Månedsbededag 1745+46 - hvilken dato?

Startet af Hanne Vinter Henriksen, 25 Okt 2011 - 07:16

Forrige emne - Næste emne

Hanne Vinter Henriksen

Hej

Hvilken dato kan disse månedsbededage være?

1745 Maanedsbede Dagen for Juli Maaned
1745 Aug: Maaneds Bede Dag
1746 Juli Maaneds Bede Dag

Samme præst har en månedsbededag den 28 april og 2 juni i 1745

Med venlig hilsen

Hanne

Hans Poulsen



Hej Hanne

Prøv dette link.

Du skal læse al tekst, men det lønner sig.

Det er sværvægtere, der tog del i debatten i 2005:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,205476,205484

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

#2
Her er lidt mere inspiration til vedr. ekstrordinær, almindelig Bededag - aka. St. Bededag, lovfæstet i 1686.

Tryk på ordet inspiration i forrige sætning. Det er et link, selv om vores webmaster ikke ønsker at signalere det.

Søgning rundt på nettet giver dog udtryk af, at i en periode var hver onsdag udnævnt som bededag på landet, i byerne blev det fredag. Nogle nævner specifikt den første onsdag i hver måned, men ingen udtaler sig skråsikkert om emnet, hvorfor jeg heller ikke vil gøre det.

Her er dog en af de mere troværdige referencer.

Tryk på ordet referencer i forrige sætning. Det er et lisk, selv om vores webmaster ikke ønsker at signalere det
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Nielsen Dato 25 Okt 2011 - 08:03
Tryk på ordet referencer i forrige sætning. Det er et lisk, selv om vores webmaster ikke ønsker at signalere det

Nu ved jeg godt nok ikke lige hvad et lisk er for en tingest. Men jeg tror alligevel jeg forstår hvad du mener. Hvis du absolut vil have det permanent understreget, så kan du jo bare selv vælge det.

Og hvis du nu i stedet for at ville skjule adressen midt inde i en tekst gør det sådan her (og det er faktisk også langt det nemmeste - bare klippe / klistre):
http://www.historie-online.dk/special/bededag/hvorfor.htm
http://www.bibel-skolen.com/aaa-emner/forskelligt4/bededag.htm

Så er der ikke noget problem, og så kan folk også se hvor de er på vej hen.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Leif Sommerdal

Jeg kan altid se, hvor linket peger hen. Jeg skal blot kigge i browserens nederste venstre hjørne.

En del links er så lange og forvirrende, at det skrevne ikke fremstår tydeligt. Og så har jeg i andre indlæg set at folk ikke kan finde links uden at de er specifikt angivne.

Jeg vil gerne give links, men det bliver også fremover som hyperlinks, med en bemærkning om hvor de findes.

Og - i øvrigt - lisk er bydeform af liske

Tryk på ordet liske i forrige sætning. Det er et link, selv om vores webmaster ikke ønsker at signalere det.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Nielsen Dato 25 Okt 2011 - 14:17
Jeg vil gerne give links, men det bliver også fremover som hyperlinks, med en bemærkning om hvor de findes.
Jammen det står dig da fuldstændig frit for.

Og hvis du gerne vil have linket understreget og malet i grønlyseblå i stor skrift så gør dog det - istedet for at fylde en seriøs tråd om et konkret spørgsmål med smarte bemærkninger om noget der overhovedet ikke vedrører emnet.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Leif Sommerdal

Citat fra: Arne Feldborg Dato 25 Okt 2011 - 15:13

Og hvis du gerne vil have linket understreget og malet i grønlyseblå i stor skrift så gør dog det - istedet for at fylde en seriøs tråd om et konkret spørgsmål med smarte bemærkninger om noget der overhovedet ikke vedrører emnet.


