Anne Margrethe Knudsdatter Sct.Peders Slagelse

Startet af Anne Jensen, 04 Nov 2010 - 15:22

Forrige emne - Næste emne

Anne Jensen

Kan nogen mon hjælpe mig med Anne Margrethe Knudsdatter, i flg,. Family Search født 1728 Sct. Peders Slagelse. Dette har jeg ikke selv fundet. Så hjælp til dette søges.
Dette har jeg:
gift 1. 27.10 1752 Enkemand Jens Pedersen Holmstrup (opslag 136)Sct Peders, han begraves 09.05 1763(opslag 114)
gift 2. 30.05 1763 sct Peders, Jens Olsen(opslag 142), han dør 21.10 1774(opslag 139)
trolovet 3. 14.12 1774 Sct Peders, Anders Christensen(opslag 220)
Jeg har børn fra de 2 første ægteskaber.
Men hvornår dør hun?
Har prøvet Folketælling 1787 Sct. Peders Landsogn, Sorø Amt.
Her ses Anders Christensen i et nyt ægteskab, men hendes 2 sønner fra 2. ægteskab er der
( opslag 8 ). Det må være hans kone der dør 1788 opslag 148.
Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen

Ole Dorch

Mon ikke din Anne Magrethe Knudsdatter kunne være hende som bliver konfirmeret i Skt. Peder 1747 (opsl. 213  kb 1718-1772)?

Isåfald er hun døbt samme kb 1731 som datter af Knud Skrædder i Landsgrav (opsl. 25).
Dåbsoplysningen fra Fs kan du ikke regne med. Det er den type som er rent gæt baseret på skøn ud fra andre oplysninger.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anne Jensen

Tak for hjælp til fødsel, så mangler jeg bare at finde hvornår hun dør
VH
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen

Lene Martens

Hej

Jeg ved ikke om det er den rigtige person, men på opslag 148 dør Ane Margrethe, Gaardmand Anders Christensen Koun i Holmstrup i 1788.
Men hvorfor hun så ikke er i folketællingen 1787, har jeg ingen forklaring på.

mvh Lene

Anne Jensen

Hej Lene
Jeg har selv tidligere troet, det var den rette jeg havde fundet død 1788. Men jeg mener, det er Anders Christensens 2. kone, som også optræder i folketælling 1787. Begraves hun ikke sammen med sine tvillinger Jens og Anne og hendes alder er 37 år, sådan er jeg nået frem til at tyde det.
VH
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen

Lene Martens

Hej Anne,

jo du har da fuldstændig ret, jeg havde ikke læste så langt. Jamen så er hun da udelukket i denne sammenhæng.

Kan ved et hurtigt kig ikke lige finde andre muligheder....

mvh Lene

Ole Dorch

#6
Jamen så vil jeg lige komme med et forslag på en løsning:-)

Hvis vi tager ægtemand nr. 2 Jens Olsen, så dokumenteres det jo ved vielsen at konen hedder Anne Margrete Knudsdatter. Det gør det jo egentlig ikke efterfølgende?

Jens Olsen finder vi formentligt her i 1771:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Jens Olufsen Mandens erhverv:  Auvls eller Gaar-Mand
Mandens alder:  46 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  2 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder: 20
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Slagelse Købstad Herred:  Slagelse
Amt:  Sorø Stednavn:  Holmstrup Landsbye
Indtastningsnr:  C0638 Løbenr.:  49

..og her kan vi samtidigt læse at konen er 20 år - hvilket jo heller ikke stemmer i forhold til Anne Margrethe Knudsdatter som jo var født 1731?

Men alderen stemmer jo i forhold til den Anne Jensdatter som Anders Christensen ses sammen med i 1787:

soroe, Slagelse, Sankt Peders Landsogn, St. Peders Landsogn, Holmstrup Bye, , FT-1787, C5292
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christensen 37  Gift Hosbonde Bonde og Gaardmand er Sognefoged  
Ane Jensdatter 36   Gift Madmoder  
Jens Jensen 21  Ugift Konens Stif Søn  
Lars Jensen 17  Ugift Konens Stif Søn  
Niels Andersen 7  Ugift [Børn af sidste ægteskab]  
Karen Andersdatter 5  Ugift [Børn af sidste ægteskab]  
Hans Andersen 3  Ugift [Børn af sidste ægteskab]  
Ane Cathrine Andersdatter 3  Ugift [Børn af sidste ægteskab]  
Friderich Andersen 36  Ugift [Tieneste Folk]  
Karen Christensdatter 26  Ugift [Tieneste Folk]  
Ane Nielsdatter 15  Ugift [Tieneste Folk]


..og i kb 1718-1772 opsl. 209 kan vi læse at enkemanden Jens Olsen netop i starten af året 1771 blev viet til Jens Pedersen i Holmstrups datter: Anne Margrethe Jensdatter.

