Bærbar

Startet af Kurt Nielsen, 04 Nov 2010 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Kurt Nielsen

Hej.

Jeg skal have en bærbar, som stort set kun skal bruges til slægtsforskning.
Vil have 17,3" skærm og 8 MB. RAM.
Jeg bruger Brothers Keeper.
Nu ved jeg ikke så meget om computere.
Er det vigtigst med en hurtig HD. eller hurtige RAM
Arbejder programmet på HD eller i Ram eller i Cachen ?
Jeg har set på disse 2.

http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=532296&SamleMenuID=9999&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=PackardBell&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

http://www.bilka.dk/Catalog/Packard_Bell_LJ71.aspx?Cata=bilkadk&PID=042470(Purchase_Other_DS)&cmpid=_ann_dba

Hvilken ville i vælge?
Ville i fraråde at købe en af disse ?
Andre gode forslag ?


Mvh Kurt Nielsen

Leif Sommerdal

Det var godt nok store krav til en laptop, der kun skal køre slægtsforskning. Eller også har du en stor slægt.  ;)

Alle RAM er rigeligt hurtige i dag, så det er din HDD der sætter begrænsningen.
Programmet arbejder principielt alle 3 steder, det er styresystemet, der afgør hvor hver blok ligger.

Begge de valgte modeller kan opfylde dine krav, men jeg synes, at du skal teste forskellige, så du er sikker på at den føles god at arbejde med - tastaturgang/placering mv.

Jeg bruger selv Lenovo, men smag og behag er som bekendt forskellig.

Med venlig hilsen
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kurt Nielsen

Det kan da godt være det er store krav:-)

Min stationære er en pentium 4 1,8 GHZ og så godt nok kun med ½ GB ram.
Hver gang jeg taster et nyt navn ind må jeg vente på den søger.

Jeg har også en lille HP mini 10" 1,6 GHZ med 2 GB. ram.

Når jeg er i Brothers Keeper, og beder dem om at undersøge databasen, har de begge ca. 9 minutter om dette. Jeg har 130000 personer i databasen.

Leif Sommerdal

Du skal bare være opmærksom på følgende:

Jeg går ud fra, at du kører Windows. Husk at bruge en 64-bit Windows, da du eller ikke vil få anvendelse af mere end ca 2,3 GB, men de 2 nævnte laptops kommer med 64-bit versioner.

½ GB ram er under alle omstændigheder alt for lidt.
Med hensyn til HDD bør du enten overveje solid-state disk - eller en hurtigere HDD (min 7200 rpm).

Med venlig hilsen
Leif Nielsen

P.S. Hvis du køber den på nettet har du altid 14 dages returret, så kan du teste svartider mv og returnere, hvis den er for langsom. Normalt kan de resettes til fabrikstandard ved returnering
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Hvorfor ikke skifte til Family Tree Builder.... der tager søgninger slet ikke så lang tid  ;)

Vi må lige ned på jorden igen... 2GB Ram er rigeligt hvis den kun skal bruges til slægtsforskning. Solid state og diske med mere end 7200 rpm er dyre løsninger og efter egen mening og erfaring med FTB slet ikke nødvendige.

Jeg køre FTB på en Pentium 4 med 2GB ram og en gammel ATA disk og det kører forrygende. Jeg vil mene at enhver bærbar idag er rigelig god til at køre et slægtsforskningsprogram, men her er min store erfaring så også begrænset til FTB. Har prøvet andre men vil ikke kalde mig ekspert i performance test.

Har du ønske om en stor skærm så synes jeg det det er og pengepunge du skal gå ud fra.

Leif Sommerdal

Jeg er meget enig med Henrik, men jeg kender jo heller ikke BK.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Teis Thomsen

Hej Kurt,

læste jeg rigtigt? 130.000 personer i din database, - så er vi måske i familie :)?

Jeg kan godt forstå dig, når nu proppen er aé, - så skal man også have en pc der er fremtidssikret.

Og det synes jeg de begge er, blot er der en lille forskel i proformans, og den lille forskel udlignes ikke i pris forskellen, da du skal have måleudstyr for selv at kunne se/mærke den, så - den billige:

Packard Bell LJ71 -LJ71-SB-213NC

er en rigtig fin maskine.
- - - sådan en ville for bare 5 år siden koste et godt stykke over 20.000,-

PS - husk gaffa tape, til at fastgøre den til bordet, så den ikke farer rundt i stuen og vælter alting :)

mvh
pensioneret IT administrator, - med indkøb af mere end 5000 computere på samvittigheden ;)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Jørgen Sørensen

Du lider nok af det samme som en hel hob andre. Oprydning er en god ting, er der en masse ophobede "nullermænd" fjollede programmer, der kører i baggrunden sløver det enhver PC.

Den jeg bruger her, opfører sig eksemplarisk, og trænger ikke til udskiftning, og tåler sammenligning med den anden jeg bruger, som er en hel del nyere og "større"

Medion, XP home, 3 Ghz, 1Gb ram, og de fleste datoer i windovs er 22/04-2004

Jeg vil mene, at ligemeget hvilken PC du køber som ny, vil kunne klare dit ønske i første indlæg.
Venligst Jørgen - 2300

Karen Graabæk Møller

Hej Kurt

Mit råd går mere til den fysiske størrelse. Hvis du påregner at slæbe den med dig rundt ret tit, er det ikke tilrådeligt med en alt for stor skærm - så bliver du bare træt i armene.

Vores skærm er på 15,4" og stor nok til det vi bruger den til, men vi er selvfølgelig også to "yngre" personer (uden at skulle insinuere noget overhovedet!). Men jeg synes selve pc'en er lige lovlig stor til at slæbe rundt, så det gør vi kun til specielle ting.

Med venlig hilsen
Karen G. Møller