Söker släkt i Danmark

Startet af Annika Wikström, 04 Nov 2010 - 14:42

Forrige emne - Næste emne

Annika Wikström

Hej!

Min farfar hade två systrar som bosatte sig i Danmark. Jag har svårt för att veta hur jag ska söka information om dem. Eftersom de kan vara i livet så har jag försökt med eniro.dk men inte lyckats.
Har ni några bra tips på hur jag kan leta efter dem i Danmark?

Uppgifter från 1966:
Fru Göta Andersen (född Skog ca 1905-1920)
Kongelundsvej 302
Köpenhamn

Doris Brons (född SKog ca 1905 - 1920, avliden), hennes dotter:
Fru Ing-Mari Christensen
Egebök

Tacksam för hjälp!
Annika

Eva Morfiadakis

Hej!

Har du inte ett mer exakt födelsedatum? Har du kollat i SCB-utdragen? Din farfar har du säkert födelseuppgifter om. Klart att det kan vara så att familjen har flyttat mycket. Om du utgår från din farfar kanske du kan följa familjen framåt eller bakåt i församlingsböckerna. Det finns mycket nytt material på www.svar.ra.se Fram till 1940 kan man söka i församlingsböckerna.
Man kan beställa den senaste adressen för personer som finns i CPR-registret (samma som vårt personnummer), men du måste ha födelsedatum Man kan beställa i vilken dansk kommun som helst, men problemet är att vi svenskar inte har danskt Dankort. Man tar inte svenskt VISA-kort. Det kostar 52 dkr. Som svensk måste man göra ett personligt besök i en dansk kommun.

Eva M
Eva M

Annika Wikström

Hej Eva!

Farfar är född 1915 och det finns inga husförhör eller liknande där han är född på svar.se.
Får väl åka till Köpenhamn (är ju alltid lika trevligt) och leta vidare där i register :-)

Tack för infon!
Annika

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag var i Köpenhamn igår och letade efter en svenska som dog 1943. Jag har ganska mycket information om henne, exakt födelsedatum och dödsdatum. Jag sökte i begravningsprotokoll på stadsarkivet. Det var inte helt lätt. Min person hette Olsen. Registret är upplagt på år (i mitt fall inte kalendeår). Sen anges förnamnen med bara intialer. Det tog sin lilla tid att hitta rätt person.
Vad jag vill säga är att du nog måste ha mer uppgifter om din farfars systrar för att kunna söka vidare i Danmark. Om du vet i vilken församling din farfar bodde 1930 (om han nu bodde med sin familj) kan du hitta honom i folkräkningen 1930 som finns på svar.ra.se. Då får du ju hans systrars födelsedata.  Den är inte upplagd på person utan på hushåll så man får söka sida efter sida. Har du tittat på bouppteckningarna efter farfars far eller mor? De kan ju ge adressen till systrarna vid ett visst tillfälle.
Eva
Eva M

Eva Morfiadakis

Har du sett att det finns en enda med efternamnet Brons på eniro.dk? Alltså ett ovanligt efternamn. Stor chans att personen är släkt på något vis med den andra systern. Jag brukar ringa folk och fråga.
Jag har bara träffat på trevliga och intresserade människor.

Eva
Eva M

Annika Wikström

Ok Eva, ska vara lite mer fram åt och ta hjälp av telefonen. En som heter Brons är ju en bra början.
Har kollat folkräkningen men hittar inget tyvärr.

Tack!
//Annika

Annika Wikström

Då får det bli en resa till Köpenhamn. Misstänker nämligen att farmors farmor Emma Zerath avled i Danmark då jag inte hittar något om henne i Sverige.

Jag har släkt både på farmors och farfars sida som leder till Danmark.

Annika

Eva Morfiadakis

#7
 


Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Lollands Nørre, Horslunde, Nøbbølle by, Horslunde sogn, Lollands Nørred herred, Maribo amt, En gård, 12, FT-1880, C9895
ChristinFrederik Christensen 67  Gift gårdejer, husfader  Sandby Sogn, Maribo Amt  
Maren Jakobsen 61  Gift hans kone  Her i Sognet
Valdemar Rasmussen 29  Separeret tjenestekarl  Nakskov
Emmera Christina Zerath 19  Ugift tjenestepige  Sverige



Kan detta vara farmors farmor?  

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis

Efternavn:  Zerath Fornavn:  Emma Crestina
Fødselsdatering:  29.03.1860
Ankomst:  01.11.1900
Oplyst næringsvej:  Tjenestepige Ank. fra (land):  Sverige
Ank. fra (region):  Malmöhus Län Ank. fra (lokal):  Brunby
Fødeland:  Sverige Føderegion:  Malmöhus Län
Fødelokal.:  Brunnby
Opholdsbogsdater:  01.11.1900 Opholdsbogsembede:  Helsingør Købstad
Tj./Oph.sted (region):  Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn):  Asminderød
Tj./oph.sted (stedn.):  Fredensborg Tj./oph.sted (art):  Gård
Tj./op.sted(pr(vr):  Bendtsen, Carl

Antagligen är detta samma person som på Lolland.

Eva M
Eva M

Annika Wikström

Ja det är så långt jag har lyckats spåra Emma (fick mycket hjälp i en annan tråd på detta forum).

Emma flyttade till Danmark 1877-1883 och fick två barn Karl Anker och Axel under tiden.
Flyttade tillbaka till Sverige och fick 3 flickor (2 dog i tidig ålder).
1900 emigrerar hon ensam till Danmark 40 år gammal och sedan har jag inte kommit längre.
Två av hennes syskon emigrerade till Amerika ca 1890 så kanske hon har följt efter dem?

(Måste lära mig var och hur jag hittar passagerarlistor till Amerika-båtarna)

Tack för att du kollade!
Annika

Peter Kristiansen

Du kan evt. anvende www.ellisisland.org hvor alle som ankom til New York i perioden 1892-1924 er registreret. Men jeg kan ikke finde nogen "Emma Zerath" eller lignende.
M.v.h. Peter Kristiansen

Annika Wikström

Hej Peter!

Och tack för ditt förslag! Ska också söka på olika stavningar av namnet.

Så här stod det om brodern Johannes med familj:
(fick informationen på nätet av släkt i Amerika som hade forskat)
ZEHRAT A. 6 SVERRIG 1890 N. Y.
ZEHRAT ANETE 30 SVERRIG 1890 N. Y.
ZEHRAT C. 3 SVERRIG 1890 N. Y.
ZEHRAT H. 4 SVERRIG 1890 N. Y.
ZEHRAT JOHS. 32 SVERRIG 1890 N. Y.
ZEHRAT R. 9 SVERRIG 1890 N. Y.
ZEHRAT T. 0 SVERRIG 1890 N. Y.