Ergo må Anne Magrethe Knudsdatter være død forinden  og den Anne Margrethe enke efter Jens Olsen som Anders Christensen bliver viet med er ikke hende?

Hvad angår begravede 1769-1771 synes kirkebøgerne i Skt. Peder Slagelse ikke at være fyldestgørende - dvs. der må være døde mange flere end de få der står i den ene kb?.

Jeg har ihvertilfælde ikke lige kunnet finde hende, men andre har måske bedre kendskab til sognets kbèr?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anne Jensen

Foreløbig tak. Jeg vil kigge det hele igennem igen. Du har ret i at kirkebøgerne er mangelfulde.  Jeg er ikke så erfaren og dette har givet mig en del hovedbrud. Jeg har meget at lære endnu.
Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen

Ole Dorch

Jens Olsen fik en datter i 1770 som blev begravet kort tid efter (opsl. 168  kb 1718- 1772).
Så der levede Anne Margrete Knudsdatter stadig.
Jeg fandt så lige "døde 1771" i kb 1771-1816 og i opsl. 158 står der at "en 18 ejusdem (henviser her til 18 februar) blev Jens Olsens kone i Holmstrup begravet"

Så jeg tror det er løsningen på "mysteriet" du har her


mvh.
Ole Fbricius Dorch

Anne Jensen

Tak.
Efter at have sovet på det var jeg af en meget stor omvej nået frem til næsten samme resultat, dog uden den nøjagtige dato for Anne Margrethe Knudsdatters død. Tillad mig et sidste spørgsmål.
Kan det tænkes, at der er rodet rundt i de 2 kvinders navne?

Ved vielse til Jens Olsen opsl. 209 står der Anne Margrethe Jensdatter, i følge mine oplysninger er hun døbt Anne Jensdatter 19.08 1759, datter af Jens Pedersen og Anne Knudsdatter.
Ved trolovelsen med Anders Christensen 14.12 1774 opsl. 220 står Anne Margrethe Knudsdatter.
Hvis dette er tilfældet, har jeg helt styr på resten af forløbet. Også med hensyn til Anne Jensdatters lillesøster Else Jensdatter, som er min gren af familien. Ved hendes vielse 1782 opslag 223 med Niels Olsen står der at hendes stedfar er Anders Christensen. Så det er også løst nu.
Endnu engang tusind tak for din hjælp, uden den havde jeg ikke klaret det.
Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen

Ole Dorch

Du skrev: "Ved trolovelsen med Anders Christensen 14.12 1774 opsl. 220 står Anne Margrethe Knudsdatter."..

Som jeg tidligere har gjort opmærksom på så står der jo netop ikke det som du skriver her.

Der står kun:  "enken Anne Magrethe - afg(angne) Jens Olsens"

Så der er tale om Jens Olsens 2 kone, Anne Magrethe Jensdatter som han blev gift med 1771, og ikke Anne Magrethe Knudsdatter.
Hvis du ser på oplysningerne om hende i 1771 og 1787, vil du se at hun ifølge dem er født ca. 1750 som datter af Jens Pedersen i Holmstrup.
Hvis hun var født i 1758 ville hun jo blot være 13 år ved hendes 1 vielse i 1771?

Iøvrigt er den nævnte indskrift i kb ikke blot en trolovelse, men også en vielse, idet der sluttes af med at det nævnes, at de copuleres i kirken onsdag d. 14 juni 1775.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anne Jensen

Beklager, var åbenbart ikke helt vågen til morgen.
Så siger jeg tak og betragter sagen Margrethe Knudsdatter som løst.
VH
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen

Anne Jensen

Aller aller sidste Anne Margrethe Jensdatter døbt sct. Mikkel, Slagelse 14.12 1750 ,opslag 343 nr.56.
Så passer det hele!
VH
Anne
Venlig hilsen
Anne Jensen