Anne Marie Thomasdatter & Anders Laursen Holbech.

Startet af John Kristensen, 03 Okt 2011 - 12:52

Forrige emne - Næste emne

John Kristensen

Mine tiptiptip oldeforældre var Anne Marie Thomasdatter og Anders Laursen Holbech. Ved de fik en´søn (Laurs/Lars Christensen Andersen født i kiæert Voer sogn #) i 1797. ( Eneste oplysning er Hjørring amt, Dronninglund Herred, Voer sogn. - kirkebog 1784 til 1814. opslag 76. han er nr 4, lige efter 13) Ønsker alle former for oplysninger som måtte være muligt. Har sønnens linie frem.
# Sønnen blev senere Karl på Klitgaarden i Ulsted, og fik en søn uden for ægteskab med Maren Bertelsdatter i Rottruphus.

Hans Poulsen



Hej John

Prøv at anvende samme metode, som jeg lige har anbefalet dig vedr. Zidsel Frederiksdatter:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21373.0.html

Jo flere navn, du samler om samme kreds, desto større chance er der for at finde svar på dine spørgsmål.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Kristensen

Her er et link til lang tråd og Deres søn og sønnens mor, som nok aldrig blev gift med hinanden.
- http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21215.0.html
Mvh John - Læsø

Hans Poulsen

Hej John

Du har i øjeblikket flere sprællevende tråde spredt over flere DIS-grupper om

- samme personkreds eller omtrent samme personkreds
- eller situationer, hvor du med med fordel kan bruge de metoder, der anbefales.

Jeg tvingers til at spørge dig:

Tager du dig den tid, der skal til for at bearbejde de mange, mange forslag og svar, der er strømmet dig i møde inden for de seneste uger?

Hvad med at bruge nogle dage, uger eller måneder til at stille og roligt at trænge ned i stoffet, bearbejde, analyse, rubricere, skaffe dig overblik etc. etc.

Naturligvis fristes du til nu og da at spørge, hvordan tingene hænger sammen, men der er ingen, der forbyder dig at arbejde lidt mere med stoffet og eventuelt selv finde et svar på dine spørgsmål.

Jeg er ikke helt fri for at føle en anelse irritation over at have brugt flere kvarterer på dine spørgsmål - blot for at konstatere, at du allerede har fået svar fra andre i andre af dine tråde.

Kilderne løber ingen steder. Brug 20 minutter hver dag til at læse andres spørgsmål og svar i de forskellige DIS-grupper og se, hvordan andre gør - tit med succes.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Kristensen

Hej Hans.. Jamen jeg tror at vi måske ser forskelligt på  brug af internettet.. For mig er forum et værktøj  som anvendes til at søge oplysninger. Hvis man ikke har tid eller lyst til emnet, ingen viden om det,eller tid, så skal man da ikke føle sig forpligtet til at besvaret spørgsmålet.. Du føler måske jeg driver rovdrift på viden, og det gør jeg måske også.. Jeg er som person bare ret intens, med meget infostrøm. Ikke dermed sagt jeg er ufejlbarlig.. jeg Undskylder at jeg har stødt nogle, men jeg har forsøgt at TAKKE ALLE som har bidraget til min forskning. Og nogle vil måske imponeres over resultaterne.. Jeg har små børn, og ikke 10 år til det min rådighed. Ved ikke lige hvad mere jeg kan gøre for at beklage at du føler du har brugt din tid forkert.. Og du er ikke den eneste der er blevet sur kan jeg så sige (læs andre tråde) Hvilket jeg beklager.. Tror bare at folk har forskellig indstilling til at søge informationer.
Mvh John.

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg syntes du stille og roligt skal sætte dig ned og gennemgå alle de svar du har fået, også det jeg har sendt som svar på dine mail, få det skrevet ind, så det er til at overskue.

Der er mange henvisninger på navne og lignende f.eks. i folketælling. Prøv, at finde personerne i kirkebogen, og træn dig op til at læse hvad der står, vi har alle været nye engang, og mange kirkebøger er vanskelige. Det er nu mest spændende at finde tingene selv og ikke bare bede om hjælp, selvom mange gerne vil hjælpe, inclusive mig selv. Jeg har efterhånden fået det indtryk, måske er det forkert, at hvis du har fået oplysninger om en generation, spørger du om den næste. Prøv selv. 
Du skriver du har små børn, ja så kan slægtsforskning være svær, men kan du ikke finde tidspunkter hvor du kan få ro, så er slægtsforskning måske desværre ikke noget at starte på nu.
Slægtsforskning er spændende, tidkrævende, tager tid og kræver indimellem at man kan sætte sig ved det i længere tid.
Håber ikke du tager mit indlæg negativt, for sådan er det ikke ment.

