Peder Christensen og Gye Marie Pedersdatter fra Eltang

Startet af Billy Sørensen, 16 Okt 2011 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Billy Sørensen

Hej :)

Jeg forsøger og finde ud af mere om mine 4xtip oldeforældre, husbonde Peder Christensen f ca 1759 og Gye Marie Pedersdatter f ca 1767, jeg ved at de i 1801 er i Eltang sogn og har tre børn:

* Maren Pedersdatter, f ca 1795
* Kirsten Pedersdatter, f. ca 1798, d. 1879 Harte sogn vejle amt, gift med Peter Sørensen Skiøtt i 1825 i Stepping sogn, Haderslev amt, boede i Harte sogn
* Peder Pedersen, f. ca 1800, d. 1862 Harte sogn vejle amt, gift med Voldborg Nielsdatter i 1837 i Harte sogn hvor de boede

er der nogen der ved noget mere ?

venlig hilsen
Billy Sørensen

Alice Oppenheim

Lad os lige starte med at se den FT, du omtaler :)

Vejle, Brusk, Eltang, Lillballe, , 8, FT-1801, A0395
Peder Christensen 42  gift Huusbonde Boelstæds Bruger 
Gye Marie Pedersdatter 34  gift hans Kone   
Maren Pedersdatter 6  - deres Barn   
Kirstine Pedersdatter 3  - deres Barn   
Peder Pedersen 2  - deres Barn   
Ell Pedersdatter 24  ugift Tiæneste Pige

— Og så til lidt "hjemmearbejde": Alle 3 børn er vel født i sognet? Hvem står faddere? (tit slægtninge) — og hvad med parrets vielse? Hvem var forlovere (respektive fædre?) og hvordan lyder texten iøvrigt? 

Alice Oppenheim

#2
Har du efterprøvet denne pige (der jo bor samme sted & har rette alder!) — dvs fundet hendes dåb i KB?


Vejle, Brusk, Eltang, Lillballe Bye, Gaard, 8, FT 1787, A0394
Peder Hansen 42  gift Hosbonde Selvejer og Gaardbeboer  
Maren Pedersdatter 49  gift Madmoder  
Thomas Madsen 23  ugift Søn af 1st. Ægteskab  
Mads Pedersen 17  ugift Barn af 2d. Ægteskab  
Gye Pedersdatter 20  ugift Barn af 2d. Ægteskab  
Mette Pedersdatter 13  ugift Barn af 2d. Ægteskab  
Else Marie Pedersdatter 10  ugift Barn af 2d. Ægteskab  
Hans Pedersen 7  ugift Barn af 2d. Ægteskab


Vilstrup-Eltang KB 1681-1800; opslag 316 nederst ... (1767) Peder Hansens Gye ... Med lidt god vilje kan man se, at der er tilføjet et "Marie" i teksten ... eller ? ... Lad evt andre se på det i HJÆLP TIL TYDNING (måske ser jeg bare dét, jeg vil se :D )

Og så er hun konfirmeret i 1783: GYE MARIE PEDERSDATTER af Liedballe (samme KB opslag 458)

Regelsen

Hej Billy

Som Alice skriver: Lilballe

Så er der vel tale om gård. nr.1A, 1722 afløses Povl Andersen af Peder Madsen fra Taulov, han afstod 1756 fæstet til sønnen Mads Pedersen, der i 1765 køber gården til selveje for 120 Rdl. pr. Td. Htk., men han dør i 1766, inden han har fået skøde. Hans enke ægter Peder Hansen, der fik kgl. skøde i 1767.
Han afstod i 1797 gården til sin svigersøn Peder Christensen, der i 1801 sælger en parcel.
Udflytter & sælger 1803!

Hvor gl. er du nu Billy?
Venlig hilsen
regelsen

Billy Sørensen

Mange tak for svarene, det hjalp ! :)

Jeg er 19år gammel om fire dage Ragelsen, men ud over det , hvad er din kilde til dine oplysninger ?

venlig hilsen
Billy

Regelsen

Kilden er: Eltang, N. Bjært og S. Vilstrup sogne, af H.P.Berthelsen
Venlig hilsen
regelsen

Billy Sørensen

Interessant, den bog må jeg se om jeg kan skaffe :) Mange tak :) !

venlig hilsen
Billy