Folketællinger i USA (Adresser)

Startet af Kurt Arp, 23 Okt 2011 - 09:03

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arp

Jeg har tidligere (i det gamle Dis-forum) søgt efter min farfars søster, Marie Wilhelmine Arp, nu har jeg fundet hende i Ellis Island emigreret til USA, hun opgav at skulle besøge sin 'onkel' på følgende adresse :

H. Mortensen, 4583-18the. Str. San Francisco     hun ankom til New York d. 24 marts 1909

Findes der noget lign. vores folketællinger, hvor man kan søge på adresser ? jeg har ikke kunnet finde det ? Jeg kender Census, men det er jo 'kun' på navn !
venlig hilsen
Kurt F. Arp Odense
arp@dsa-net.dk
feldtarpfamily.tribalpages.com

Lis Nielsen

#1
via denne side kan du søge i kirkebøger og folketællinger i hele verden

https://www.familysearch.org/

har du måske lidt mere på onkelen for h. mortensen er lidt.......men det kunne være ham her


Henry H Mortensen
United States Census, 1910
birth: 1880 Denmark
residence: 1910 San Francisco Assembly District 37,​ San Francisco,​ California
spouse: Mary Mortensen

 
name: Henry H Mortensen
birthplace: Denmark
relationship to head of household: Self
residence: San Francisco Assembly District 37, San Francisco, California
marital status: Married
race : White
gender: Male
immigration year: 1898
father's birthplace: Denmark
mother's birthplace: Denmark
family number: 233
page number: 9

Lis Nielsen

#2
og det må så være marie

Marie Arp
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924
residence:  Kolding,​ Denmark
immigration: 24 Mar 1909 

 
given name: Marie
surname: Arp
last place of residence: Kolding, Denmark
date of arrival: 24 Mar 1909
age at arrival: 29y
ethnicity: Danish, Scand.
port of departure: Copenhagen
port of arrival: New York City, New York, New York
gender: Male
marital status: S
ship of travel: Hellig Olav




du må nok hellere lige skrive lidt mere vdr hendes fødselsdato sogn med mere...;)

lis

Kurt Arp

1000 tak til Lis,
det er ganske rigtigt Marie på Ellis Island, men det kan ikke være den 'rigtige' H. Mortensen, da han først emmigrerede i 1901 iflg. Ellis Island ! Han hed (i Danmark) Heinrich Julius Boesen Mortensen, 26-3-1881 men kaldte sig 'kun' Henry Mortensen i USA hvor han i 1910 fik sønnen Henry W. Mortensen (jeg har fundet hele familien i Census 1920 og -30, i 1913 fik de Viola og i -15 Olga M. og i -18 Albert.  men desværre kan jeg ikke finde familien i 1910 hvor Marie måske boede hos dem.

Marie Wilhelmine Arp, 2-8-1879, f. i Haderslev, Vor Frue Kirke, far : Wilhelm Arp, mor : Hedvig senere bosat i Kolding og København
venlig hilsen
Kurt F. Arp Odense
arp@dsa-net.dk
feldtarpfamily.tribalpages.com

Seidi Albertsen

Hej Kurt

Hvad hed Henrys kone?

Boede de i 1920 og 1930 paa samme adresse som opgivet ved
Marie Arps immigration?
Det var en god ide at give alle oplysninger her, som du har fundet dem i 1920 og 1930 FT.

Med venlig hilsen
Seidi Albertsen
Arizona


Kurt Arp

Hej Seidi,
hun hed også Marie, men jeg har ikke kunnet finde deres bryllup (det kan være 'min' Marie, hun er født ca. 1880 !)
I 1930 boede de i Nevada, og i 1920 var det Redwood, Santa Clara, California,  -42 var de tilbage i San Francisco, men den eneste Marie var i alle tilfældene hans kone.
venlig hilsen
Kurt F. Arp Odense
arp@dsa-net.dk
feldtarpfamily.tribalpages.com

Claus Funch Hansen

Hej Kurt.

Jeg har rigtigt gode erfaringer med at benytte ancestry.com til søgninger i USA. Det er godtnok en betalingsside, men det er muligt at få 14 dages gratis prøve. Bare husk at afmelde inden de 14 dage er gået ;) Jeg har benyttet mig at tilbudet flere gange med forskellige kontooplysninger ;D

Hilsen
Claus
Claus Funch Hansen
8800 Viborg
Medlem nr.11524

Kurt Arp

Tak til Claus,
men Ancestry bruger jeg i forvejen, og der kan du jo IKKE søge på adresser, som i vores folketællinger !
Men jeg har ad omveje fundet 'min' Marie gift, og endda med min farmor's bror !
Jeg prøver at få en Volounteer til at finde deres bryllups-papirer (indtil videre har jeg 'kun' en avisnotits ang. brylluppet.
venlig hilsen
Kurt F. Arp Odense
arp@dsa-net.dk
feldtarpfamily.tribalpages.com