Hilsen fra en der stadig gerne vil hjælpe


Grethe Elten Mortensen

John Kristensen

Hej igen.
Det er korrekt jeg har undersøgt tilbage i lige linier.. JA ! hvis jeg har fået information om en generation så er jeg gået videre til den næste.. For mig har det været målet at nå så langt tilbage som muligt i lige linie. Og så senere gå ud i afkrogene (når jeg bliver gammel)
Faktisk er det kommet helt automatisk, da folk her fundet oplysninger, og spurgt er det "hende eller ham" og så er deres forfædre ligesom fulgt med.. Jeg var så ikke opmærksom på jeg skulle linke alle mine tråde, så man kunne se hvad de andre fandt.
Min indfaldsvinkel til det var, at hvis 2 uafhængig af hinanden fandt den samme person af forskellig vej, så var oplysningen mere troværdig.. Og blev selvfølgelig tjekket af mig selv.
Andre fejl jeg har begået er ikke at kende til søgesystemerne før jeg spurgte,, og spurgte så til hvordan andre gjorde.. Mon ikke i alle har siddet med et nyt system og tænkt "hvordan dulen får de det til at fungerer".. Jeg kan ikke læse ALT i kirkebøgerne... Min fejl. derfor har jeg da også flere gange spurgt om der var nogle der kunne læse det og det.. Jeg har altid angivet sted og år ofte også opslag, så er lidt uforstående overfor at det kan ubelejligt. Hvis jeg skulle gengive alle de oplysninger jeg fik ind, så ville jeg jo fylde forum.. Og mon ikke jeg fylder nok allerede.
En af grundende til jeg skrev flere tråde, var i et håb på at krydse information, jeg vidste ikke man kun måtte have en igen af gangen. Min teori var at det måske var en navnegenkendelse fra en anden på forum, som så kunne dele oplysninger. Jeg er desværre ikke fladet over slægtninge ud over Seidi i Washington. Og hun får selvfølgelig alle mine oplysninger når hun vil. Således kommer hun måske også videre i hendes slæg.
Idet jeg håber det var svar og forsvar nok.
Mvh John

Hans Poulsen



Hej John

"En af grundende til jeg skrev flere tråde, var i et håb på at krydse information, jeg vidste ikke man kun måtte have en igen af gangen. Min teori var at det måske var en navnegenkendelse fra en anden på forum, som så kunne dele oplysninger".

Den bizarre fremgangsmåde ville muligvis blive grebet med kyshånd af en flok højt-timelønnede slægtsforskere, som stillede sig til rådighed for andre slægtsforskere, og som så en chance for at få et stort antal timer skrevet på regningen, men sådan foregår det ikke i DIS-grupperne.

Der er basis for mange måder at gribe en sag an, og meget ofte er de ligeværdige, men den fremgangsmåde, du benytter, er så fremartet for slægtsforskere i al almindelighed, at du må forvente modstand.

Jeg gentager: Læs hvad moderatorerne skriver øverst oppe i hver DIS-gruppe og følg den vejledning, de giver.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Kristensen

Jamen så er det da godt at lære noget nyt !.. jeg er hverken forsker eller højt betalt, nærmest ludfattig som en kirkerotte.. selv om jeg ikke kan læse Gotisk..
Jeg har læst reglerne, men kan ikke umiddelbart finde dit problem i min metode. Jeg har oprettet 1 nyt indlæg for hver spørgsmål.. I dette tilfælde for hvert slægtsled.. Folk får jo som bekendt børn, og disse børn igen osv. Og Da det jo ikke er nogen grund til at opfinde hjulet eller elektriciteten to gange, så er det jo i sagens natur nemmest at spørge og nogen kender til person xx.. Jeg her bestemt ikke forventet  nogen skulle sidde og forske for mig.. At så nogle har givet mig uvurderlige oplysninger er jo mit held..
Jeg har opført mig ordentligt. Jeg har ikke fået noget slettet, ingen advarsler og jeg har for så vidt valgt rigtige overskrifter. Når du svarer i en tråd, så hold dig til emnet og vis respekt over for den forsker, der har startet tråden.
Vil lige citerer fra moderator/regelsæt - Vend gerne tilbage til tråden, selv om du har fået svar. Det kan sagtens tænkes, at andre medlemmer har mere at sige om emnet, eller at den første løsning kan diskuteres. - det mener jeg bestemt også at have gjort..
Men nu vi så endelig skal op i det niveau.. Så kan nogen da godt få det til at lyde som om man måske ikke er "Ønsket" når man nu ikke er forsker.. Du må da kunne se det er totalt tidsspil at sidde og læse kirkebøger på gotisk i 20 år, for så at finde ud af at en anden har samme tiptiptip oldefar eller mor.. Og han havde alle oplysningerne.. Som du sikkert nu har forstået er det ikke vigtigt for mig om jeg finder oplysningen eller om en anden har fundet den først.
Men alt ære og respekt for din hobby og formodentligt passion. Men som jeg sagde i starten - det er altså ikke vigtig for mig at opfinde den dybe tallerken 2 gange..
I øvrigt har jeg ligesom 5 lande at forske da jeg selv er ½ Dansk/Finsk  og konen er Ungarnsk / Rumænsk..  Så jeg skal nok få tiden til at gå..
Hvis det helt oprigtigt er dit ønske at jeg skal forlade forum, så vil jeg naturligvis overveje din opfordring..

Hans Poulsen


Hej John

"Hvis det helt oprigtigt er dit ønske at jeg skal forlade forum, så vil jeg naturligvis overveje din opfordring..".

På intet tidspunkt har jeg nævnt nogetsomhelst om, at du  bør forlade DIS-grupperne.

Jeg lover dig arbejdsro, for jeg forlader dine tråde her.

Held og lykke med din slægtsforskning.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag