Hjælp til søgning af efterkommere til Christiane Hansen (født Lamp) Ribe

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 05 Nov 2010 - 09:17

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Under DIS Forum "efterlysning" har jeg en tråd, hvor jeg søger efterkommere til Christiane Hansen (født Lamp) samt Niels Peter Hansen, Ribe.

Her er de data jeg kender til:

Alle disse data er fra Skt. Katherine sogn, Ribe

Christiane Martha Sophie Marie Lamp, født den 10 MAR 1863, datter af  skomager og garver Mathias Bodewald Lamp og Sofie Marie Lamp (født Tarp). Hun var den yngste af en søskendeflok på hele 10. Bopæl: Matrikel nr. 91A (tidl. 114), Hundegade 18, Ribe.

Christiane bliver gift med Niels Petersen (eller Peter) Hansen, født den 12 MAJ 1853 i Lustrup. Vielsen finder sted 28 MAJ 1881.

De får i alt 5 børn, hvoraf ét er dødfødt: Sofie Marie Hansen (22/12 1887), Mathias Bodewalt Hansen (26/7 1882), Hans Petersen Hansen (8/4 1884), Ane Marie Hansen (28/2 1886) samt unavngiven søn

Oplysninger fra tingbogen:

23 MAR 1886 overtager Niels og Christiane huset i Hundegade 18 fra én af Christianes brødre: Skomager Christian Lamp.

9 APR 1889 sælges huset til Leonhardt Petersen.

Herefter fortaber sporet sig.

Sønnerne kan jeg jo søge via lægdsrullerne i Viborg, men hvad med døtrene?. Al søgning i Ribe amt på børnenes konfirmation har været forgæves, ligesom søgning via FT. Jeg vil blive utrolig glad, hvis nogen kan hjælpe med information der kan bringe mig videre i søgningen af evt. efterkommere til disse børn.

Med venlig hilsen
Erik Rødsgaard Jensen
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Susanne Andersen

Hej Erik

Har du tænkt på at de kan være flyttet til USA. Jeg har nemlig nogle aner i USA med Lamp som efternavn.
Prøv at søge i Ancestry og se om du får noget ud af det.

Med venlig hilsen
Susanne, Randers

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Susanne.

Tak for svaret. Alt er muligt, manden var jo sømand og kan efter hussalget befinde sig, ja næsten et hvilken som helst sted i verden. Jeg har desværre ikke haft tid til at besøge Viborg, for jeg ville godt lige kontrollere, om de lå inde med skødeoplysninger på hussalget i Hundegade, Ribe. Det kunne jo være, at sælger havde skrevet sin nye adresse ned her.
Jeg har fået stor søgehjælp fra lokalhistorisk arkiv i Ribe, men de kan desværre ikke hjælpe mig.
Jeg er enig med dig i, at flere af Lamp familien emigrerede til USA, og jeg har da også kontakt til efterkommere i dag. Har selv været til familietræf for 3 år siden i New Jersey, hvor vi var samlet over 100 "Lamper". Så det var ikke fordi vi manglede oplysning - ha ha. Men dette ægtepar hedder jo ikke Lamp men Hansen, derfor kunne de jo godt have emigreret. Har besøgt alle relevante links uden held.

Kan ikke huske, om jeg har skrevet til dig før, men hvordan er du familiemæssigt knyttet til Lamp?

Jeg har stadig en stor bøn til alle, der evt. støder på interessante oplysninger omkring dette ægtepar eller deres børn, om at det ville være en rigtig stor hjælp - for jeg er kørt noget fast. Alle data står i mit indlæg ovenfor.

Med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Lissa Pedersen

Hej Erik,

Sidder lige og kigger i FT 1870 for Ribe og støder på opslag 167 på en Christian Lamp, Sofie Dorthea Nielsen med en søn og husfaderens broder. De bor i Hundegade 91 a. Ved ikke, om det er noget, du kan bruge?

Mvh Lissa

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Lissa.
Tak for svaret. Jo Christian Lamp er bror til Christiane. Han overtog huset efter sin afdøde far - Mathias Bodewalt Lamp. Senere emigrerede han til USA. Hvordan det er foregået omkring hussalget, er jeg ikke klar over, men på een eller anden måde sælger han der ovre fra huset til sin lillesøster Christiane. Så du har helt ret, det er familie. I forbindelse med familietræffet i New Jersey, besøgte jeg det hus han byggede, da han flyttede til USA i sin tid. Et stort flot hvidt træhus i 2 plan i typist amerikansk stil med flotte trompettræer i forhaven. Et hus der stod i dirimitral modsætning til det lille hus i Hundegade i Ribe han kom fra, hvor halvdelen blev brugt til skomagerværksted og resten til beboelse for 10 børn og 2 voksne. Jeg kunne blive ved med at fortælle, men må hellere stoppe. Dette forum er jo ikke så meget til beretninger som til hjælp og efterlysninger. Men du skal have stor tak fordi du tog dig tid til at komme med dit indlæg. Krydser fingre for, at andre måske lige pludselig støder på noget banebrydende.

