Er min mormors slægt jøder?

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 15 Okt 2011 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Jens Thomassen

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Hans,

Nej, det har der ikke. Det var min mormor (der nu er død) der lå inde med mulige oplysninger om et slægtskab til jøder. Hun var tilgengæld meget lukket om det og ville ikke tale om det, nu hvor hun ikke er her, er der så meget jeg ville spørge hende om, som jeg aldrig fik spurgt om. Jeg må tale lidt mere med min mor, måske hun ved lidt mere! Jeg ved at min mormors farmor og farfar Jens Hansen & Ane Marie Sofie Hansen (Frederiksen) i sin tid drev Sorte Hest Gæstgiveri i Kbh.

Vh Rebecca

Jens Thomassen

#32
Hej

Prøv at se nærmere på FT 1906 (København), Bentzonsvej 50 (lige nr), opslag 81 første famlie.

Her står det, at Caroline Marie er født i Ulstrup på Sjælland.

Det begrænser mulighederne noget.

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Alice Oppenheim

Ja, hvad siger jeg?

Først: Det var virkelig hurtigt, du fik svar. Sikke nogle rare mennesker, der sidder på det arkiv!

Dernæst: Enhver familie har en "hemmelighed". En "fejde". En "skandale" ... og jeg har før set jødiske familier tage et -sen navn. — Også et "Andersen". Jeg bor — som Hans — også på Frederiksberg, og her bor en del jødiske familier. Jeg plejer at sige, at da jeg flyttede ind for 10 år siden, var det mere almindeligt at se en "kalot" end en cykelhjelm (i hvertfald i mit kvarter) :) Så man skal ALDRIG sige aldrig!

Når det er sagt, så vil jeg spørge om det samme som Hans mht din familie: Har I Jødiske traditioner? Foruden dem Hans nævner, kan man tilføje: Jobs, der ikke fordrer arbejde på en lørdag? Dobbelt køkkengrej, dobbelt kaffestel, spisestel? ... Familie, der er udvandret til Israel efter krigen? Arvegods?osv ...

Men! Anna er døbt i en kirke. Og hendes forældre tilsyneladende også? Det taler virkelig imod!

Sorte Hest? Kommer der ofte. Dejligt sted :)


Hans Poulsen



Hej Rebecca

Om de døde taler man pænt - var det ikke det, vi lærte som små?

"..Det var min mormor (der nu er død) der lå inde med mulige oplysninger om et slægtskab til jøder. Hun var tilgengæld meget lukket om det og ville ikke tale om det..".

Kan det hele være begyndt med en livlig fantasi hos din mormor, en flere gange gentaget antydning, der til sidst var blevet fremsat så mange gange, at din mormor ikke så nogen mulighed for en retræte?

Kan hendes uvilje mod at tale om emnet tolkes som en angst for at komme ud på endnu dybere vand, og hendes attitude er derefter gledet over i hemmelighedskræmmeri, der for alvor kan sætte andres nysgerrighed på prøve.

Din beretning har hos mig ikke efterladt bare en lille smule tvivl om, hvorvidt der er bund i historien.

Jeg hælder til, at din mormror har sagt J Y D E, og så har du for alvor lov til at være stolt.

- Jerusalem er dragende, men det er Jerslev så sandelig også.

- Haifa er en rejse værd, men er Hobro ikke det?

- Tel Aviv syder af spænding og liv, men for intet at regne i sammenligning med Thisted.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Det siger jeg lige til David, næste gang jeg møder ham på trappen  8)

Anette Eriksen

#36
Hej Rebecca,

Thor Thorvald Frederik Andersen, sep 20 1874, er født i Sankt Johannes sogn. AO 1869-1874, opslag 360.

Han er konfirmeret i Sankt Stefans Kirke den 27. oktober 1888. AO 1888-1891 - opslag 8.

Du finder ham med familie i ft 1890 på Frederik Den 7. gade. AO 1890 opslag 18 og 19.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Rebecca Dalhoff Helqvist

hehe Hans, du får det i hvert fald til at lyde spændende!


Jens Thomassen

#39
Slettet.!
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Rebecca Dalhoff Helqvist

Slettet? Hvad menes med det?

Leif Sommerdal

Slettet = Han har fortrudt sit indlæg

Webmaster har fjernet muligheden for at slette sine indlæg
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anette Eriksen

#42
Hej Rebecca,

Jeg nåede at læse, at Jens mente at have fundet Marie Karoline Christensen i Ulstrup, Røsnæs Sogn.

Jeg gætter på, at han fandt ud af, at det var den forkerte person, han havde fundet og derfor har slettet indlægget. Men mon ikke Jens selv kommer på banen igen?

Mange hilsner
Anette

Anette Eriksen

Hej igen,

Caroline Marie Christensen er født den 22. september 1868 i Skelby Sogn, Præstø Amt. AO 1866-1891 opslag 50, nederst. Familien står opgivet til at være "af Ulstrup".

I ft 1901 finder du familien i Todesgade 9, opslag 39.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Anette,


Ok, det kan være. Jeg vil i den forbindelse så nævne, at efter indslaget fra Jens om at det var Ulstrup på Sjælland, gik jeg igang med at gennemgå alle Ulstrupperne på Sjælland og fandt hende som Caroline Marie i Skelby sogn, Præstø amt. Så hun er nu fundet? Jeg kan se at hun har boet det der med sine forældre og søskende, formentlig indtil til min. 1887, hvor en af hendes brødre blev konfirmeret, derefter er der ikke flere af hendes søskende, der bliver konfirmeret i Skelby, så jeg antager at de er flyttet.
Det er dog ikke lykkedes mig at finde dem gennem andre medier, FT, DDD, familysearch m.m.

Vh Rebecca


Jens Thomassen

Hej

Ja det var den forkerte Marie Caroline, som jeg havde fundet.

Så jeg "slettede" indholdet i mit indlæg for ikke at skabe forvirring.
Som Leif nævnte er det ikke muligt at slette indlægget totalt. Det
havde jeg nok foretrukket i dette tilfælde.

Kan se at den rette Marie Caroline er fundet nu. Det er jo fint.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Lissa,

Takker!

Vh Rebecca