Hvad blev der af min oldefar?

Startet af Gert Haahr, 20 Okt 2011 - 11:19

Forrige emne - Næste emne

Gert Haahr

     Min oldefar Carl Ludvig August Haahr var katolik og født i Fredericia den 3. januar 1822. Ved FT i 1880, bor han i Danmarksgade nr. 41 i Fredericia sammen med sin kone og to døtre på 14 og 22  år. Det er det sidste jeg ved om ham. Da var han 58 år. Da hans kone Vilhelmine Henriette Nielsen-Westphal dør i Fredericia 1888, er hun enke. Han må være død mellem 1880 og 1888. Han var urmager og en urolig sjæl og rejste meget rundt, både i Danmark, men også i Tyskland. Måske er han død i Udlandet? Kan nogen hjælpe mig?

       Venlig hilsen
       Gert Haahr

Anne Mortensen

Dit indlæg hører til i Aneefterlysning.

Skriv et nyt indlæg Aneefterlysning -  der er større chance for hjælp.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Voigt

Intet fundet om døds år, men fandt dette på FS..

Groom's Name:     Carl Ludvig August Haahr
Groom's Birth Date:    1822
Groom's Birthplace:    
Groom's Age:    38
Bride's Name:    Vilhelmine Frederikke Antonette Schyum
Bride's Birth Date:    1822
Bride's Birthplace:    
Bride's Age:    38
Marriage Date:    31 May 1860
Marriage Place:    Olgod, Ribe, Denmark

Forvent iøvrigt at tråden bliver flyttet til Aneefterlysning.

Frank Green

I følge bogen om Haahr slægten forlod Carl familien og rejste til Autralien.

"Carl forlod familien og rejste til Australien og de hørte aldrig fra ham.Da Carl rejste fik Vilhelmine plads som husholderske hos Johannes von Euck,han var præst og skolelærer og senere,som den første i Danmark,katolsk biskop.Han underviste børnene."

Mvh
Frank

Gert Haahr

Hvad blev der af min oldefar?
     Min oldefar Carl Ludvig August Haahr var katolik og født i Fredericia den 3. januar 1822. Ved FT i 1880, bor han i Danmarksgade nr. 41 i Fredericia sammen med sin kone og to døtre på 14 og 22  år. Det er det sidste jeg ved om ham. Da var han 58 år. Da hans kone Vilhelmine Henriette Nielsen-Westphal dør i Fredericia 1888, er hun enke. Han må være død mellem 1880 og 1888. Han var urmager og rejste meget rundt, både i Danmark, men også i Tyskland. Måske er han død i Udlandet? Kan nogen hjælpe mig?

            Venlig hilsen
            Gert Haahr.

Leif Sommerdal

Har du set svarene her

Tryk på ordet her i forrige sætning.
Vores webmaster ønsker ikke at links skal være let genkendelige
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)



Gert Haahr

    Tak for svar om min oldefar om link til udvandring til Australien. Men et hurtigt overblik ser det ud til at passagerlisterne kun går til 1844. Hvis han er død i Australien må det være noteret ned et eller andet sted. Skal det være gennem udenrigsministeriet man skal lede efter hans dødsdag?

     Gert Haahr

Gert Haahr

Hej Frank.
Jeg er selv i besiddelse af bogen "Slægten Haahr". Det der står om Carl Ludvig er meget misvisende. Har fundet ham i databasen for  udvandrere i 1875. Da han havde en retsag kørende i Fredericia angående sin  søns lærlingekontrakt, så kom familien ikke afsted. Han solgte simpelthen billetterne. Han boede i i 1880 i Danmarksstræde nr. 41. Det er det sidste jeg ved om ham. Hvis han er taget til Australien er han taget afsted uden familie.
   Han var urmager og solgte sin forretning den 2. juni 1862 i Ølgod til Jens Christian Nielsen Green fra Sædding. Er det en fra din slægt? I så fald kan du måske oplyse mig om adressen på han forretning i Ølgod?

Med venlig hilsen
Gert Haahr.

Frank Green

Han har også været i USA,så måske...

Navn:  Haahr, Carl Ludvig August Stilling:  Arbejder
Alder:  53 Bestemmelsessted:  New Yorck
Kontrakt nr.:  186400 Forevisningsdato:  11/3/1875
Sidste oph.sogn:  Fredericia Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Fredericia Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I7477H1710

Leo Skov

Slægts registrator
Leo Skov
Win:8 - Legacy - TNG-10

Lars Erik Bryld

Har du kigget i bogen: "Urmagere i Danmark før år 1900" af Jens Ingvordsen ?

Gert Haahr

Hej!

Tak for oplysningen. Jeg vil prøve at skaffe dem, 2 bind på biblioteket.

Mvh. Gert Haahr

Gert Haahr

    Til Frank Green!
Jeg har søgt det du sendte mig. Problemet har været at jeg ikke rigtig tror på at han eller familien tog afsted. Efter krigen i 1864 da der var dårlige tider overalt i landet, arrangerede Fredericia kommune en filantropisk hjælp til dem der ville udvandre. Der var mange der søgte, man fik billet til en stor udvandrerhavn, så solgte man billetten til Amerika og tog hjem igen. Jeg ved ikke om min oldefar gjorde dette, det var meget almindeligt, men det er en mulighed. Så efter 10 år holdt kommunen op med denne ordning.   Han var i fredericia i 1876 da han førte en retsag angående misligholdt lærlingekontrakt som han vandt for sin søn som han var værge for.  Sagen blev dog anket og retsagen var først slut in 1878. Så skal han have været hurtig frem og tilbage til Amerika. Det kan dog godt være, men han bor i Fredericia i 1880.        Med venlig hilsen
                                                                 Gert Haahr

Gert Haahr

Til Leo Skov.
Tak for linket. Jeg vil prøve om det kan give et resultat.
Mvh. Gert Haahr

Frank Green

Hej Gert

Kan i øjeblikket ikke logge ind på Green-family's hjemmeside.Som måske har svaret ang. adressen i Ølgod.
Fandt en cd som John Helt Green gav mig i 2006 om Green familien,og din oldefar er nævnt,men ikke med mere end du ved i forvejen.

Men jeg møder Jørgen Green i morgen til noget barnedåb i familien,og vil give ham din forespørgsel.Både mht adressen og om han ved noget mere om din oldefar.

Så jeg vender tilbage.