Helge Frederik Nielsen - død i Kbh??

Startet af Bente Rømer, 12 Okt 2011 - 07:28

Forrige emne - Næste emne

Bente Rømer

Hej

Jeg har brug for et råd til at komme videre i min søgning efter Helge Frederik Nielsens dødsfald "et sted i Kbh".

Hvad jeg ved om ham:
Helge frederik Nielsen, søn af Hans Peter Nielsen og hustru Anna Marie f. Frantzen
Født d. 3 juni 1895 i Hasle, Bornholm.
konfirmeret i Rønne 1909
Kommer i skrædderlære hvor vides ikke, men sikkert i Rønne.
Af private optegnelser, ved jeg at han tager til København  i 1914 - og der skulle han have skudt sig.

Mine optegnelser fortæller ikke hvor i København han tager til - og heller ikke hvor han evt. skulle være begravet.

Jeg har søgt i dødebladende, men fandt ham ikke.
Jeg har søgt i døde mandkøn i Rønne i perioden 1913 til 1915 - uden held.

Hvad kan jeg gøre mere????

På forhånd tak
Bente Rømer


Hans Poulsen

#1

Hej Bente

"Af private optegnelser, ved jeg at han tager til København  i 1914 - og der skulle han have skudt sig".

- Hvor pålidelig er den kilde? En svigtet kæreste?
- Død som 19-årig? Siger lægdsrullen noget om det?
- Havde Helge søskende? Tabte også de forbindelsen til ham i 1914?
- Hvem averterede forældrenes død?

En forespørgslel af denne karakter ville jeg nok have skrevet i DIS-gruppen AneEfterlysning, men det er tit vanskeligt at vurdere, hvor et indlæg hører hjemme.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Han kan jo være flyttet til et af de områder, som ikke dækkes af Fogssaard og politiets register, f.x.Frederiksberg, Brønshøj oma.

Ved du noget om, hvorfor han flyttede til staden
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Bente Rømer

Hej Hans

De privateoptegnelser er en samling min morbror har lavet ud fra sin erindring om hvad der er blevet fortalt i hans barndom.Han har desværre ikke brugt så megen tid på kildehenvisninger, selvom han var "habil" slægtsforsker for sådan ca. mange år siden.  Så nogen sikker kilde er det næppe.......Fakta mener jeg dog er, at han har skudt sig - men hvor.....puha.
Min morbror har nedskrevet en masse - bl.a at i familien blev sådanne "uregelmæssigheder" som selvmord, børn udenfor ægteskab osv, tiet ihjel. Det blev aldrig talt om det.
Helge Frederik Nielsen var bror til min morfar.
Lægdrullerne havde jeg glemt ::) - det er da en mulig hjælp.
Tak for dine råd

Hej Leif
Det er bestemt muligt, at han boede uden for området. Han var udlært skrædder - og skulle angivelig søge arbejde.

Tak for dine råd

Mange hilsner


Bente Rømer

Lis B. Jensen

Hej Bente

På Landsarkivets mikrokortlæsesal står nogle register over Politisager i København - de står enede på den bageste væg - jeg kan ikke husker tidsperioden - men de er måske værd at kigge i. Jeg kan ikke husker om de er oprettet alfabetisk - men det ser du hurtigt når du kigger i dem.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bente Rømer

Hej Lis

Tak - det vil jeg prøve, når jeg kommer derind.

Mange Hilsner
Bente

Karsten Jacobsen

Holder år og selvmord stik er der næsten med garanti bonus her:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=selvmord&c=&d=1900&e=1920&ngid=&ngnid=&heid=348030&henid=348033&epid=348037&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=

Jeg ville bladre de godt 400 sager igennem. Det kan ikke tage overvældende tid. Samtidig bliver  selvmordet belyst i form af politiforhør m.m.

Mange hilsner
Karsten

Anette Eriksen

#7
Hej,

Helge Frederik Nielsens selmord er omtalt den 22. juni 1914 i Politikens e-pages på denne adresse:

http://www.e-pages.dk/politiken/4643/1/?query=Helge+Frederik+Nielsen

Nederst på siden.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anette Eriksen

Hej igen,

Du finder hans død i Godthåbs sogn 1909-1916 opslag 206.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Hans Poulsen



Hej Anette

"Helge Frederik Nielsens selmord er omtalt den 22. juni 1914 i Politikens e-pages på denne adresse".

- Vil du lære fidusen fra dig?

- Hvorfor slår du lige ned på datoen 22. juni 1914, eller begyndte du 1. januar 1914 og gik avis efter avis igennem, indtil du nåede tre uger hen i juni 1914?

- Du kunne ikke vide, at selvmordet ville blive optalt på forsiden. Har du set alle avissiderne, minus anonncesiderne, i aviserne forud for 22,06.1914 igennem, side efter side?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Det er vist den indbyggede søgefunktion



[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Tak, Leif. Den burde jeg have opdaget selv, men dér var jeg ikke smart nok.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hans,

Det er da kun rart at kunne hjælpe lidt
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Gitte Kjul

Hej Bente,

Nu har du jo fået nogle af oplysningerne, men ellers når du ved, at han var udlært skrædder er der jo også diverse lavsarkiver - hvis du skulle bruge noget lignende en anden gang.
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Bente Rømer

Kære allesammen.
Tusind tak for al den hjælp jeg har fået.
Jeg tager alle de gode råd med mig, til senere brug.
Tusind tak.
Mange Hilsner
Bente Rømer