Alder: 36   Civilstand: Gift
Erhverv: Bonde og Gaardbeboer   
Kilde: FT-1787  Amt: Vejle   Herred: Tørrild   Sogn: Lindeballe   Stednavn: Lindeballe Sogn
Matr.nr/adresse: Nørschou   Husstands-/familienr: 22   Indtastningsnr: C2112   Løbenr.: 88
           



--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hans Gydesen   Køn: M   Alder: 1   Civilstand: -

Kilde: FT-1787  Amt: Vejle   Herred: Tørrild   Sogn: Lindeballe   Stednavn: Lindeballe Sogn
Matr.nr/adresse: Nørschou   Husstands-/familienr: 22   Indtastningsnr: C2112   Løbenr.: 91
           

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hans Gydesen Den Yngre   Køn: M   Alder: 25   Civilstand: Gift
Erhverv: Bonde og Gaardbeboer   
Kilde: FT-1787  Amt: Vejle   Herred: Tørrild   Sogn: Lindeballe   Stednavn: Lindeballe Sogn
Matr.nr/adresse: Vester Aast   Husstands-/familienr: 27   Indtastningsnr: C2112   Løbenr.: 107
           



--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hans Gydesen Den Ældre   Køn: M   Alder: 38   Civilstand: Gift
Erhverv: Bonde og Gaardbeboer   
Kilde: FT-1787  Amt: Vejle   Herred: Tørrild   Sogn: Lindeballe   Stednavn: Lindeballe Sogn
Matr.nr/adresse: Vester Aast   Husstands-/familienr: 29   Indtastningsnr: C2112   Løbenr.: 118
           



--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Kirstine Maria Gydesdatter   Køn: K   Alder: 6   Civilstand: -

Kilde: FT-1787  Amt: Vejle   Herred: Tørrild   Sogn: Lindeballe   Stednavn: Lindeballe Sogn
Matr.nr/adresse: Nørschou   Husstands-/familienr: 22   Indtastningsnr: C2112   Løbenr.: 90
           

Venlig hilsen
Hans


 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Pedersen

Hej Hans, tak for dit svar.Det var i første gang Gyde Hansen `død  født 1715 jeg ledte efter. Jeg vidste at han i 1787 bor hos Hans Gydesen den yngre som enkemand, derfor undrede det mig, at han tilsyneladende  er gift i 1791, da konen Anne Bertelsdatter dør.Se første opslag 1791, han kan jo også have giftet sig igen.Han har måske 2 sønner ved navn Hans Gydesen, for længere nede på siden, bliver så vidt jeg kan læse, Hans Gydesen den ældres kone og måske 1 dødfødt barn begravet.
Jeg må på videre jagt, efter fødselsdato for disse sønner. Venlig hilsen Hanne

Elmer Hansen

#3
Hej Hanne !
Her lidt om Gyde Hansen som er en af mine Tip 3 older
Han bliver født 1715 i Vandel Randbøl sogn og bliver viet til Anne Bertelsen 26 juni 1743 i samme sogn. Gyde dør maj 1797. De fik sammen 9 børn alle født i Vester Åst Lindeballe sogn, blandt dem er Hans Gydesen (ved Ft. benævnt som den ældre) født 20 okt. 1748 og død 29 maj 1818 i Vester Åst. En søn mere også ved navn Hans Gydesen (ved Ft. Benævnt som den  yngre )  født 17 jan 1762 og død 29 aug. 1840 Vester Åst Lindeballe sogn. Han fik sammen med sin hustru Mette Marie Hansdatter 12 børn  alle født i Vester Åst, blandt dem også en søn døbt Gyde Hansen født maj 1807 og død apr. 1896.

Med venlig hilsen
Elmer Hansen


Hanne Pedersen

Hej Elmer, Tak for dit svar, så fik jeg Gyde helt på plads, han er bror til min ane
Mogens Hansen født i Vandel 1721, søn af Hans Hansen og Anne Mogensdatter, der var mange børn, men dem  kender du vel.
Venlig hilsen Hanne

Elmer Hansen

#5
Hej Hanne !
Fint du fik det på plads.
Ja efter det jeg har fundet, fik Hans Hansen og Anne Mogensdatter 9 børn, men kun 5 levede da Hans Hansen døde okt.1748. Dette iflg. Erik Brejls skifteuddrag.

Skifteprotokol Engelsholm gods
Hans Hansen i Vandel. 21.3.1749, side 235.
Enke Anne Mogensdatter. Børn: Hans 38 sst, Gyde 36 i Vester Åst, Mogens, der fæster, Peder 25, Maren g.m. Peder Jessen i Billund.
Med venlig hilsen
Elmer


Hanne Pedersen

Goddag igen Elmer,
Tak for svaret, jeg har helt de samme oplysninger, nu må jeg blot prøve at finde
flere oplysninger om Hans f. 1712 og Peder f. 1724 (den ene af tvillingerne), oplysninger om dem vil jeg prøve i Randbøl sogn, og Maren f. 1727 i Grene Sogn. Sjovt at vi har de samme aner, selv om blodet er blevet lidt tyndt 7 eller 8 generationer!
Venlig hilsen Hanne