hvorfor læser folk ikke instruktionerne om hvordan et indlæg skal skrives?

Startet af Tine Susanne Olsen, 16 Okt 2011 - 09:29

Forrige emne - Næste emne

Tine Susanne Olsen

hejsa :o
som overskriften antyder hvorfor læser man ikke vejledningen om hvordan et godt inlæg skrives!!
kan vi ikke få lavet nogen "standard kasser" hvor  man skal indtaste oplysninger navn-sted- årstal, jeg  ved godt der så er nogen der ikke ved stedet men man må da for pokker vide om det er i Jylland,Sjælland, Fyen, eller andre steder man søger..! det ville være stor hjælp til dem som gerne vil hjælpe. 
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Hans Poulsen



Kære Tine

Dit hjertesuk deles af mange.

Et gammelt ord siger noget i denne retning:

"Du kan trække en hest til vandtruget, men du kan ikke tvinge den til at drikke".

Dit forslag om et eller andet *kassesystemt* har været fremme flere gange.

Desværre husker jeg ikke begrundelsen for, hvorfor det ikke har nydt fremme, men jeg husker, at der var en god begrundelse herfor.

Der er vistnok ikke andet at gøre end at minde synderne om, at de forsynder sig ved ikke at følge den vejledning, som moderatoerne giver - og føje til, at undladelsessynder er lige så slemme, men ikke nær så morsomme, som rigtige synder.

Venlig hilsen og god søndag
Hans
Synder
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kathrine Tobiasen

Hej Tine

Ja, emnet har været oppe mange gange, og også vi moderatorer kunne ønske os at at folk blev mere opmærksomme på vores enkle og gode regler. Et tredelt felt til navn, sted og tid til overskrifterne kunne være en løsning.

Desværre ligger det udenfor Forum-programmets indbyggede muligheder, og det vil igen sige, at der skal tid- og omkostningskrævende programmeringer til for at sætte det op. Og ikke nok med det, hver gang Forum skal opgraderes, vil det være nødvendigt at gentage programmeringen af titelfeltet.

Vi har skønnet, at det vil være for dyrt og besværligt at gennemføre. Derfor vender tommelfingeren nedad, selv om forslaget er rigtigt godt.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Martin Henriksen


Man kunne jo også vælge at lade være
med at svare, i de tilfælde, hvor der er
gengangere. Nybegyndere bør man behandle
ordentligt.

I øvrigt mener jeg at det er nok med een
moderator. Disse "privatmoderatorer" støver
faktisk mere. end den der er lidt ubehjælpsom
i en overskrift.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Helge Bay

Hej Hans

Citat fra: Hans Poulsen Dato 16 Okt 2011 - 09:38
Der er vistnok ikke andet at gøre end at minde synderne om, at de forsynder sig ved ikke at følge den vejledning, som moderatoerne giver - og føje til, at undladelsessynder er lige så slemme, men ikke nær så morsomme, som rigtige synder.

Det er altid en fornøjelse at læse dine indlæg med lige dele visdom og humor. Tak for det.

Og ellers gør jeg som Martin foreslår. Indlæg med intetsigende overskrifter springer jeg over.

Med venlig hilsen

Helge

Også en synder

Verner Bentsen

Citat fra: Martin Henriksen Dato 16 Okt 2011 - 10:12

Man kunne jo også vælge at lade være
med at svare, i de tilfælde, hvor der er
gengangere. Nybegyndere bør man behandle
ordentligt.

I øvrigt mener jeg at det er nok med een
moderator. Disse "privatmoderatorer" støver
faktisk mere. end den der er lidt ubehjælpsom
i en overskrift.


Enig !

mvh Verner


Vivi Winther

Hej, jeg er ny og har forsøgt at lave en fyldest gørende overskrift, over 80 har læst den, MEN ikke en kommentar!! Således sidder man og tænker skulle jeg blot have skrevet "Hejsa" for jeg kan se, at mange således får stor hjælp...

Er det ikke sådan, at ved man ikke hvad der ligger bag overskriften, kigger man og ja så guider man lige folk på vej?? Dette er mit indtryk, dog er jeg meget enig med jer i at man bør skrive så god en overskrift som muligt.
:)
Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet, således kæmper jeg mig videre.

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Trine Nielsen

Citat fra: Martin Henriksen Dato 16 Okt 2011 - 10:12

Man kunne jo også vælge at lade være
med at svare, i de tilfælde, hvor der er
gengangere. Nybegyndere bør man behandle
ordentligt.

I øvrigt mener jeg at det er nok med een
moderator. Disse "privatmoderatorer" støver
faktisk mere. end den der er lidt ubehjælpsom
i en overskrift.


Helt enig.

Og glem ikke at dem der laver "forkerte" titler, måske er helt nye til internettet, som min fars 85 årig fætter der lige er begyndt.

Mvh fra en der selv i sin tid lavede nybegynder fejl.

Hans Poulsen



Hej Vivi

Det hører heldigvis til sjældenhederne at se indlæg, hvor der overhovedet ikke bliver svaret, men blot læst.

De få gange, hvor tavsheden runger, kan der være en forklaring - også selv om trådstarteren har gjort sig umage med overskriften.

Da jeg ikke erindrer at have set dig spørge forgæves, kan de eksempler, som jeg her hiver frem, på ingen måde være møntet på dig, så føl dig ikke ramt.

__________

Mine eksempler er udelukkende tænkt - jeg vil ikke kunne dokumentere ét eneste af dem:

__________

- Emnet er en anelse for specielt til, at nogen tør have en mening om det, og reaktioner udebliver

Emneoverskriften indeholdt tid, sted og navn, men ingen vidste, hvad der skulle svares
*Min onkel, Jens Jensen, rejste til Usbekistan i 1920'erne, hvordan finder jeg hans død?*

__________

- Læseren opfatter indlægget som en kommentar, ikke som et spørgsmål, der kræver svar

__________

- Emnerubrikken fanger interessen, men selve indlægget en én stor provokation, som ingen gider at ofre bare to minutter på, eller sproget er så tarveligt og fyldt med bandeord, at ingen skal have klinket noget

__________

- Indlægget kan fx have et politisk eller religiøst indhold, der intet har med slægtsforskning at gøre, selv om emnerubrikken ellers kunne fristes til at tro, at det hørte hjemme i en af DIS-grupperne

__________

- Emnerubrikken perfekt udfyldt, indlægget lige til ug, men tiden er imod:

Folk er i fuld gang med julebagningen
Sommerheden med 27 graders varme i skyggen har hjemsøgt landet i over 14 dage,
Tour de France dominerer alt og alle - ingen tager sig tid til at læse og besvare indlæg i DIS-grupperne

__________

Der kan være 117 andre grunde til, at et enkelt indlæg i ny og næ forbliver ukommenteret, og den skæbne kan ramme os alle. Så må parolen være: Spørg igen om nogle uger og brug eventuelt en anden og lige så god overskrift som ved første indlæg.

Fortvivl ikke, Vivi.

Venlig hilsen
Hans





Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tine Susanne Olsen

hejsa
tak for jeres svar.
man kan jo  gøre det så nemt for dem som man forventer vil hjælpe en,jo mere hjælp er der at hente  :D 
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Gustav Jørgensen

Hej
Jeg er gået over til at skrive mine indlæg, spørgsmål og svar i Word og derfra kopier dem over til DIS. Det har flere goder, så som stavekontrol, rette og korrigere formuleringen mest optimal og ikke mindst give sig tid til at tænke sammen med det skrevne ord.  Hvad overskrifterne angår, har jeg også for år tilbage opfordret til et skemaformat især, hvis som jeg interessere mig for få arbejdsområder.
Mvh. Gustav

Vivi Winther

Hej Hans,
tusind tak for dit svar. Ser du det er lige netop noget, man som nybegynder kan bruge til noget, jeg tænker på en måde du på en anden, men blot dit indlæg her, har givet mig et værktøj, om man kan kalde det til at stille mit spørgsmål på en ny måde, håber du forstår hvad jeg mener.  :)

Forklaring for mit vedkommende tror jeg bunder i tiden og jeg har en viden, som andre jo ikke har, men mangler nogle oplysninger for, at komme videre. Jeg skal tilbage til mit gamle "tålmodighed" giver gevinst, min hage er blot, at der sidder nogen i USA og gerne vil videre.  :),

Hans jeg fortvivler ikke, jeg er kommet meget langt i en rodet familie, en Godnathistorie = en ny kirkebog  :), så en dag har jeg løst opgaven.

Således hvis i ser overskriften "hejsa", er den IKKE fra mig ;). Må i alle have en god dag og tak for tråden, den gav mig noget med på vejen.
Mvh Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hans Poulsen



Hej Gustav

*Skemaformat* og *kassesystem* er vist identiske størrelser - ellers må du råbe op!

Du skriver højere oppe i denne tråd:

"Hvad overskrifterne angår, har jeg også for år tilbage opfordret til et skemaformat især, hvis som jeg interessere mig for få arbejdsområder".

Meget tilfældigt er *kassesystemet* fremme samme dag som dit indlæg i det link, jeg om et øjeblik henviser til.

Gå ned til de kommentarer, som moderator dér giver *kassesystemet* med på vejen.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,22094.0.html

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag