Mads Sørensen/Ane Kirstine Pedersdatter gift 1823 i Aale/Føvling sogn, Skanderbo

Startet af Vagn Hansen, 18 Okt 2011 - 07:10

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Madsen Sørensen og Ane Kirstine Pedersdatter formodes at være gift omkring 1823 i Aale eller Føvling sogn, Skanderboerg amt.

Mads var født omkring 1786 i Haarup, Føvling sogn og Ane Kirstine Pedersdatter omkring 1797 i Aale sogn.

De fik fire børn:

Maren Madsdatter født 3.8. 1824 i Haarup, Føvling sogn
Søren Peter Madsen født 16.4. 1826 do.
Ane Madsen født 11.2. 1829 do. og
Kirstine Marie Madsdatter født 6.11. 1832

Jeg har fundet hele familien i FT 1834 og 1850

Jeg har forgæves ledt efter Mads og Ane's vielsesdato og sted, og håber derfor, at nogle af DIS-forums læsere kan hjælpe mig.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Jytte Thrane

Hej Vagn

Hvis der er en, som kan hjælpe med denne vielse, vil jeg også juble højt og længe. Jeg har søgt efter den længe uden held, så nu krydser jeg finger for at andre her på forumet har fundet den.

Ang. Mads så kan du finde hans fødsel i Føvling kirkebog 1737-1791 opslag 321

Ane Kirstines fødsel har jeg ikke kunnet fundet i Aale.

Mads og Ane Kirstine får i 1839 en søn mere, Anders. Føvling kirkebog 1814-1850 opslag 34

Min interesse for familien skyldes at datteren Kirsten Marie er min ane nr. 19

Mange hilsner
Jytte Thrane

Vagn Hansen

Kære Jytte.

Tak for dit svar og dine oplysninger.

Det var dog pudsigtm at vi her har en fælles udfordring, som jeg håber, at bl.a. Egon Sørensen her fra Billund læser, da han tidligere har hjulpet mig med flere udfordringer.

Mvh, Vagn

Frank Green

Mon ikke det er dem her i Føvling

Skanderborg,Tyrsting,Føvling 1814-1850 opslag 130 nr.4 i 1822

Jytte Thrane

Jo uden tvivl :D
Så kan det jo undre én hvordan man kan overse det, men det har jeg ganske enkelt gjort op til flere gange.
Tusind tak for hjælpen.

/Jytte

Vagn Hansen

Kære Frank.

Jeg kan kun sige det samme som Jytte: Det var dog utrolig, at vi begge har kunne overse en så tydelig vielsesregistrering.

Tak for hjælpen.

Mvh, Vagn

Vagn Hansen

Hej igen Jytte.

Jeg har lidt (læs: meget) svært ved at tyde Mads Sørensens fødselsdato i 1790.
Hvad læser du?

Mvh, Vagn

Frank Green

Kan lige inden jeg skal gå give et bud på Anne Kirstine

Skanderborg,Vrads,Aale-Tørring 1721-1796 opslag 261 øverst.

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Vrads, Aale, Udbyggede Steder paa Aale Byes Mark, , 46, FT-1801, B7511
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Hansen 54  Gift Mand Bonde og Gaardbeboer 
Anne Pedersdatter 47  Gift Hans Kone   
Jens Pedersen 19  Ugift Hans Børn Mange Aar sengeliggende, Almisselem 
Kirsten Pedersdatter 14  Ugift Hans Børn   
Peder Pedersen 12  Ugift Hans Børn   
Søren Pedersen 10  Ugift Hans Børn   
Peder Pedersen 7  Ugift Deres Børn   
Anne Kirstine Pedersdatter 5  Ugift Deres Børn   
 
--------------------------------------------------------------------------------

Vagn Hansen

Hej igen Frank.

Tak for dette bidrag, men jeg er lidt usikker, da Ane Kirstine Pedersdatter's far ved hendes død den 16.5. 1868 i Føvling sogn (se evt. opslag 181,4) er registreret som: datter af Peder Pedersen af Aale ?????.

Hvad siger Jytte?

Mvh, Vagn


Vagn Hansen

Hej Jytte.

Tak for det.

Hvad siger du til Frank's seneste oplysning og min usikkerhed?

Mvh, Vagn

Jytte Thrane

Jeg er også lidt usikker med hensyn til Ane Kirstine. Og det er lige præcis oplysningen fra hendes død som gør udslaget, at jeg indtil videre siger, at jeg ikke har fundet hende. Selvom jeg er helt klar over, at præster også dengang kunne skrive forkert.

Jeg har Peder Hansens familie stående på en lille "måske-lap" indtil jeg kan få sagen undersøgt nærmere. Jeg håber at det måske vil fremgå at et eventuelt skift i Viborg.

/Jytte

Frank Green

Kan godt forstå usikkerheden.

Men fandt ingen Peder Pedersen eller andre Ane Kirstine'r omkring 1800 i Åle Sogn.

morten christensen

Hej -  ( også til Jytte Thrane,som jeg tidl har haft lidt kontakt med,idet jeg også har relationer til Søren Jensen Hatting-Åle)

Undskyld-den lidt private start-

MEN  jeg - tror - faktisk jeg har fundet vielsen:

opslag no  130  Skanderborg- Tyrsting - Føvling  KB

tror i ikke det passer??

Venlig hilsen
Morten Christensen,Silkeborg

morten christensen

Hej igen-

lige for god ordens skyld- det er jo KB fra 1814-1850  opslag no 130  rubrik 4 vi taler om.

så vidt jeg kan se, er det hhv brud -samt brudgoms  bonde/arbejdsgiver som er vidner ved vielsen-( jeg kan ikke tyde navnet på det sted Ane Kirstine tjener)

MvH

Morten Christensen,Silkeborg

Jytte Thrane

Hej Morten

Jo det er den rigtige vielse du har fat i  :)
Ane Kirstine tjener på Waabensholm.

Mange hilsner Jytte

Bjørn Sommer

Mads Sørensen og hustru Anne Kirstine Pedersdatter var i 1823 Indsiddere (= sad til leje) i Hårup, Føvling Sogn, da deres ældste datter:

ANE MARIE MADSDATTER blev født 1/3 1823 (Opslag 62) og døbt i Føvling Kirke 31/3 - samme dag som moderen blev introduceret i kirken. Boelsmand Anders Christensens Hustr: i Ring bar. Faddere: Ungk. Jens Sørensen og Peder Christian Sørensen samt Enken Maren Madsdatter - alle af Haarup.

I 1832 var Mads Sørensen Gårdmand i Haarup, da datteren KIRSTEN MARIE MADSDATTER fødtes 6/11 og blev døbt 11/11 1832 (Opslag 72).

De børn, der er født mellem 1823-1832, ses kun at være KONFIRMEREDE i Føvling - så det ser ud til, at kirkebogen i den mellemliggende tid kan være mangelfuldt ført.

Fadderen
ANDERS CHRISTENSEN (51 år) og hustru KAREN SØRENSDATTER (46 år) er i 1834 gårdfolk i Ring, Tyrsting Herred, Skanderborg Amt (Folketælling, Opslag 3). - De har i 1834 disse hjemmeværende børn: CHRISTIANE ANDERSDATTER (23 år - f.  og hjemmedøbt 25/10 1811 i Ring, døbt 26/12 i Ring Kirke - blandt fadderne SØREN JENSEN af Haarup), CHRISTEN ANDERSEN (21 år), METTE MARIE ANDERSDATTER (18 år), BODIL MARIE ANDERSDATTER (15 år), MAREN ANDERSDATTER (13 år), TRINE ANDERSDATTER (8 år). - En Indsidder og Daglejer MADS SØRENSEN (69 år) og hustru ANE KATHRINE WILLADSDATTER (52 år) bor hos dem i 1834. -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.