Hjælp til tydning af Anmærkninger til et udøbt barn

Startet af Mogens Caprani, 04 Nov 2010 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Mogens Caprani

Roskilde amt, Køge Skt. Nikolaj sogn 1843-1866 opslag 28 # 23 (nederst)
Bomuldsvæver Peter Christian Werge og hustr. Kirstine Meislers udøbte barn - født 25/12 1847; jeg behøver hjælp til at tyde anmærkningerne.
Der kunne være tale om en tvilling til Nordan Kielsen Werge, som dør 19/6 1848, ½ år gammel i Smerup sogn, Præstø amt, opslag 200. Lyder det rimeligt?
Hilsen
Mogens Caprani

Poul-Erik Langvad

Anmærkningen:

Barnet døde pludselig paa...
.... ...... gjorde i F...
Mølle Spjellerup Pastorat ...
Blev begravet paa .... Kirkeg..
d. 23de Jan .. .. Dødsfaldet ....
.... efter Attest .. Smerup Sogns
Mstbog.

Forældrene er de samme, men der er ingen alder anført. Han var udøbt så din teori kan meget vel være rigtig.

M.v.h. Poul-Erik

Mogens Caprani

Tak for hjælpen,
Jeg er på dét grundlag kommet lidt videre: med fed.

Barnet døde pludselig paa...
.... Moderen gjorde i Taarøye/Torøje
Mølle Spjellerup Pastorat ...
Blev begravet paa Smerup Kirkeg..
d. 23de Jan i aar. Dødsfaldet ....
.... efter Attest i Smerup Sogns
Mstbog.

Moderen har altså opholdt sig på Torøje Mølle; hendes barndomshjem, som ligger i Smerup sogn (og deler præst med nabosognet Spjellerup). Der er imidlertid intet at finde i Smerup sogn 'Mstbog' om dette dødsfald. Tvillingen (?) dør så ½ år efter, mens moderen stadig opholder sig på Møllen.
Forældrene fik iøvrigt et sørgeligt endeligt; de døde henholdsvis 77 og 74 år gamle på fattiggården i Køge.
Igen, tak for hjælpen,
Mogens Caprani


Poul-Erik Langvad

Hej igen.

Jeg tror ikke der er tale om tvillinger. Det er den samme dreng der omtales i begge kirkebøger. Havde der været tale om tvillinger mangler der en dåbsindførelse. Teksten må altså lyde:

Barnet døde pludselig paa...
.... Moderen gjorde i Taarøye/Torøje
Mølle Spjellerup Pastorat ...
Blev begravet paa Smerup Kirkeg..
d. 23de Juni ?. Dødsfaldet ....
.... efter Attest i Smerup Sogns
Mstbog.

M.v.h. Poul-Erik

Mogens Caprani

Hej Poul-Erik
Når 'Jan.' bli'r til 'Juni' giver det mening; der er ingen tvilling. Lille Nordan bli'r født i Køge købstad 25.12 1847; rejser med mor til Smerup og dør af kramper 19.06 1848 i 'Spjellerup pastorat' ½ år gl. - begravet 23.06 på Smerup kirkegård.
'Nordan' navnet optræder også i næste generation og viser, at familien husker deres norske Verge/Werge-aner. ...og denne 'Nordan' udvandrer til USA i 1898 .... men det er en helt anden historie.....
Tak for din 'second opinion' ....jeg betragter nu problemet/udfordringen som 'løst'.
Mogens Caprani