Døbt to steder?

Startet af Lisbeth Olsen, 21 Okt 2011 - 22:44

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Olsen

Hej derude.

Nogle der kan hjælpe med en forklaring på hvorfor Charles Alfred Thomasen står opgivet som døbt to steder?

1: 1886-1891, Den Kgl. Fødselsstiftelse, Sokkelund, København, opslag 8

2: 1859-1887, Krogstrup, Horns, Frederiksborg, opslag 65 (er der nigle der kan læse hvad der står under Jacobines Charlotte Thomasens navn??)

Og ved i om hvis man føder på fødselsstiftelsen, skulle man så oplyse en fader til barnet? Som så blev angivet med et nummer?

MVH Lisbeth

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eli Lothardt Dahl

#2
Hej Lisbeth

Man blev normalt indført i kirkebogen, hvor man er født. Hvis man blev døbt i et andet sogn, blev det også skrevet ind der. I "gamle" dage blev uægte børn skrevet op, hvor moderen opholdt sig på 10 måneders dagen (sognet havde forsørgelspligten), der hvor det var født og det hvor det blev døbt. Altså i tre kirkebøger.
Jeg er selv født på Rigshospitalet og døbt, der hvor vi boede. Derfor står jeg også i to kirkebøger.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Hannah Aabech


Jeg har ikke læst de to notater, du nævner, i kirkebøgerne, men da jeg selv har mange "uægte" børn i min slægt, har jeg ofte oplevet, at børnene blev noteret i både føde-sognet og i dåbs-sognet - som jo ikke var det samme, hvis moderen rejste fra sin bopæl til fødselsstiftelsen for at føde.

Håber det besvarer dit spørgsmål - eller må du spørge igen.

Venlig hilsen
Hannah Aabech

Leif Sommerdal

Jeg bliver lidt nysgerrig, da jeg også har en for-"moder" født på Fødselsstiftelsen.
Hvordan fandt du ud af, at der var 2 registreringer?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Lisbeth

1.
Barnet er f. på Fødselsstiftelsen og døbt i Skt. Johannes Sogn.

2.
Ugift Jakobine Char-
lotte Thomasen
Ti-månedersdagen for-
ud opholdt sig i Krogstrup.

Barnet har fødehjemstedsret i Krogstrup, fordi moderen 10 måneder før fødslen opholdt sig i sognet. Det har betydning for barnets ret til forsørgelse og en evt. faderskabssag.

mvh Ingelise Jacobsen



Anne Mortensen

Ja, men jeg finder ikke barnet i St. Johannes og står der ikke St. Johannes St. som først begynder i 1891 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lisbeth Olsen

Hej Leif Og co.

Det var et rent tilfælde at jeg fandt ham opstillet to steder. Det var fordi han blev gift i Krogstup sogn, og så ville jeg se om han også var døbt der, og wupti så var han også der.  ;)

Og til jer andre mange tak for de nyttige oplysninger, det giver jo mere klarhed over hvorfor denne dobbelt/tripel dåb.

Og Anne jeg kan heller ikke finde ham under St. Johannes, så det er lidt mystisk.

Lisbeth Olsen

Nu bringer jeg lige noget helt andet på banen, efter som i har givet mig svar på mit spørgsmål.  :) Endnu engang tak.

Jeg leder efter Søren Madsen dåb. Og den skulle være fundet sted i Nørre Jernløse. Men kan ikke finde ham i kirkebogen (måske fordi jeg er dårlig til at tyde skriften) 1744-1800, Kvanløse, tror det må være på opslag 50. Kan I hjælpe mig?

Holbæk, Merløse, Sønder Jernløse, Snevre, En Gaard, 30, FT-1860, C9184
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Madsen   67    Gift   Gaardmand, Huusfader      Nørrejernløse Sogn
Karen Hansdatter   62    Gift   Hans kone      Rønninge Sogn, Odense A.
Ole Sørensen   31    Ugift   deres børn      Her i Sognet
Hans Sørensen   25    Ugift   deres børn      Do [her i Sognet]
Niels Sørensen   17    Ugift   deres børn      Do [her i Sognet]
Maren K. Sørensdr.   23    Ugift   deres børn      Do [her i Sognet]

Kim Gade

Hej Lisbeth

Du har helt ret. Hans dåb er på opslag 50. 4. søndag efter påske den 28. April døbes Mads Olsen og Johanne Andersdatter i Dramstrup deres søn Søren født den 24. April. Fadderne var Lars Rasmussens hustru, Niels Olsen, Christen Hansen, Hans Larsen og Niels Olsens hustru.

