Pleiebarn - fosterbarn

Startet af Kari Bogfjelldal, 21 Okt 2011 - 22:58

Forrige emne - Næste emne

Kari Bogfjelldal

Mine oldeforeldre, Børge og Stine Jørgensen hadde mange pleiebarn, et av dem er nevnt i FT 1921, Frederiksborg amt, Lynge-Kronborg herred, Asminderød sogn, oppslag 232.
Han heter Kristian og er født 11.2.1906, men jeg finner ham ikke som født i Asminderød.
Finnes et kilder med opplysninger om pleiebarn?
Mvh. Kari Bogfjelldal

Anne Mortensen

Prøv at søge hans konf. i sognet.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bente Aaris

Kristian ses ikke å være konfirmert i sognet.
Det finnes stambok over pleiebarn for Frederiksborg amt - men da må du på landsarkivet i København:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=Frederiksborg+Amt&d=1&e=2011&ngid=805922&ngnid=11114896&heid=4489951&henid=4489951&epid=4489951&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=

I FT:1925 står Børge Jørgensen som enkemand (pensj. postbud) men en slektning Børga Nielsen (kvinne) f. 30/8 1899 i Langstrup Asminderød sogn bodde hos ham som Inderst.

Det har du kanskje - hvis ikke er det opslagnr:496

Men nå har jeg funnet Kristian her:

Christian Laurits Johannes SørensenNederste Torp
konfirmert i Humlebæk kirke 11.april 1920
sønn av Murer Johannes Laurits Sørensen og Hustru Hanne Margrethe Sofie Lovise f. Jørgensen Nederste Torp
Født 11. Februar 1906 i Ny Humlebæk
Døbt 16.april 1906 i Humlebæk kirke


Opslagnr:118 Humlebæk kirke Frederiksborg Amt

Dåpsinnførslen er på opslagnr:69 i Humlebæk kirkebok
Postbud Børge Jørgensen var en av fadderne og hans hustru bar barnet!

Barnets foreldre ble viet 15.november 1904 i Humlebæk kirke.

Vielsen kan du se på opslagnr:179 - hvor det fremkommer bruden var datter av:
Postbud Børge Jørgensen og Hustru Karen Kirstine f. Nielsen


så Kristian (Christian) var deres barnebarn!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kari Bogfjelldal

Takk Anne, og Bente atter en gang.  Jeg må benytte med av konfirmasjonsopplysninger mer, er for uerfaren.  Hadde en mistanke om at Kristian kunne være en slekting.  Han hadde tilnavnet "Solskinn"!
Kari

Ulrich Alster Klug

Mht. Fredensborg Familiepleje - så mener jeg nu nok, at Fredensborg indtil 1971 udgjorde en kommune for sig, mens Asminderød og Humlebæk sogne lå i Asminderød-Grønholt kommune - og derfor ville jeg ikke forvente, at Fredensborg Familieplejes bøger også vil omfatte børn i Asminderød sogn.

Ulrich

Kari Bogfjelldal

Ok.  Takk skal du ha.

Kari