Schrevelius, Gunborg Viola född 1918-07-18

Startet af Camilla Schrewelius Boberg, 16 Okt 2011 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Camilla Schrewelius Boberg

Hej!

Jag söker efter information kring Gunborg Viola Schrevelius som får en oäkta son, Karl Bertil Lennart Schrevelius, i St Olai församling i Helsingör 1934-05-04. Han flyttar senare till Sverige och dör i Skurup 2007-12-31.

Har varit i kontakt med Folkbokföringen i Sverige och fick då uppgiften att Gunborg Viola är född 1918-07-08. Folkbokföringen hade Karl Edvin Gustavsson Bergdahl, född 1892-11-01, som registrerad fader. Jag har inte hittar någon annan information om Gunborg Viola eller Karl Edvin i Sverige eller Danmark. Jag har sökt i folketelling utan resultat. Jag hoppas att någon här i forumet kan hjälpa mig att komma vidare i min forskning.

Frågor jag söker svar på:
- Var är Gunborg Viola född?
- Vem var hennes föräldrar?
- Var tog hon vägen?
- Fick hon fler barn?
- Gifte hon sig?
- Var dog hon?
- Alla uppgifter om Karl Edvin?

Tack på förhand!
Camilla Schrewelius Boberg
camillaboberg@telia.com

Eva Morfiadakis

Camilla,

Du tassar nu i ett område där det kan finnas nu levande personer. I födelseboken för Sct Olai 1934 (opslag 93) finns det ingen fader angiven. Barnet var född på Öresundshospitalet.

Du får leta efter dem i svenska Emibas om de står som utvandrade. Hon står i födelseboken som född 8/3 1912.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag bara undrar: sonen måste ha haft anknytning till Malmö eftersom han blivit begravd där, på Fosie kyrkogård i minneslunden. Nu är det så att Malmös församlingar inte finns med på CD-skivan med döda om hon dog före 1947. Kan hon ha dött i Malmö?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag tror nu inte att ditt födelsedatum stämmer. Hon skulle ha varit knappt 16 år när hon födde barnet, alltså skulle hon ha blivit med barn när hon var 15. Jag tror inte att en 16 årig flicka utvandrade ensam 1934. Hon är skriven som husassistent, ungefär hembiträde.

Du ska nog leta på födelsedatumet 8/3 1912 i Sverige. Kanske finns det en faderskapssak på Landsarkivet i Kbh?

Eva M
Eva M

Camilla Schrewelius Boberg

Tack Eva för dina tips men jag har sökt på alla tänkbara platser i Sverige inklusive Emibas och dödskivan. Jag har även sökt på födelsedatum 1912 men hon finns registrerad på det året heller. Det finns inga bevis för att hon är född i Sverige eller emigrerat från Sverige så mina funderingar går till om hon kan vara född i Danmark eller något annat land?

Bästa hälsningar
Camilla

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag antar att du menar skatteverket när du säger folkbokföringen. 1991 när kyrkan lämnade över folkbokföringen registrerade man kyrkans personakter som man började föra 1947. En del fel uppstod i samband med registreringen för vissa uppgifter var handskrivna. Personakterna gick tillbaka till församlingarna, tror jag, som senare skickade dem till Landsarkiven ibland till stadsarkiven. Om du vet i vilken församling han var skriven den 1 juli 1991 kan du skriva dit och be dem titta i personakten. Bodde han i Malmö är det stadsarkivet där som har personakterna för Malmös församlingar.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag tittade en gång till födelseboken (opslag 93). Efternamnet är skrivet Schrevilius. Det kan ju vara ett stavfel. Det är anmält till Folkeregistret 19/5 1934. Jag vet inte om man kan få någon att göra opslag där. Antar att detta gamla folkeregister finns antingen på Landsarkivet i Köpenhamn eller på Rigsarkivet.
Säkert är det någon som vet.

Eva M
Eva M

Martin Bjarklev

Hej..

Det gamla folkeregister finns fortfarande vid varje kommun, t.ex har Köpenhams kommun sitt eget Folkeregister med det gamla arkiv - inte tillgängligt för publiken, men det går att undersöka saker
och ting mot et litet gebyr...

mvh
Martin

Camilla Schrewelius Boberg

Vill meddela att jag nu har hittat Gunborg Viola i Sverige. Hon är född oäkta 1912-03-18 i Höja församling som dotter till Sigrid Elvira Julinda Nilsson född 1884-10-29 i Hjärnarp. Fader till Gunborg Viola är troligen Carl Peter Schrewelius född 1869-09-13 i Munka Ljungby, han är också är bosatt i Hjärnarp där Sigrid bor efter födseln. De får två år senare ytterligare en dotter tillsammans.

Har varit i kontakt med Skatteverket, Folkbokföringen i Sverige för att rätta till det felaktiga födelsedatumet som de har registrerat på Gunborg Viola.

Ett stort TACK till alla er som engagerat er i min forskning kring denna släkting.

Bästa hälsningar
Camilla Schrewelius Boberg

Eva Morfiadakis

Hej!

Så bra att du fann henne. Jag tänker nu att f 8/3 att jag kan kanske tolkade det fel. f ska kanske var 1 så att det står 18/3. Har du funnit hennes död? Dog hon i Sverige?

Eva M
Eva M

Camilla Schrewelius Boberg

Hej Eva

Nej jag har inte funnit var hon dog ännu.

Camilla