Med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Lissa Pedersen

Hej Erik,

Ups, ser lige pludselig, at det er opslag 189 (og ikke 167)!!!

I forbindelse med, at jeg hjælper en amerikaner med aner bl.a. i Ribe, har jeg hørt fra lokalarkivet og fra lokale folk i Ribe, som jeg har været i kontakt med, at nogle af beboerne i de gamle huse - i forbindelse med Ribes 1300 års jubilæum - har lavet/fået lavet noget historie om deres gamle huse. Dette skal vist overgives til lokalarkivet, så måske kan der være noget interessant at spørge om der senere hen, hvis man har interesse i nogle af de gamle huse/tidligere tids beboere.

Mvh Lissa

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Lissa.

Det er korrekt. Jeg har selv købt de 3 bind om Ribes 1300 års jubilæum. Interessant læsning. Jeg har også givet bidrag til lokalhistorisk arkiv i Ribe omkring det jeg har kunnet fortælle omkring det gamle hus i Hundegade nr. 18 (91A), oplysninger som hvis nok er benyttet i forbindelse med de skilte du omtaler. Har dog ikke fået en kopi af skiltet fra nr. 18, men man har lovet mig at sende een. Specielt er det interessant, at der i gården er en brønd, som i sin tid blev tinglyst til fælles benyttelse for husene i nabolaget.
Der hersker dog uenighed om alderen på flere af de gamle huse i Hundegade. Det oplevede jeg selv i forbindelse med nr. 18. Jeg har tinglysningspapirer der går tilbage til 1858, men kommiteen omkring 1300 års jubilæet havde officielt i første omgang sat huset til at være bygget væsentligt senere.
Kan også fortælle, at der er udgivet en bog der hedder Bevaringsplan Ribe, udarbejdet af Hans Henrik Engqvist i 1969. Her er også en del af de gamle huse omtalt, herunder bla.a. også i Hundegade.

Med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Lissa Pedersen

Hej Erik,

Tak for info. Jeg nævnte nu ikke noget om skiltene i husene, men jeg har hørt om dem, så dem kunne det være sjovt at få en kopi af for de huse, som amerikaneren har haft aner i.

Jeg er for amerikaneren specielt interesseret i Korsbrødregade 27, men der har jeg kontakt til ejeren, og så er jeg interesseret i Sønderportsgade ?? - gl. matr.nr. 206/208, som jeg endnu ikke har fået "oversat" til nuværende husnummer. Jeg formoder, at det kunne være Sønderportsgade 1, men mangler at få det bekræftet.

Der skulle vel ikke være noget om disse adresser i bøgerne, hvis du skulle "falde" over det? Jeg investerer nok ikke selv i bøgerne, da jeg ikke selv har aner der, selv om de sikkert er vældig interessante. Måske kan jeg låne dem hjem fra biblioteket?

Hilsen Lissa

Erik Rødsgaard Jensen

Hej.
Jeg har lige slået op i bogen jeg omtalte. Omkring Korsbrødregade 27 (matrikel nr. 298) står der følgende:

Beskrivelse: En etage, grundmur, teglhængt vinkeltag. Sorttjæret forneden, grågul oliemalet murflade, hvidkalket pudset gesims og sålbænke. Vinduer hvide og dør lysegrøn.
Bemærkninger: Kvisten noget stor og fremmed i sin udformning. Huset taget med på grund af sin hovedform. Vedligeholdelsesstand: GOD.
Historie: Opført 1852 for vatfabrikant Christensen til beboelse og værksted (vatfabrik). 1854 blev huset forhøjet til to etager. Den øvre etage fjernet igen 1964.

Sønderportsgade 1 har iflg. bogen matrikel nr. 126A. Matrikel nr. 208 er iflg. bogen: Puggårdsgade nr. 12. Matrikel nr. 206 ser ud til at være en tom grund på det oversigtskort jeg har (også Puggårdsgade). Hvis du er sikker på at det skal være Sønderportsgade 1, vil jeg godt referere hvad der står om det. Der står temmelig meget.
Hilsen Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Hej igen Lissa.

Sidder lige og studerer det gamle kort. Det ser ud til, at Sønderportsgade 1 har matrikel nr. 126a. Men jeg ved også, at matrikelnumrene har været skiftet flere gange, men hvad nr. grunden havde tidligere ved jeg ikke. Her kan du få stor hjælp af lokalhistorisk arkiv i Ribe.

Hilsen Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Lissa Pedersen

Hej Erik,

Mange tak for oplysningerne om Korsbrødregade 27!!

Med hensyn til Sønderportsgade matr.nr. 206/08 står der i FT 1880, at de bor i Sønderportsgade med det pågældende matr.nr. ... hm .. underligt. Kan det måske være en hjørneejendom, altså hjørnet af Sønderportsgade og Puggaardsgade?? Så kendt er jeg heller ikke i Ribe, selvom jeg har været der en del gange over årene, og jeg bor lidt langt væk til lige at smutte forbi.