Her er familien i 1801

Holbæk, Merløse, Nørre Jernløse, Dramstrup Bye, , 1 familie, FT-1801, B8688
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Olsen 45  Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer 
Johanne Andersdatter 45  Gift Hans kone   
Anne Madsdatter 11  Ugift Deres barn   
Søren Madsen 7  Ugift Deres barn   
Ole Madsen 3  Ugift Deres barn   
Jens Madsen 1  Ugift Deres barn   
Jens Larsen 13  Ugift Tienestekarl
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

PS.

Du har vel set, at der i denne kirkebog er hele 4 spalter. Hans dåb er nummer 2 i 3. spalte. Dåben før - altså nummer 1 i 3. spalte - tror jeg, er hans kusine. Hans far står i hvert fald fadder ved dåben og barnemoderen hedder Maren Olsdatter. Så faderen Mads Olsen og Maren Olsdatter er sikkert søskende. Men det er et gæt.
Mvh.
Kim Gade

Lisbeth Olsen

Hej Kim.

Det tog lidt tid at finde ham, men det lykkes takket være din store hjælp.  :) Ja det kan godt tyde på det er hans kusine, pudsigt. Og ikke mindst godt spottet!!

Mvh Lisbeth

Anne Mortensen

Hej Lisbeth

Når du bringer noget helt andet på banen skriv da et nyt indlæg om vedkommende.

Ja, det er mærkeligt han ikke findes i St. Johannes, da han ikke ifølge kirkebogen ikke er døbt på Fødsesstiftelsen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Lisbeth

Anne har ret, Charles Alfred Thomasen er ikke døbt i Skt. Johannes Sogn, det var fejltolkning fra min side.

I anmærkningen ved fødslen står under moderens navn:
Not. i Krogstrup Sogn (Skr. fra Mag. af 8/12 86)
M+B tilbage til St. Joh. St. 13/9 86 (Døbt i St. Joh.? St.).

Moderen har opholdt sig i Skt. Johannes Stiftelsen før og efter fødslen, men der tilsyneladende tvivl om, hvorvidt barnet er døbt i stiftelsen.

mvh Ingelise Jacobsen


Lisbeth Olsen

#15
Hej Alle.

Ja det er lidt af et mysterie med den dåb. Han står i hvert fald ikke under døbte mandfolk i St. Johanne.

Men det er nok rigtig at Jacobine har opholdt sig på stiftelsen inden og efter fødslen. Hun er i hvert fald børnehjems barn, og boede ved sin konfirmation på Jægerspris Slot.

Ingerlise: Rigtig mange tak, men dem havde jeg set  ;) Sjovt at læse! Men lige på det  politiblad om Alfred Charles står der angivet St. Johs Stiftelsen. Så det er meget mærkeligt at han ikke findes i deres kirkebog??

Mvh Lisbeth

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Lisbeth

Der findes ikke kirkebøger fra Skt. Johannes Stiftelsen på AO.

mvh Ingelise Jacobsen

Lisbeth Olsen

Nå for pokker, jeg troede det var den der hed Skt. Johannes. Hvad gør man så?

Anne Mortensen

#18
Der findes ikke kirkebøger fra Skt. Johannes Stiftelsen på AO.

Jo, det gør der fra 1891.
Søg helt ned i bunden af Skt. Johannes
----------
Faktisk har jeg oplyst dette tidligere i dette indlæg  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

På dette reg. kort som du har fået tidligere er Alfred Charles taget til Skt. Johannes Stiftelsen i 1900.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1878180&limitstart=0

Du kan prøve at søge ham på AO om han er der endnu

FT 1901
Ryesgade
Stiftelsen begynder på opslag 29
-------------------

Læs her om Stiftelsen
http://da.wikipedia.org/wiki/Sankt_Johannes_Stiftelse
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Leif Sommerdal

Vilhelm Friederichsen har haft travlt - har både bygget stiftelsen og Blegdamshospitalet ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

Nu skal vi vel ikke forvirre Lisbeth med en oplysning der ikke har noget at gøre med Alfred Charles.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lisbeth Olsen

Det går nu nok altså  ;) Jeg kan godt sortere i det, og man bliver hele tiden klogere. men jeg takker for jeres hjælp!! I er en uundværlig hjælp!!!

Leif Sommerdal

Jeg regnede nu også med at Lisbeth kunne adskille oplysningerne ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)