Holm Johan Olof född 1858-07-19 i Elleholm.

Startet af Josefine Nilson, 16 Okt 2011 - 19:45

Forrige emne - Næste emne

Josefine Nilson

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta Johan Olof Holm så skulle jag bli glad.
Han flyttade från Mörrum i Blekinge i Sverige till Danmark, troligen Köpenhamn 1890-08-12. Han var gift med Johanna Lavesdotter född 1860-07-31 i Mörrum. De hade dottern Jenny född 1882-06-03 i Elleholm och Alma Lovisa född 1886-11-28 i Mörrum med sig.
De fick minst två barn till födda i Danmark. Carl S Holm och Olga M Holm. Jag har bild på de fyra syskonen med en notering "Köpenhamn".

Deras äldsta dotter Jenny flyttade tillbaka till Sverige och gifte sig där och bodde i Jämshög i Blekinge.
Johans far hette John Jönsson Holm 1832-05-23 --1880-12-22 och modern hette Hanna Johansdotter 1824-09-15-1905-04-29.

Johan hade en bror Gustav 1855-09-19--1947-02-07. Gustav är min morfars far.
Skulle vara så roligt om jag kunde hitta Johan och hans barn och kanske barnbarn och berätta om dem för Gustavs sondottern i Blekinge.

Jag vet att någon av systrarna Alma eller Olga besökte sin syster Jenny i Jämshög när hon fyllde 60 år eller 70 år. Det har jag bild på men inget årtal är angivet. Jag tror det var Olga. Jag tror Olga var gift med Fritz.
Olga hade en son och Olga och Fritz hade en son och en dotter.
Carl hade en dotter, en son och en dotter i den ordningen,
Även de barnen har jag en bild på där man på baksidan har skrivet vems barn de är men inga namn.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Josefine Nilson
Huskvarna
Sverige




Eva Morfiadakis

Efternavn:  Holm Fornavn:  Johan Olof
Erhverv:  Arbejdsmand Fødelokalitet:  Elleholm
Fødeland:  Sverige
Fødselsår:  1858 I DK fra:  1883
Bopæl, lokalitet:  Randers Amt, region:  Randers Amt
Lov af:  31 03 1930 Tillæg:  A
Løbenr:  257
Bemærkninger: Har haft nogle Vinterophold i Sverige i Tiden. 1883-90. Andrageren har været gift med en svensk kvinde, fra hvem han er skilt ved Bevilling af 1913; af dette Ægteskab har han 4 børn.

Han blev tydligen dansk medborgare 1930. Som du ser blev han skild från sin svenska fru. Han bodde borta i Randers Amt=Randers län, men ingen ort är nämnd.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2496263&limitstart=0

Här är sonen. Vid folkräkningen 1916 bor han tillsammans med sin mor Johanna Holm på Ingerslevsgade 120 (bild 84). Han är kontörfullmäktig (antar att han sysslar med bokföring) hos Dansk Genforsikring (försäkringsbolag).

1911 bor modern med sonen och dottern Olga Martina f. 21/5 1894 på Esbern Snares gade 16 (bild 70).

Eva M
Eva M


Josefine Nilson

Tack!!!
Jag mötte en man från styrelsen i DIS-Danmark i helgen.  Han tyckte jag skulle prova ert forum och trodde säkert jag skulle få hjälp fort. Inte trodde jag det skulle gå så fort! Han hade rätt. Helt fantastiskt!!!

Hur långt fram i tiden kan man komma i era foketellingar och politietsregisterbladen?

Glada hälsningar
Josefine


Eva Morfiadakis

Politiets registerblade går till 1923. Sista FT på nätet är 1930.

Du skulle kan kunna be någon som går på Rigsarkivet att fotografera av hans ansökan om danskt meborgarskap. Då skulle du ju få veta exakt var han bodde om han var omgift osv.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Här har du Johannas medborgarskap:

Efternavn:  Holm Fornavn:  Johanna
Erhverv:  Rengøringskone Fødelokalitet:  Mörrum
Føderegion:  Blekinge Län Fødeland:  Sverige
Fødselsår:  1860 I DK fra:  1890
Bopæl, lokalitet:  København Amt, region:  København og Frederiksberg
Lov af:  17 04 1916 Tillæg:  A
Løbenr:  132
Bemærkninger: født Lavesdotter.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


I FT 1921 bor sonen och hans fru Ketty på Trekronersgade 1 (bild 4). De har en dotter f. 1917 Britta och en son Preben f. 1920 (lite oklart för årtalet är överstruket).

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Johanne Holm bor kvar på Ingerslevsgade 120 (FT 1930 - bild 195).

Hon är alltså avliden efter 1930. Församlingar: Maria, Absalons eller Kristkirke.

Du finner kyrkböckerna på www.arkivalieronline.dk. När du leter bland avlidna kommer männen först och kvinnorna sen.

Eva M
Eva M

Josefine Nilson

Tack Eva för alla hjälp!
Har tittat runt i både folketellinger och kyrkböcker och slagit i databaser och börjar förstå hur det hela är uppbyggt.

En fråga till.
Finns det någon karta över församlingarnas utbredning i Köpenhamn?
Jag funderar på i vilken/vilka församlingar man ska leta för de som bodde på Trekronersgade?

Josefine

Eva Morfiadakis


Du ska titta på www.fogsgaard.org. Dels finner du döda (dock inte gifta kvinnor) där mellan ca 1890-1923 och dels kan du slå på Köbenhavns gader för att finna sogn=församling.

Eva M
Eva M