Problemer med søgning på DDD

Startet af Egon Sørensen, 05 Nov 2010 - 08:32

Forrige emne - Næste emne

Egon Sørensen

God morgen!

Jeg ved ikke om det er rette forum, men jeg prøver.
Når jeg søger på DDD på et fornavn i et bestemt amt og søger på kvinde
kan jeg ikke finde den jeg søger, men søger jeg på begge køn dukker den
eftersøgte frem.
Er det min PC, eller er der problemer med søgning på DDD når søgningen
afgrænses til køn.


Mvh.

Egon Sørensen

Inger Buchard

Det kan skyldes, at indtasteren ikke har skrevet noget i feltet 'køn', fordi dette ikke var noteret i de originale lister.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Karen Graabæk Møller

Hej Egon

Det er min erfaring at der ikke er tastet køn ind i de fleste folketællinger - det er derfor bedst at undlade at søge på det.

Hvorfor det er sådan, ved jeg ikke.

Hilsen
Karen G. Møller

(Inger kom først....)

Egon Sørensen

#3
Hejsa!

Mange tak for svarene, det vil jeg huske, så jeg slipper for disse drillerier


Mvh.

Egon Sørensen

Lars Jørgen Helbo

En lille tilføjelse: Helt generelt bør man ikke indtaste mere end nødvendigt. Dvs. man bør starte med at indtaste ganske få oplysninger, og his man så får flere hundrede hits, så kan man tilføje flere oplysninger, for at indsnævre søgningen. Men man skal kun tilføje oplysninger, der reelt tilfører ny information!

Som eksempel kan vi tage det tilfælde, at man har startet med at indtaste et sogn og et navn. Hvis man så får alt for mange hits, så kan man tilføje et folketællingsår for at begrænse antallet. Man kunne også tilføje navnet på herredet; men det har kun mening, hvis der findes flere sogne med samme navne. Hvis der kun findes et sogn med det angivne navn, så tilfører herredsnavnet ikke nogen ny information - men det tilfører en fejlmulighed, og derfor er det bedre, at lade feltet være tomt.

Tilsvarende er det med kønnet. Hvis man har angivet et helt fornavn, så vil tilføjelse af køn normalt ikke tilføje mere information, og derfor skal man lade være. Eneste undtagelse er, hvis det anførte fornavn ikke giver en entydig identifikation af kønnet (f.eks. "Abel" eller "Chri%"), så kan man indsnævre søgningen ved at tilføje kønnet; men ellers skal man lade være.


Egon Sørensen

Hej!

Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det er mit indtryk at andre kan have haft det samme
problem.
jeg håber derfor at mit spørgsmål, har været lærerigt.

Tak til Lars Jørgen Helbo.


Mvh.

Egon Sørensen