Ane marie Rasmusdatter, født 20 juli 1805 Sulkendrup Vindinge sogn ?

Startet af Birthe Hollingbery, 06 Okt 2011 - 09:53

Forrige emne - Næste emne

Birthe Hollingbery

Ane Marie rasmusdatter bor det meste af sit liv i Korsør. Her bliver hun konfirmeret 1821 KB 1814 - 1825 opslag 126
trolovet til Birch Ungermann Dinesen KB 1753 - 1833 opslag 176
viet til Birch Ungermann Dinesen 8. oktober 1825, KB 1824 - 1834 opslag 179
og her dør hun 26. december 1853.

Ved diverse folketællinger står at hun kommer fra Fyen, en enkelt gang er Nyborg nævnt.
I trolovelsesindførslen står, at hun er født d. 20. juli i Sulkendrup, Vindinge sogn.

Problemet er bare, at i Vindinge sogns KB er der ingen Ane marie Rasmusdatter født d. 20. juli 1805!

Jeg har funder er mulig kandidat opført som nr. 1 1806 KB Vindinge, Svendborg amt 1795 - 1813: Marie , uægte barn af Anne hansdatter, udlagt barne fader Rasmus Poulsen. Jeg kan ikke se en fødselsdato på hende.

Er den for langt ude?

Jeg har ledt efter denne fødsel i et par år, men er først i går blevet opmærksom på trolovelsen.

Tak for enhver hjælp.

Birthe Hollingbery

Birthe Hollingbery

Jeg må lige nævne, at jeg har set efter i Refsvindinge og Kullerup sogne - uden resultat. Ligeledes har jeg for længe siden kigget efter hendes dåb i Nyborg - uden at finde hende.

Venlig hilsen
Birthe Hollingbery

Anne Mortensen

Hvilket nr. har hun ved sin konf. - jeg kan ikke se hende.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

OK det må være hende der har nr. 16 -  Maria ?
Ved vielsen står der Pleiedatter ? af Jacob Hansen og det er ham der står ud for nr. 16.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birthe Hollingbery

#4
Hej Anne

Hun er nr. 16 Marie Rasmusdatter, boende hos vognmand Jens Hansen.

Det er bl.a. denne indførsel, der får mig til at tro, at hun er døbt Marie, og Ane er et tillægsnavn. Ja, du har helt ret.

Jeg har en teori om, at Jens hansen er hendes onkel - han og hans kone har et meget nært forhold til familien Ungerman Dinesen hele deres liv. Bl. a. bliver nogle af børnene opkaldt efter dem, og den ældste datter bor hos dem med sit barn på et tidspunkt.

Venlig hilsen
Birthe

Anne Mortensen

Vindinge 1795-1813
opslag 46
1805
nr. 10
Anne Marie

Men fødselsdato passer ikke og heller ikke efternavn og du har sikkert selv set den, men navnet Dinesen bliver nævnt 2 gange i teksten.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birthe Hollingbery

Anne

Jo, tak, den har jeg også kigget på, især fordi der står, at Anne Marie er vaccineret d. 20. juni 1805, og det måske er vaccinationsattesten, de har fat i; men præsten burde da se igennem den fejl. Og som du siger, passer efternavnet ikke.

Dinesen er vist ikke så ualmindeligt et efternavn på de kanter. Min Dinesen familie skulle komme fra Aunslev i samme nabolag.

Under alle omstændigheder skal du have mange tak, fordi du har forsøgt dig med dette problem.

Jeg blev ellers så glad, da jeg fandt de konkrete oplysninger om hendes fødested i trolovelseserklæringen, og især da det viste sig, at denne kirkebog er intakt og læselig. Men man skal aldrig glæde sig for tidligt.

Venlig hilsen
Birthe

Lis Petersen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=21517.msg112830#msg112830 date=1317901233
Vindinge 1795-1813
opslag 46
1805
nr. 10
Anne Marie

Men fødselsdato passer ikke og heller ikke efternavn og du har sikkert selv set den, men navnet Dinesen bliver nævnt 2 gange i teksten.

Hej Birthe!

Anne Mortensen foreslår nr. 10. - Men hvad med nr. 12 ?
Her hedder hun dog kun Anne, men efternavnet Rasmussen passer da..!

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Birthe Hollingbery

Hej Lis

Tak for svaret. Ja, det er lige før alt er muligt. Jeg havde selv fat i opslag 43 nr 19, men hende kan det ikke være p.g.a. vaccinationen. Min Anne marie er vaccineret i 1817 af dr. Johansen - det fremgår af konfirmationen.


Fødselsdatoen passer heller ikke; men man kan da slå fast, at der er noget, der ikke passer. Men der berettiger mig ikke til at stjæle andres aner, så indtil videre må jeg lade spørgsmålet stå åbent.

Venlig hilsen
Birthe