Karoline Kjær Føvling Sogn

Startet af Hans Segalt Hansen, 10 Okt 2011 - 20:53

Forrige emne - Næste emne

Hans Segalt Hansen

Jeg søger alt omkring Karoline Kjær født i Føvling (Skanderborg) Sogn den 14. april 1884. Karoline er "uægte" datter af Karen Sørensen f. 5. juni 1862 i Føvling og udlagt barnefader, gendarm Kjær (muligvis fra Seem Sogn, men kan også være udstationeret der). Ved FT i 1890 lever Karoline Kjær ved hendes mormor Ane Mette Sørensen i Føvling... og så forsvinder sporene. Ved FT i 1901 finder jeg ikke Karoline heller ikke Ane Mette Sørensen. Ane Mette "dukker" op i en FT 1911 fra Voerladegaard (uden barnebarnet), hvor der er anført at hun kommer fra Føvling.
Barnets mor, Karen Sørensen, bor i Horsens i 1920erne - alene og ugift.
Jeg har søgt døde/gifte/konfirmerede i Føvling uden af fine Karoline. Jeg har søgt samtlige kirkebøger i Herredet for evt. at kunne finde en konfirmation - uden held.
Nogen der ved noget - eventuelt også omkring gendarmen fra Seem ?
Hilsen Hans

Vivi Winther

Hej,
kirkebogen 1851-1866 Føvling, Tyrsting, Skanderborg opslag 74 Karen Sørensen datter af Carl Elias Sørensen, født Underup Sogn og hustru Ane Mette Sørensen, 32½ år, født Taaning Sogn.

ifølge DDD.DDA.dk bor de i Føvling, Tyrsting, Skanderborg år 1880 de er her begge 50År.De bor sammen med deres dreng Jacob Sørensen 10år og Jens Jørgen Sørensen, 20 år Daglejer i agerbruget.

Karoline Kjær:
kirkebogen 1883-1891 Føvling, Tyrsting Skanderborg opslag 28 Karolines fødsel se (anmærkninger)
Kirkebogen 1875-1891 Seem, Ribe, Ribe opslag 44 Carloniens fødsel (se stavemåde)
mon ikke det er Karen`s broder Jacob der har stået fader ved Karolines dåb.

Carl (Karl)Elias Sørensen død kirkebogen 1883-1891 Føvling, Tyrsting, Skanderborg opslag 74 nr. 4

Ane Mette Sørrensen f Sørensdatter død kirkebogen 1911-1926 Voerladegård, Tyrsting, Skanderborg opslag 231 nr 7 (den første på siden). Bemærk hun er død i Voervadsbro.

Jeg kan ikke finde Karoines konfirmation i hverken Sdr. Vissing, Voerladegård, Østbirk for ikke at nævne Føvling, Tyrsting, Åle, Grædstrup, Ring, Klovborg og Nim  :) :) det var lige lokal området til Føvling. Ved du hvor hun evt  hvor der er blevet af Jacob Karens bror??? Har du evt flere oplysninger om familien??? Mvh Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hans Segalt Hansen

Hej Vivi og tak for dit svar.

Jacob er onkel til Karoline Kjær - altså moderens yngste bror.
Det eneste jeg har på Jacob er, at han er konfirmeret i Ring kirke 20 apr 1884 - og han forsvinder også for mig.
Jeg har utroligt meget om resten af familien, blot ikke Karoline og onkel Jacob. Der er selvfølgelig den mulighed, at han er emigreret i 90erne og har taget niecen med, men det lyder lidt usandsynligt.
Hilsen Hans

Vivi Winther

Hej da fik du mig lige på en prøve  :), Jacob står nemlig ikke i Ring Sogn kirkebog som konfirmeret,  men i Føvling Sogn og rigtig nok i Ring Kirke. Tjekkede lige på Ancestry.com, umiddelbart ingen Jacob eller Karoline der udvandrer og passer på de to..

Ane Mette er flyttet til Voervadsbro i 1910 fra Føvling står der, har hun familie i Voervadsbro, jeg tænker her det er en høj alder (ca 80år), at nedsætte sig i Voervadsbro??

Hvor mange børn har Ane Mette og Carl??

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hans Segalt Hansen

Mojn Vivi - og tak for din hjælp.
Jeg har fundet Karoline Kjær og har nu noget at arbejde videre på. Hun konverterede åbenbart, som flere af familiemedlemmerne, til den katolske.
Hun er blevet gift før 1909 med en Anton Laurits Mikkelsen fra Klejs (Rårup Sogn) og har i 1916 jfr. FT tre børn og bosat i København fra 1914 -  1917 (før Kbhn. tilsyneladende Odense). Så nu må jeg se, hvad jeg finder ud af.

Tak igen.

Hilsen Hans

Vivi Winther

Hej det havde jeg aldrig gættet eller fundet  :), men super du fandt hende og familien. Jeg er bare lidt nysgerrig ved du hvorfor Ane Mette flyttede til Voervadsbro?? Grunden er at det er i mit lokal område og Føvling og Voervadsbro hænger ikke sammen for mig i hendes alder?? Hehe du røbede lige dig selv så Mojn Hans, ha det godt i det sønderjyske.  :) Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hans Segalt Hansen

Nu sidder jeg godt nok lige på arb., men hun flytter i nærheden af den ene søn Simon Bøtker Sørensen. Der er temmelig meget "bøtker-familie-aktivitet" i området - det har jeg dog rimeligt styr på.
Hilsen Hans

Vivi Winther

Hej så er min nysgerrighed løst. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"