skifte efter en død i 1758-kan man finde sådan et på nettet

Startet af Helle Madsen, 22 Okt 2011 - 10:59

Forrige emne - Næste emne

Helle Madsen

Hejsa
Er lidt i tvivl om det er det rigtige sted jeg skriver mit indlæg.
Men har en ane død i 1758-findes der et skifte efter vedkommende,og hvor kan jeg finde det.
Tænkte måske på nettet
Jens Nielsen død 12 Dec 1758-Præstø Amt-Bårse Herrede-Kongsted Sogn.
Hilsen Helle Madsen

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge Lind

Du kan praktisk talt aldrig finde hele skiftet på nettet, men skifteuddrag er også fint i mange tilfælde, og det er netop, hvad du eventuelt kan finde hos Aurelia Clemont, som der er link til i den tidligere besvarelse. Der vises arvingerne, lavværge til enken og formyndere til de mindreårige børn.

Hvis du der finder, at der er et skifte, kan det hele ses på Landsarkivet for Sjælland. Muligvis har også andre arkiver mikrokort med de sjællandske skifter. Det vil du kunne finde, hvad de ejer, rup og stup, og muligvis flere oplysninger angående arvingerne.

Venlig hilsen

Inge Lind

Egon Hansen

Ja. og Aurelia er endda så "flink" at fortælle dig på hvilken film og folio fra skifteptotokollen oplysningerne skal findes!
Der er bare det, at det filmnummer hun opgiver er numret for mormonernes interne film!
Så kan du selvfølgelig slå op på Daysy og finde skifteprotokollen for den pågældende. Det forudsætter så at du kan komme på det landsarkiv som opbevarer skifteprotokollen!
Hvis du nu kendte skifteprotokollens M-filmnummer kunne du låne filmen til nærmeste arkiv eller læsesal med hjemlånsret.
Men--Mfilm af skifter (og de fleste andre filmede arkivalier) fra landsarkivet i Viborgs område er kun anført i Daysy med et M-film nummer, men intet om filmens indhold.!
Derfor skal du først bestille det originale skifte, og når du så får afslag på at låne det( yders rimeligt da originale arkivaliere nanurligvis ikke kan udlånes!) kan du bede atkivet opgive dig filmnumret!
Derefter kan du på normal vis bestille M-film nr xxx.
( jeg håber snart Daysy får "tid" til at sætte "indhold" på RA's menge M- og S-film, inden LAN mister tålmodigheden med os!
Mvh Egon

Helle Madsen

Hej Inge-Lise-Inge-og Egon

Tak for hjælpen,dog kunne jeg ikke finde det jeg ledet efter.
Jeg vil prøve om de har noget på arkivet i Odense.
God Søndag
Hilsen Helle

Egon Hansen

He4j Helle
Det var noglæe "almindeligheder" om skifter jeg kom med, og jeg kan godt se at det ikke lige var hvad du har brug for til at starte med!
Hvem var den Jens Nielsen du søger efter skifre efter? Kirkebogen siger ikke meget, Jens Nielsen fra Torup i Kongsted sogn (FAKSE herred, ikke Bårse!)
Ved du noget om Jens Nielsen? Hvor gammel var han, var han fæstebonde, under hvilket gods?Det er absolut nødvendigt at vide, for at finde et skifte! selvom han evt havde været fæstebonde, men havde afstået sin gård og var på aftægt da han døde, vil der ikke være noget skifte, men måske står der noget i hans efterfølgers fæstebrev,hvis det er søn eller svigersøn, deer har overtaget gården (huset) efter ham?
Men først skal du vide hvilket gods der på skiftetidspunktet havde fæstegods i Torup, i Kongsted sogn.
Der findes på biblioteket og på arkiverne udemærkede bøger over hvilke godser som ejede jord i de enkelte landsbyer. Så vidt jeg husker hedder ham som har samlet de sjællandske godser Aksel Nørlith, men ret mig hvis jeg husker forkert.
Held og lykke med eftersægningen.
Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Helle

FS har en udemærket side http://www.familysearch.org/Eng/Library/fhlcatalog/supermainframeset.asp?display=localitysearch&columns=*,0,0 som er næsten lige så god som Nørlitt, som Egon omtalte.

Man skriver sognet øvers og amtet nederst, og så videre.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Bravo Kaare.
Jeg mente nok der var noget på nettet, men kunne ikke huske hvor! --- log så er der jo lige det at jeg er fra før netters tid, og No
Nørlit står altså på vores mikrolæsesal i Slagelse, så den er jeg vant til at bruge.
Forresten så mangler FS muligheden for at søge på enkelte ejerlav, det er absolut en væsentlig mangel når der er så mange godser involveret som i kongsted sogn.
Men selvfølgelig hvis Aurelias registre omfatter alle de nævnte godser, kan man jo lige så hurtigt læse dem igennem, som først at skulle på biblioteket, hvis man ikke lige selv har Nørlit i reolen

Mvh Egon

Helle Madsen

Hej Egon
jeg ved kun om Jens Nielsen at han døde i Kongsted-Var gift 2 gange.
1 gang med Anne Jenses hvornår ved jeg ikke
2 gang medElse Larses 11-11-1753
Jeg ved ikke hvornår og hvor han er født så han er svær at finde.
Og så underskylder jeg at jeg kom til at skrive Bårse istedet for Fakse
Med venlig hilsen Helle

Egon Hansen

Hej Helle-
Nørlith siger at Torup i Kongsted var fæstegods under LYSTRUP, men her begynder skifteprotokollen først i 1800.
Trap oplyser om Lystrup at den midt i 1700 tallet hørte sammen med Jomfruens Egede så der er måske en mulighed, men Aurelia har endnu ikke sit skifteregister for dette gods klar, så du må en tur til København.
Selv om de to godser har haft samme ejer kan jeg selvfølgekig ikke garantere at der er noget at finde, og Nørlith nævner ikke noget om den mulighed.
Mvh Egon

Helle Madsen

hejsa Egon
tak for hjælpen.
Men øv øv jeg kan ikke lige komme til København,så jeg må vente
Hilsen Helle

Inge Lind

Prøv at se denne flotte side af Niels E. Jensen http://www.hoeng-haslev-faxe-lokalt.dk/slaegt/index.htm. Der kan du både se skifter fra Jomfruen Egede, og at din Jens Nielsen er en af anerne. Søg i anetavlen på navnelisten på Nielsen, og der dukker han op som født i 1690 og død i 1758.

Venlig hilsen

Inge

Helle Madsen

Hejsa Inge
Tak for hjælpen,jeg kendte godt siden.
Har kigget igennem men ikke fundet ham i skiftet fra jomfru egedes
Men fandt andre aner der kunne bruges
Hilsen Helle

Egon Hansen

Hej Helle
Nej desværre det er kun skifter fra de gårde som hører direkte under Jonfruens Egede, og selv om Niels Erik engang får lavet et skifteregister for Lystrup, hjælper det dig ikke, for deres skifteprotokol er ikke bevaret fra den tid du har brug for.
Det ser efter anelisten ud til at din ane har hafr en ret god gård i Skovthorup- over 6 tdr hartkorn, selv om vi ligger midt i Danmarks højest boniterede jord. må han have haft mindst 50 tdr land under plov.
Jeg er sikker på at Niels Erik vil kunne fortælle dig meget mere om den gård og familien iøvrigt. Han er sådan en flink mand som går meget op i slægts og lokalhistorie.
Jeg tror vi er flere som venter spændt på hvad du finder .

Mvh Egon

Helle Madsen

Hejsa Egon.
Takker for hjælpen.
Niels Erik har hjulpet mig,men vil prøve at skrive til ham igen det lyder nemlig spændende med den gård.
Hilsen Helle