Frede Jensen, født 2/4-1915, Åle Sogn, Skanderborg Amt

Startet af Line Jensen, 15 Okt 2011 - 22:33

Forrige emne - Næste emne

Line Jensen

Hejsa!

Jeg søger hjælp til at finde ud af hvad der blev af min farfars storebror i 1929/30. Hvad jeg i forvejen ved om ham er at han hed Frede Jensen, blev født i Åle Sogn (Vrads Herred, Skanderborg Amt) d. 2/4-1915. Han blev døbt d. 30. maj 1915, og konfirmeret d. 7. april 1929, stadigvæk i Åle. Hans forældre var Jens Karl Jensen (1879-1959) og Martine Jensine Birthe Kirstine Nielsen (1878-1937).
Ifølge folketællingen fra Åle i 1925 (ops. 28, nr. 28) befinder han sig hos familien i Åle, men i folketællingen fra 1930 (Åle, ops. 13, nr. 32) står han ikke længere opført. Han er heller ikke død imellem år 1929 og 1930.

Jeg kan ikke finde hverken tilgangs- eller afgangslister fra Åle fra efter 1884, så jeg håber der måske sidder en lidt mere rutineret slægstforsker der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor han flyttede hen.

På forhånd tusind tak  :)

Mvh.
Line

Anne Mortensen

Jeg kan ikke finde hverken tilgangs- eller afgangslister fra Åle fra efter 1884,

Til- og afgangslister blev indført i 1812 og sluttede i 1875.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Line Jensen

Så er det jo ikke så mærkeligt at jeg ikke kan finde dem  :)

Vivi Winther

Hej Line, han er ikke, at finde død frem til 1950 i Åle Sogn, Vrads, Skanderborg.....

Følgende opslag skulle du prøve at se på hvis du ikke har set dem og evt. finde deres børn og se deres dåb om han optræder der.

Jens Karl Jensen født kirkebogen 1866-1884 Åle, Vrads, Skanderborg opslag 22
Martine Jensine Birthe Kirstine Nielsen f kirkebogen 1861-1881 Tørring, Vrads, Skanderborg opslag 83
hendes død kirkebogen 1933-1950 opslag 221

Jens og Martine er viet se kirkebogen 1902-1917 Åle, Vrads, Skanderborg opslag 163

Følgende børen findes i kirkebogen 1902-1917 Åle, Vrads, Skanderborg

Niels f 15 okt 1907 opslag 17
Marius 20 sep 1908 opslag 20
Johannes f 15 Jun 1910 opslag 25
Johanne 24 Jun 1911 opslag 81
Alfred 7 nov 1912 opslag 34
Frede 2 apr 1915 opslag 44
Aage 10 dec 1912 opslag 49

kirkebogen 1918-1932 Åle, Vrads, Skanderborg

Otto 12 nov 1918 opslag 6
Viggo 17 maj 1922 opslag 14

Mariius er blevet viet som den eneste jeg kunne finde i Åle, samt fået en datter måske flere har ikke søgt

Marius viet kirkebogen 1933-1950 Åle, Vrads, Skanderborg opslag 139
Datter
Ellen kirkebogen 1933-1950 Åle, Vrads, Skanderborg opslag 58

Kan ikke finde noget om Frede i sognet, men han er på det tidspunkt 1930 15 år og kan være ude at tjene, hvad får dig til, at tro han er død?? Der er jo også flere børn end nævnt i folketællingerne??

Kender du til Martines familie fra Tørring?? De har jo brugt Tørring kirke også hvis du læser de ovennævnte opslag og det er jo et andet sogn. Kender du til de andre søskendes fremtid og evt børn??
Mange spørgsmål håber det er okay?? :)
Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Line Jensen

Hej Vivi

Ja det var en del spørgsmål, men det er skam helt i orden! Jeg skal prøve at svare på dem  :)

Nej han er ikke at finde død til 1950 i Åle. Jeg har snakket med min far, som nu mener, at han døde for ca. 20 år siden i Vejle eller omegn.

Jens Karl Jensen og Martine Jensine Birthe Kirstine Nielsen har jeg også fundet+deres børn (hvoraf Aage er min farfar).

Marinus' vielse og hans datter havde jeg ikke fundet, så det kigger jeg lige på - tusind tak!

Jeg tror du har misforstået mit spørgsmål lidt, jeg tror ikke at Frede er død - jeg spørger endda om hjælp til at finde ud af hvor han flyttede hen  ;) Her har jeg igen spurgt min far, som mener at kunne huske, at Frede har boet min. 25 forskellige steder i og omkring Vejle, så det bliver jo lidt mere bøvlet :)

Martines familie kender jeg helt tilbage til hendes oldeforældre, og har også været ude ved Tørring kirke (gravstederne er dog nedlagt for længst). Jeg kender til to af hendes søskende, men har ikke kigget om der evt. skulle være flere, og hvor de var henne af i verden.

Jeg håber jeg har fået svaret på alle dine spørgsmål :)

Mvh. Line

Vivi Winther

Hej Line, ja så er det som at finde nålen i en høstak, ved du om han har været gift eller hvad hans job var?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jytte Thrane

Hej Line

Jeg har arbejdet med Aale sogns lokalhistorie i en del år.
Om Frede Jensen har jeg følgende oplysninger:
Født 02.04.1915 i Aale
Død 02.10.1995
Gift 08.06.1947 i Blendstrup sogn (1935-1948 opslag 154)
med Poula Krista Christensen født i Blendstrup 17.12.1919
Landmand i Blendstrup.

Jeg har hele min barndom boet nabo til din farfars søster Johanne. Og vi har altid moret os lidt over at vi langt ude var i familie.....  Fælles ane er Søren Jensen Hatting (1753-1819)

Mange hilser fra
Jytte Thrane

Vivi Winther

Hej Jytte,
sikke en solstråle du der sendte  :), må jeg bede dig om hjælp hvis du kan svare mig på om "7tallet" huset i Mattrup Skov ligger i Åle sogn, nogen mener det gør og jeg kan ikke finde svaret?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jytte Thrane

Hej Vivi

Du er mere end velkommen til at spørge.....

Det gør den ikke. Sognegrænsen går helt nede syd for Tingvejen. Så de to første ejendomme Donneruplund og Trinesminde på Tingvejen (hvis man ellers stadig kan kalde Donneruplund for en ejendom :) ) hører heller ikke med til Aale sogn. Fra Tingvejen 11 og sydpå er Aale sogn.

Hilsen Jytte

Vivi Winther

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Line Jensen

Hej Jytte,

Tusind tak skal du have! Så har jeg da mulighed for at finde lidt mere om ham.
Hvor sjovt at du kendte Johanne, min far har fortalt mig rigtig meget om hans faster Johanne og hendes mand Marius  :)

Mvh.
Line