17- og 1800-tallets klæder

Startet af Flemming Willum Petersen, 08 Okt 2011 - 19:23

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen

Hej

Jeg sidder med et skifte efter min 6xtip-oldefar, Johan Nielsen Paameier, som døde i Nakskov i 1778.
Blandt hans efterladenskaber findes en del tøj, og jeg er slet ikke stærk i fortidens typer af stof, beklædningsgenstande generelt og hvad man kan forvente at finde af betegnelser omkring dette i et skifte.

Eksempelvis har jeg lige brugt timer på at tyde et ord jeg ikke kendte, som viste sig at være "Callewappes Kiole", som åbenbart er en type ostindisk bomuld.

Dét, som jeg her efterlyser, er et link eller en liste over datidens beklædningsgenstande, stof, og generelle udtryk og ord brugt i forbindelse med beklædning. Er der nogen der sidder inde med noget relevant, vil jeg være meget glad for at høre fra Jer, da det ellers virker som en uoverkommelig opgave at komme gennem dette skifte.

Mvh. Flemming Willum Petersen

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Petersen

Hej Flemming!

Kirstin Nørgaard Pedersen har denne dejlige hjemmeside:

http://bnp.adr.dk/SLHISTORIE.html

Du kan rulle næsten ned i bunden og klikke på dette:

Den salig kones Gangklæder 
om skifternes registrering af beklædning
>

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Flemming Willum Petersen

Tusind tak Lis!

Jeg har allerede fundet et par udtryk som går igen i mit skifte!

Hav en rigtig god aften
Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Hans Poulsen

#3
Hej Flemming

Prøv lige at løbe denne litteraturliste igennem, som jeg har fundet på dette link, der fører til Slægtshistorisk forening for Viborg og Omegn.

[Jeg kludrene lidt med linket, da jeg skrev til dig for et kvarters tid siden. Her kommet et andet link, som du muligvis kan bruge som udgangspunkt, hvis du vil læse om foreningen i Viborg. Beklager de mange tommelfingre]

http://www.viborgslaegt.dk/index.html

====================

Trykt litteratur:

Ellen Andersen: Danske bønders klædedragt. 1960.

Ellen Andersen: Folkedragter i Nationalmuseet.

Mogens Eilertsen: Bonden i kunsten. 1995.

Henny Harald Hansen: Klædedragtens kavalkade. – Dragthistorie fra 3000 f.Kr. til 1968, tegnet og skrevet af Danmarks første kvindelige magister i etnografi. Værket har trods sit lidt gammeldags udseende stadig meget at byde på.

Broby-Johansen: Krop og klæ'r. Tegninger af Ebbe Sunesen.

Gudrun Andresen og Klara Sørensen: Fra silkesko til bondens bo.  Bogen bygger blandt andet på gennemgang af skifter og ting fra museerne.

J. Rieter: Danske nationale klædedragter. Ca. 1805. – Denne bog kan nok være vanskelig at få lov at låne. Den består af i alt 72 smukke kobberstik af danske nationaldragter. Kontakt webmaster, hvis du er interesseret i enkelte af billederne.

Gunnar Jeppesen: Klæde og kalemanke. – På sporet af det glemte rokokotøj. 1979.

-- København på Chr. IV's tid. – byen og dens folk. Heri afsnittet: Klæder skaber folk. 2006.

Erna Lorenzen: Folks tøj i og omkring Århus 1675-1850. 1975.

Kalundborg og Omegns Museum: Et vist simpelt, ærbart udseende. Tøj fra 1770-1900 i Kalundborg og omegn. Mange fine billeder, stregtegninger og forklaringer. Ikke kun lokalt stof. 1994.

Hatt: Tøj og mode i nyere tid, 2001.

Troels Lund: Dagligt Liv i Norden, bind 4.

Internettet er også her uudtømmeligt. Søg f.eks. på enkelte dragtdele, kunstnernavne.

Middelalderen: Dragthistorie gennem hele middelalderen er et enormt stort emne, og der findes masser af litteratur og netsider om emnet. Kun få nævnes her.

Den rene Middelalder


Århus Middelalerforening

     De danske kongers kronologiske samling – en sjov side med en dragt for hver konge fra Fr 2.

1600-tallets kirkedragter. Epitafier.

Dragtjournalen indeholder artikler med billeder. Fokus på dragthistorie og mode. Danske museers  dragtpulje.

Dragthistorie fra renæssancens Herlufsholm.

Nationalmuseets "Tidens tøj" fortæller historien bag 140 dragter fra 1700-1980.

Folketøj - modetøj, 1750-1830.

Om Morsingboerne, blandt andet om klædedragten

Den sjællandske bondes klædedragt o. 1800

    Bondeliv i den fynske landsby i Odense. En udstilling, der i øjeblikket vises.

====================

Forrige mandag eftermiddag genså jeg i fjensynet DR K Erasmus Montanus med Erik Wedersøe i hovedrollen. Næste morgen døde han.

Hvis du på nogen måde kan skaffe den produktion på dvd, vil du få et enestående godt indtryk af klædedragten i 1700-tallet - og du vil nyde Erasmus og alle figurerne, der omgiver ham.

Venlig hilsen
Hans






Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Flemming Willum Petersen

Der er jo masser at tage fat på, Hans.
Tusind tak for de mange fine forslag.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.