Hvis det bliver aktuelt, vil jeg gerne senere bede om en kopi af siden med nr. 1, men jeg må lige se, om jeg finder en løsning på "problemet" ....

Jeg kunne heller ikke rigtigt få matr.nr. 206/208 til at passe, når jeg kiggede på nogle gamle kort på Kort- og Matrikelstyrelsen.

Hilsen Lissa

PS: Jeg har allerede fået god hjælp fra lokalarkivet - de er vældig hjælpsomme.
PSS: Har nu på SKAT under ejendomsvurdering fundet Puggaardsgade 12 (beboelse) med matr.nr. 208 .. men det løser jo ikke helt mit problem .. blot til info.

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Lissa

Snakker vi om opslag nr. 890 og 891 i FT 1880 for Ribe? Her står ganske rigtigt 206 - 208. Adressen er ikke i nærheden af Puggårdsgade.

Jeg vil gerne sende et indscannet billede af den side, hvor Sønderportsgade 1 er omtalt. Men det fylder mere end det tilladte, og jeg kan ikke komprimere det langt nok ned. Hvis du er interesseret, kan jeg sende det pr. mail.

med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Lissa Pedersen

Hej Erik,

Ja, det er opslag 890 og 891. Det er godt nok lidt mærkeligt, synes du ikke!?

Du må meget gerne scanne og sende mig det, du har om Sønderportsgade 1 - det kunne jo være ... Det er jo en skøn gammel bygning. Du finder min mailadresse ved at søge på mit navn under medlemmer.

Mange tak for din hjælp, og undskyld, at jeg bruger plads og tid her på din tråd.

Hilsen Lissa

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Lissa.

Har sendt svar til din mailadresse med scannet fil.

Med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Susanne Andersen

Hej Erik

Den Lamp som jeg har i min slægt, er Willie Bernhardt Lamp. Han giftede sig med Johanne Nielsen i USA og de fik muligvis børn, men dem har jeg ikke fundet endnu. Johanne Nielsen var datter af Peter Hansen Nielsen. Denne Peter var min tipoldefars bror. Måske har du hørt om denne Willie?
De bosatte sig i Minnesota.

mvh. Susanne, Randers

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Susanne.

Vi bevæger os lidt uden for hovedemnet nu. Men jeg er lidt spændt på at høre mere omkring ham Willie Lamp. For min kontakt i USA- Ed Lampe, har på slægtstræet en Willie Lamp, fødselstidspunkt og sted ukendt. Faderen skulle være en Bodewalt Lamp?, og farfaren Christian Bodowald.
Siger det dig noget? Havde han 2 søskende: Lisa og Eric Lamp?

Har du flere detaljer omkring denne Willie Lamp: født hvornår, fødested, forældre m.v.?

Hilsen Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Lissa Pedersen

Hej Susanne,

Fra denne side: http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm

finder du følgende - måske er han "din":

LAMP, WILLIE BERNHART
Date of Birth:  29 Jul 1894
Place of Birth:  MINNESOTA
Mother Maiden Name:  (UNKNOWN)

certid# 1984-MN-021413

Date of Death:  24 Aug 1984
County of Death: REDWOOD

Fra Familysearch's Beta Site:

Minnesota State Census, 1905 for Willie B Lamp

Search collectionName: Willie B Lamp
Event: Minnesota
Event Date: 1905
Event Place: Brookville township, Redwood, Minnesota
Gender: Male
Age: 10
Race: White
Birthplace: Minnesota
Estimated Birth Year: 1895
Father's Birthplace: Wisconsin
Mother's Birthplace: Denmark
Page: 443
Line Number: 59
Film Number: 928810
Digital Folder Number: 004520306
Image Number: 00989

Den originale liste siger: fader Alfred ? Lamp (41 år), moder Anna S. Lamp (33 år), datter Bertha L. (15 år), søn Albert G. (13 år), så Willie B. (10 år), datter Olga A. (5 år) - faderen født i Wisconsin (hans forældre i Danmark), moderen født i Danmark og børn født i Minnesota.

Familien findes også i 1895 folketællingen.

Mvh Lissa

Susanne Andersen

Hej Lissa

Du har fundet den rigtige person. Tak!

mvh. Susanne, Randers

Til Erik som du kan se, har Lissa fundet frem til den rigtige person, men ved stadig ikke meget om ham.

mvh. Susanne, Randers

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Susanne.

Har korresponderet lidt med Lissa om bl.a. denne Willie Lamp, hvorvidt han kunne forbindes med min familie. Jeg er stadig lidt usikker på det. Men via forskellig søgning måske kommet frem til, at hans farfar skulle have heddet Asmus Lamp og stamme fra Slesvig området. Netop det område hvor også min tipoldefar stammer fra. Men som jeg også skrev til Lissa, er det materiale jeg har omkring familien i Nordtyskland fremkommet ved hjælp og betaling af en professionel slægtsforsker i området. Så indtil videre har jeg valgt at "sparke dette til hjørnespark", som man siger i fodboldsproget, indtil jeg selv får mulighed for at forske dernede.

Med venlig hilsen

Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen