Ane Helene Henriette Hansen, er Født 22 dec.1879, men hvor??

Startet af Bente Jørgensen, 16 Okt 2011 - 17:42

Forrige emne - Næste emne

Bente Jørgensen

Fyrbøder Georg Adolf Hansen og hustru Mette Kathrine Matzen af (formentlig - svært at læse) Ekernsund
Får 15 november 1879 i Grønbæk kirke Viborg amt, deres datter Ane Helene Henriette Hansen viet til Peder pedersen.  Der står ved vielsen at hun er født i ( igen svært at læse) Stengeroth ?

Jeg havde regnet med at jeg ud fra oplysningerne i denne vielse kunne blive lidt klogere på hvor Ane Helene Henriette bliver født 22 dec 1879.

Ekernsund er formentlig Egernsund som jeg har gættet ligge i Gråsten sogn da de to byer ligger i gåafstand fra hinanden, men stednavnet stengeroth  siger mig ikke noget og, men har søgt på nettet og der ER åbenbart et stednavn ved Gråsten der hedder sådan.

Er der nogen der kan hjælpe??

Hilsen Bente

thorkild kanstrup jensen

Født 22 dec 1879 og Viet 15 november 1879 i Grønbæk kirke   ???

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Lis Petersen

#2
Hej!

Som Thorkild Kanstrup Jensen bemærker, er der vist noget mystisk ved at Ane Helene bliver gift samme år hun bliver født, ovenikøbet måneden før ???

Hvis du vil afsløre i hvilken kirkebog og opslagsnummer du har fundet vielsen, er det måske lettere at hjælpe.

Vh Lis. ;)
Lis Petersen - 3000

Ole Dorch

Ifølge Fs har forældrene følgende børn:

. PETER ANDREAS HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 11 JUN 1878 Graasten, Aabenraa-Sonderborg, Denmark

2. ANNA HELENE HENRIETTE HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 22 DEC 1879 Steengerodde, Graasten, Aabenraa-Sonderborg, Denmark
 

3. Heinrich Hansen - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 08 NOV 1885 Graasten, Aabenraa-Sonderborg, Denmark

  7. Carl Adolph Heinrich HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 22 AUG 1884 Grasten-Adsbol, , Aabenraa-Sonderborg, Denmark

8. Wilhelm HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 MAR 1882 Grasten-Adsbol, , Aabenraa-Sonderborg, Denmark

Hun ses i Gråsten 1850-1882 opsl. 212.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bente Jørgensen

Tak for jeres forsøg

vielsen var i forvirringen blevet forkert årstal, det skulle være 1899


Viborg amt - Lysgård Herred - Grønbæk sogn 1892 - 1901

opslag  203

Men mon ikke jeg nu kan komme videre på Ole Dorch`s oplysninger

Tusinde tak

Hilsen Bente

Kim Gade

Hej

Steengerodde kan jeg ikke lige umiddelbart forbinde med noget i nærheden af Egernsund. Lige uden for Sønderborg finder man byen Stenderup. Kan det være den? Der er ikke forfærdeligt langt til Egernsund. Jeg må erkende, at jeg ikke aner, hvad Stenderup hed i den tyske tid. Måske Stengerodde? Er da værd at undersøge. Er der ingen her, der ved det, går jeg da gerne ind på arkivet og spørger. Egernsund hed, så vidt jeg ved, tidligere Ekernsund.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade

Bente Jørgensen

#6
Tusinde tak for jeres hjælp.

Jeg har fundet Anna Helene Henriette Hansen født d. 22 december 1870 i STENGEROTH i Gråsten sogn, Lundtoft Herred, Aabenraa amt.

Jeg har været på Google earth "jagt" rundt i sognet og kan ikke finde det, men jeg tror ikke man skal langt udenfor Egernsund, for bare lige omkring 5 km øst for Egernsund er man i byen Broager,   Broager sogn, Nybøl Herred, Sønderborg amt.
På Broagerland er området så igen begrænset af vand til 3 sider og det gør vel at Stengeroth skal ligge indenfor en afstand af 3-4 km fra Egernsund.

Jeg fandt dåben i Aabenraa amt- Lundtoft Herred - Gråsten sogn 1850 - 1882 opslag 212, er ikke i tvivl om at det er den rigtige, har bare lidt svært ved at læse og forstå de tyske ord der står mellem navnene som måske kunne indkredse stedet

Det ville være dejligt at vide hvor stedet var

Hilsen Bente

Bente Jørgensen

Citat fra: Bente Jørgensen Dato 16 Okt 2011 - 17:42
Fyrbøder Georg Adolf Hansen og hustru Mette Kathrine Matzen af (formentlig - svært at læse) Ekernsund
Får 15 november 1879 i Grønbæk kirke Viborg amt, deres datter Ane Helene Henriette Hansen viet til Peder pedersen.  Der står ved vielsen at hun er født i ( igen svært at læse) Stengeroth ?

Jeg havde regnet med at jeg ud fra oplysningerne i denne vielse kunne blive lidt klogere på hvor Ane Helene Henriette bliver født 22 dec 1879.

Ekernsund er formentlig Egernsund som jeg har gættet ligge i Gråsten sogn da de to byer ligger i gåafstand fra hinanden, men stednavnet stengeroth  siger mig ikke noget og, men har søgt på nettet og der ER åbenbart et stednavn ved Gråsten der hedder sådan.

Er der nogen der kan hjælpe??

Hilsen Bente

Ole Dorch

Det hedder sikkert Stengerodde på nudansk. Søg på Krak og du finder en Stengeroddevej midt i Gråsten.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Kim Gade

Hej Bente

Så har jeg fundet "stedet", som ikke er noget sted, men formodentligt en gård inden for Gråsten Gods. På tysk Stengeroth/Stengerott. På deansk Stengerød.

Gå ind på denne side http://www.sa.dk/media(3017,1030)/Landsarkivet_for_S%C3%B8nderjylland_en_arkivoversigt.pdf og skriv Stengerød i Find-feltet. Så kommer det frem.

Mvh.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade