Tydning konfirmation AO - Vor Frelser København 1849-67

Startet af Pernille Dreier, 18 Okt 2011 - 14:05

Forrige emne - Næste emne

Pernille Dreier

Hej alle,

2 huller jeg mangler at lukke i notat om min tipoldefars konfirmation:

AO Vor Frelser, Sokkelund, København 1849-1867 opslag 92 nr 28 - Jens Edvard Jensen

Konfirmandens navn:
Jens Edvard Jensen
......... 56, ......
Forældre:
......... Sophie Caroline Isaksdatter g. m. tjenestekarl Hans Peter Jensen

Det er det jeg mangler for at "gøre ham færdig".

På forhånd tak,
Pernille

Rune Stjernholm

#1
Jeg læser:

'Vildersgade' (Wilders-) 56, 'Kvist'

og 'Separeret' Sophie Caroline Isaksdatter.

Vh. Rune
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Pernille Dreier

Tak Rune.
Men hvordan kan hun være separeret og stadig g.m. som der står?
Synes lidt at 3. bogstav i ordet før hendes navn ligner et g? Eller måske betyder separeret noget andet her?

Vagn Lind

Er konen blevet separeret fx 6 mdr før barnets fødsel, er barnet vel født i ægteskab og faderen bør nævnes, som den hun var gift med på "avlingstidspunktet". NB: "Pater est", iøvrigt  ;)
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Pernille Dreier

Hej Vagn,

Det er nok mig der er lidt langsom, men synes bare ikke rigtig det er logisk. Det her er jo konfirmationen, og ved fødslen var forældrene gift. Så det må være en nylig seperation i forhold til konfirmationsdatoen?
Pater est - faderen er - er der ingen tvivl om, men det forvirrer mig at moderen er separeret og faderen ikke er. Men som sagt det er nok bare mig der ikke er helt snu.

Anne Mortensen

Som regel er oplysningerne ved konf. de samme som ved fødslen.

Men her har man været klar over at moderen er separeret, men det der dog stadig det samme forældrepar, men lidt underligt skrevet da moderen står først og derefter faderen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Pernille Dreier

Hej Anne,

OK, så.....normalt vil oplysningerne være de samme ved fødsel og konfirmation, men dog er de opdateret hvis der er sket noget nyt. Altså viser notatet her at forældrene var gift ved Jens Edvards fødsel, derfor g.m., men ved konfirmationen er de separeret? Er det rigtigt forstået?

Pyha, der er mange detaljer at holde styr på, når man ikke er så erfaren i slægtsforskning. Nu må jeg så prøve om jeg kan finde ud af hvornår forældrene evt. blev skilt....

Tusind tak til alle for hjælpen.

Mvh
Pernille