Chresten/Christen Eriksen/Erichsen født i Danmark, flyttede til USA

Startet af Iris Bjorg Bergmann Thorvaldsdottir, 13 Okt 2011 - 16:39

Forrige emne - Næste emne
Hej alle

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg leder efter en familie medlem der flyttede til USA 2.sept 1922.
Hans danske navn var Chresten Eriksen men i det dokument jeg har fundet på Ellis Island vedr. hans ankomst til USA, bliver han skrevet som Christen Erichsen. Han blev født den 8. mar 1890, Broballe Mark, Oksbøl Sogn, Als Nørre Herred, Sønderborg Amt. Hans forældre var Christen Eriksen (1858) og
Christine Hansen Sarsgaard (1862).

Det eneste jeg ved om ham efter han er kommet til USA, er at han skulle være på vej til en ven Hans Thompson i Spokane, Washington state. Det skrev ham som sin "final destination". Der står også at han åbenbart havde været i USA før, så vidt jeg kan forstå, fra 1912-1918 og den gang i Oregon.

Jeg ved at hans far (Christen Eriksen f. 1858)  boede i nogen tid i USA og fik statsborgerskab i nov 1879 (21år gammel) men var så tilbage til Danmark i 1883, giftede sig og tog over en gård i Sønderjylland. Jeg ved ikke hvornår han tog derover eller hvad han lavede i USA, men jeg ved at han befandt sig i Iowa.

Vi ved at Chresten Eriksen/Christen Erichsen giftede sig og fik børn, da en af hans efterkommere kom en gang i ca 1970'erne må det have været, til Denmark for at lede efter familie medlemmer. Men da den eneste der var i live dengang var kun et barn dengang, ved vi ikke mere end det.

Jeg har kigget i de databaser der er gratis, men der er sikkert noget at finde i de andre databaser så
jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. Måske har jeg overset noget, selv om jeg synes jeg har kigget godt igennem det jeg har haft adgang til?

På forhånd tusind tak

Martin Bjarklev

Du kan finde ham i Social Security Death Index, hvor der står
at CHRIS ERIKSEN, født 8 Mar 1890 er død Juli 1967 i Minneapolis, Anoka, Minnesota.
Hans Social Security Number ("sygesikringsnummer") var 470-26-3205

Mvh
Martin

Eva Morfiadakis

#2
lock
Image is not available for this record on FamilySearch.
Search collectionAbout this collectionName: Chris Eriksen  
Event: Census  
Event Date: 1930  
Event Place: Askov, Pine, Minnesota  
Gender: Male  
Age: 40  
Marital Status: Married  
Race: White  
Birthplace: Denmark  
Estimated Birth Year: 1890  
Immigration Year: 1913  
Relationship to Head of Household: Head  
Father's Birthplace: Denmark  
Mother's Birthplace: Denmark  
Enumeration District Number: 0003  
Family Number: 4  
Sheet Number and Letter: 1A  
Line Number: 14  
NARA Publication: T626, roll 1112  
Film Number: 2340847  
Digital Folder Number: 4610066  
Image Number: 00020  
 Household Gender Age
  Chris Eriksen  M 40
Spouse  Thora Eriksen  F 32
Child  Ervin Eriksen  M 13
Child  Leroy Eriksen  M 11

En del uppgifter stämmer men inte invandringsåret. Säkert fel person med tanke på barnens ålder såvida inte barnen kommer från ett tidigare äktenskap för frun.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

ERIKSEN, THORA 14 Aug 1897 Nov 1973 76 55112 (Saint Paul, Ramsey, MN) (none specified) Minnesota

Det här skulle kunna vara Thora Eriksen.


Eva M
Eva M



Tusind tusind tak for jeres store hjælp Eva Morfiadakis og Martin Bjarklev!!

Hold da op! Hvor er det dejligt :) Oh hvor er jeg bare glad for jeres gode hjælp. Så håber jeg at jeg finder hans efterkommere nu og få skabt et kontakt mellem familien igen :)

Igen tusind tak for jeres hjælp  ;D  :D

Seidi Albertsen



Hej

Her er en i Social Security Index:

ERIKSEN, LEE J    f.28 Oct 1918  d. 19 Oct 2009 (V) 90-91 53901 (Portage, Columbia, WI)  Illinois SSDI #330-05-9845

Du kan proeve maile efter en Obituary/Death Notice for ham og se, om det er den rigtige, og om han har efterkommere.
Der er en frivillig i Wisconsin, som vil hjaelpe:

Michelle R.   binksmom425@q.com

Husk at skrive, at du bor i Denmark.
Good luck!

Med venlig hilsen
Seidi Albertsen
Arizona