Metode mm. og Slægtshistorisk Institut, Viborg?

Startet af Kim Nordfeldt Thomsen, 07 Okt 2011 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

Kim Nordfeldt Thomsen

Hej allesammen,

Jeg har en del spørgsmål som jeg håber jeg kan få hjælp til, håber det er ok at stille dem i denne tråd.

Jeg har en gammel slægtsbog liggende som jeg on & off har kigget i gennem flere år. Jeg er nu gået i gang med at lave en oversigt over slægten. Bogen er fra 1969 og stemmer ikke helt overens med data jeg kan finde på nettet, f.eks på geni.com. Jeg kunne derfor godt tænke mig at komme i kontakt med Slægtshistorisk Institut i Viborg (Skødstrup) som har udarbejdet bogen, men jeg kan ikke finde nogle oplysninger om dem. (1) Er der nogle herinde der kender noget til dem, eller eksisterer de mon ikke mere?

(2) Specifikt er der i slægtsbogen nævnt Marsk Stig Andersen Hvide 1230-1293
http://www.geni.com/people/Marsk-Stig-Andersen-Hvide/6000000002851053404

I bogen står der at han skulle være søn af en Anders Nielsen mens der på geni.com står at faderen er Anders Hvide. Slægtslinien på geni.com tager herefter en anden retning end slægtsbogen. Mit spørgsmål er så, hvad kan jeg stole på?

(3) Hvordan kan jeg gribe det an med at få verificeret oplysningerne i slægtsbogen?

(4) Nogle af anerne i bogen går tilbage til år 0. Forfatterne har vedlagt et brev hvori der står at de regner med at kunne finde meget mere materiale i årene fremover og bogen derfor kun er halvfærdig (dette er i 69 og siden har den desværre samlet støv på min farmors hylde). Hvad tror i det vil koste at få en sådan bog opdateret + gået efter i sømmene? og kan I evt. anbefale nogen til det?

Jeg har selv fundet en del flere aner, men det irriterer mig at jeg ikke ved om oplysningerne er rigtige, jeg mangler i den grad værktøjer og erfaringer ifbm dette.

Håber I kan hjælpe en newbie  :D

Ulla Nielsen

Hej
Prøv lige at se dette link:http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/forening.htm
Der findes støtteforening for Skødstrup Sogns Egnsarkiv og

jeg finder da også Skødstrup Lokalarkiv.
http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/skodstrup/
.
Måske her er nogen eller noget der kan hjælpe dig videre.
De er jo lokalkendt, så måske de kender til Slægtshistorisk Institut.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Carsten Nielsen


Hej Kim,

I dette tilfælde ville jeg stole mere på din slægtsbog fra 1969 end på
oplysningerne fra Geni.

Stig Andersen Hvide nedstammer slet ikke fra Hvide-slægten. Det gjorde
derimod hans 2 hustruer, hvorefter Sitg Andersen og hans efterkommere
har båret Hvide-navnet. Men hans far kan umuligt have heddet Hvide.

Mvh
Carsten

Kim Nordfeldt Thomsen

Tak for Jeres svar, så har jeg lidt at arbejde med.

Hilsen Kim

Christian Konstmann Autzen

Hej Kim

Du har det lige som alle vi andre - for hvem kan man stole på.

I matematikken bliver 2 + 2 altid 4, hvorimod man i i ledelsesregi snakker om, at 2 + 2 sagtens kan blive 5 (synergi-effekten).

Gør som vi andre - brug den matematiske regnemodel, og gør i givet fald opmærksom på, hvor du har oplysningerne fra og, at der kan være fejl.

Når man er helt tilbage før 1400-tallet, så er det meget svært at sikre sig. - Muligheden er, at der er et brev i Danmarks Riges Breve, som giver brugelige oplysninger; ellers må det være at gå med livrem og seler. Saxo har så også noget - men også her kan en oplysning været tegnet af, hvad Saxo helst så som det "rigtige". Det er jo de herskende, som skriver historien !

At få sig en meget gammel slægt, er fint nok - men hvis der kan stilles spørgsmålstegn ved en forbindelse, så er det bedre at oplyse denne usikkerhed, end at lade "2 og 5 være lige".

Jeg har også sakset fra hjemmesider - og så efterfølgende måttet konstatere, at der er fejl, hhv. at en forbindelse ikke kan eftervises.

PS: Desværre indeholder vore slægtsprogrammer ikke muligheden for at give en oplysning om, med hvor stor en procent man tror på en oplysning - det er enten eller, desværre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ulla Nielsen

Hej
Nu har jeg fundet Slægthistorisk Froening i Viborg:
http://www.viborgslaegt.dk/index.html
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Kim Nordfeldt Thomsen

@Christian
Gode pointer, og mere eller mindre det jeg er kommet frem til selv også. Jeg gemmer kilder på alt jeg finder.

@Ulla
Tak for det, det er en stor hjælp.

Hilsen Kim

Egon Hansen

Der har gennem tiderne været mange "slægtshistoriske institutter", som er ophørt efterhånden som de er kommet i ry for uvederheftigelse.  Jeg kender ikke det du nævner, men een af slægtsbøgerne for "Rabækslægten", fra et foretagende i Allingeskovby, tilbyder at føre her4redsfoges Niels Lassens kone, (kaldet Maren Nielsdatter) forslægt tilbage til Valdemar den Store, mod pasende betaling, og anfører spredte led som "bevis" for sine evner!
Desværre er den gal allerede med Marens far, idet anførte ifflg adelsårbogen ingen børn efterlod sig, ligesom der er flere "umuligheder" andre steder i listen.
Netop Rabæk er vi mange som har arbejdet med, og så vidt jeg ved er der til dato ingen som har fundet "damens" forældre, og skulle det mod forventning vise sig at de, sd een eller anden vej kan føres tilbage til kongehuset,kan vi jo bare konstatere at det er gået tilbage for slægtet!
Altså: Din gamle slægtsbogs nyere, veldokumenterede oplysninger giver dig en enestående chance for at øve dig i at læse gamle kirkebøger, og andre skrifter fra den tid. hvis du sætter dig for at se hvad der er rigtigt eller forkert i den.
Men lad være med at sætte næsen op efter at føre slægten tilbage til vores uradel, også selvom bogen mener at kunne "bevise" noget.


Mvh Egon Hansen

Kim Nordfeldt Thomsen

Hej Egon, tak for input.

Min families slægtsbog går netop også tilbage til gamle adelsfamilier. Punktet hvor den går over til dette er netop ved førnævnte Stig Andersen Hvide og dennes fader, og det er her det begynder at blive lidt usikkert synes jeg. Jeg har kunne finde to kilder på alle andre aner indtil her, hvor der så er denne kobling som "lugter" lidt i et par led, hvorefter jeg så kan finde kilder på anerne igen.

På den anden side har jeg talt med min farmor omkring slægtsbogen. Hun fortæller at hun og min afdøde farfar blev kontaktet af slægtsforskere i 60'erne som ville lave bogen gratis fordi det var en spændende slægt som kunne føres ualmindeligt langt tilbage. Der har altså ikke været noget økonomisk incitament for slægtsforskerne i at pynte lidt på det. Hvilket øger troværdigheden efter min mening.

Løsningen for mig må vel være at understrege denne usikkerhed i det materiale jeg selv laver, indtil det kan blive bevist eller modbevist. Jeg får nok ikke tid til rigtig at grave i gamle kirkebøger og tekster foreløbigt, og ville derfor gerne i kontakt med instituttet som har lavet bogen for at høre hvad de bygger deres oplysninger på. Men det er nok en blindgyde desværre.