Jeg har ikke noget specielt behov for det, jeg følger blot de udstukne retningslinier og giver anvisning på, hvor jeg har medtaget links.
Og nu synes jeg, at vi skal lade den tråd i fred, hvis indlæggene ikke har noget med månedsbededag at gøre
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Vinter Henriksen

Hej

Jeg synes desværre ikke ovenstående henvisninger med ex første onsdag i måneden passer særlig godt. I øvrigt drejer det sig om samme kirkebog som i den gamle tråd på forum - Hvirring-Hornborg 1742-1765.

jeg har fundet nogle flere bededage i samme kirkebog:

1745 Den 28de April (som var en Maaneds Bede Dag)
1745 Bededagen for Maj Maaned (14 maj?)
1745 Den 2d Junii, som var en Maaneds Bede Dag
1745 Maanedsbede Dagen for Juli Maaned (mellem 11 og 18 jul)
1745 Aug: Maaneds Bede Dag (mellem 26 jul og 22 aug)
1745 September Maaneds Bede Dag (mellem 5 sep og 12 sep)
1745 November Maaneds Bede Dag (mellem 14 nov og 21 nov)
1745 December Maaneds Bededag (mellem 5 dec og 1 jan)
1746 Juli Maaneds Bede Dag (mellem 13 jul og 17 jul)
1746 Octob: Maaneds Bede Dag (mellem 7 okt og 16 okt)
1746 Decemb: Maaneds Bede Dag (mellem 4 dec og 18 dec)
1747 Julii Maaneds Bede Dag (mellem 25 jul og 30 jul)

Præsten synes indføre at indføre kronologisk og uden særlige mangler.

Med venlig hilsen

Hanne

Leif Sommerdal

#8
Bededage har åbenbart været et varm emne.
Se blot dette udpluk fra tidsskrift.dk:

"Som i andre lutherske lande blev der ogsa i Sverige allerede i reformationstiden anordnet bededage for hele riget. Fra omkring 1620 var det som regel tre dage pr. ar, efter 1675 endda fire. Pa bededagene var alt arbejde strengt forbudt, og manglende deltagelse i gudstjenesten blev straffet."

"Debatterne i rigsdagen fortsatte de naeste artier og endte ikke engang i 1772, da kun 10 helligdage blev bibeholdt. Alle andre helligdage flyttedes til en sondag, bortset fra bededagene, som nu fejredes pa lordage (fra 1807 dog pa sondage)."

Her er i øvrigt et udpluk af Christian V Danske lov:

"5. Præsterne skulle forrette Guds tieniste i Kirken paa efterskrevne Tider om Aaret.
A. Paa alle Søndage.
B. Paa ef­terfølgende Helligdage: Tre Christi Hoved-Højtider; hver i tre samfælde Dage, Juel, Paaske og Pintze. Ny Aars, eller Christi Omskærelsis, Dag. Hellig Tre Kongers eller Christi Aabenbarelsis, Dag. Mariæ Reenselsis Dag. Den ellevte Dag i Februarii Maanet. Mariæ Bebudelsis Dag, hvilken skal holdis paa PaImeLøverdag, dersom den indfalder paa Palme-Søndag, eller derefter. Christi Himmelfarts Dag. St. Hans Baptistæ Dag. Mariæ Besøgelsis Dag. St. Mikkels Dag: Alle Hel­gens Dag. Item, Skærtorsdag og Langfredag.
C. Paa ordinarie Bededage, som i Kiøbstsederne skulle holdis hver Fredag af hver Sognepræst i sit Sogn, det heele Aar igiennem, men paa Landsbyerne paa den første Søgne Onsdag, eller Torsdag paa de Stæder, hvor det er saa anordnet, i hver Maanet i Hovedsognet, og den anden i Annexen, og skal Tienisten begyndis det tiligste mueligt er, saa den kand være endet, før end noget Ting holdis.
D. Paa alle Onsdagene, eller Torsdagene, hvor det saaledis er anordnet, i Faste, indtil Dimmel Uge, paa Landsbyerne.
E. Paa de Tider i Kiøbstsederne, som hid­indtil brugeligt været haver. Paa den første Dag i hver af de tre store Højtider skal paa Landsbyerne i Hovedsognet ogsaa prædikis om Eftermiddagen, eller Aftensang."

Jeg forledes til at tro, at den lokale præst selv har opfundet månedsbededagene
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)