Zidsel Frederichdr.

Startet af John Kristensen, 03 Okt 2011 - 12:28

Forrige emne - Næste emne

John Kristensen

Søger yderligere oplysninger om Zidsel Frederichdr - senere Sidsel Frederiksdatter. Hun er min tiptiptip oldermor. Blev gift med Bertel Pedersen 30 Nov 1794. Ulsted sogn under Aalborg. (Se kirkebog - jeg kan ikke rigtig tyde tekst 100 % - Opslag 406. Ulsted, Ålborg - 1684 til 1808.) Jeg er interesseret i oplysninger længere tilbage end 1794.

Hans Poulsen



Hej John

Her er en sand guldgrupe at gå i gang med - talrige opslag for at finde

- fødsler, dåb, faddere, konfirmationer, lægdrulleoptegnelser, vielser, forlovere med strejtog tilbage til ft. 1787 og fremad til ft. 1801, 1834, 1845 etc.

Undervejs kan du næsten ikke undgå at erfare noget om Zidsels tilværelse før vielsen.

International Genealogical Index / Denmark - 7 Find more Danish records by searching on the
updated FamilySearch site. Click here...
 
Select records to download - (50 maximum)
1. ELLEN KIRSTINE BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 NOV 1798 Ulsted, Aalborg, Denmark

2. ANE KIRSTINE BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 MAR 1815 Ulsted, Aalborg, Denmark

3. PEDER BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 22 MAR 1795 Ulsted, Aalborg, Denmark

4. CHRISTEN BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 20 MAR 1811 Ulsted, Aalborg, Denmark

5. KAREN BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 14 APR 1808 Ulsted, Aalborg, Denmark

6. MAREN BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 05 JUN 1796 Ulsted, Aalborg, Denmark

7. ANNE BERTHELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 APR 1805 Ulsted, Aalborg, Denmark


Venligf hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Kristensen

En eller anden bliver nok nødt til at forklarer mig hvordan den virker - Dansk Demografisk Database. Uanset hvilke navne, amter og sogn - så er resultatet intet fundet.. Den kan ikke engang finde mig.. Tror dog det er mig som gør noget forkert.. Bruger navnesøgning skriver navn, amt,sogn - Jeg kan i sagens natur ikke indtaste alle oplysninger, for så havde jeg jo allerede svaret og behøvede den ikke..

Hans Poulsen



Hej John

Du skal i gang med kirkebøgerne, og dem finder du på Arkivalieronline = AO, og her har du linket:

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Så gælder det om at smøge ærmerne op og gå i gang med din slægtsforskning

Prøv fx at finde Ellen, døbt 25.11.1798, i kirkebogen:

ELLEN KIRSTINE BERTHELSEN
Christening: 25 NOV 1798 Ulsted, Aalborg
- og find frem til det tidsinterval, inden for hvilket du kan finde Ellens dåb m.v.

AO
Aalbor amt
Kær herred
Ulsted sogn
1684-1808
Opslag nr. - og det skal du finde frem til under fødsler/dåb af personer af kvindekøn.

Når du har resultatet, skriver du omhyggeligt det hele ned - også opslagsnummeret, og fortsætter med den næste i børneflokken.

Kom tilbage og spørg, hvis der er noget, du ikke klarer.

Lån et par bøger om slægtsforskning på biblioteket.

Kan du ikke læse skrfiten i kirkebøgerne, kan du bede om hjælp i den DIS-gruppe, der hedder *Hjælp til tydning*.

Læs de vejledninger, som moderatorerne har skrevet øverst i hver DIS-gruppe.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Kristensen

Hej. Jeg forstår.. Det var nu et udbrud mod DDD. for at jeg kunne og kan ikke få den til at vise noget resultat, uanset mængde indtastede oplysninger.
Mange har skrevet til mig med gode oplysninger fra folketællinger fra ddd. Jeg kan personligt bare ikke få den til at finde noget.
Med hensyn til kirkebøgerne, så har jeg læst rigtig mange i mange timer.. Dog har jeg ikke tjekket op på børn. Så det var en stor hjælp at få børnelisten.. tror i der kan gemme sig navne ud over forældrenes i forbindelse med deres dåb.. ??. Mit håb med min tråd, var at en eller anden var kommer over Zidsel F i forbindelse med deres egen slægtsforskning.
tak for hjælpen. Mvh John

Gitte Johansen

#5
Hej John

Nu begynder vi helt fra starten af. Du går i ddd.dda.dk, folketællinger, ind i autocheck af område. Vælg amt, f.eks. Aalborg.
Skriv Zidsel Fr. Så kommer der 4 poster.  I bunden skal der stå omfatter og alle år.
Dette er kun et eksempel, men prøv det. Skriv så lidt som muligt til at starte med.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

John Kristensen

Jo jo.. faktisk første gang jeg har fundet noget i ddd.  Takker mange gange.. hører gerne om flere søge tips.. Nu kan jeg bestemt krydstjekke oplysninger.
Mvh John

Thestrup-Bjørn

Jeg tror slet ikke, at familien bor i Ulsted sogn i FT1801 - Fandt dem ikke i den originale FT på AO.



Men her har du vist din rigtige Zidsel - som enke og født ca. 1774:

Aalborg, Kær, Ulsted, Ulsted sogn, et hus, 101, FT-1834, A0334
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Zidsel Frederiksdatter 60  Enke  Huskone og daglejer. 
Karen Bertelsdatter 26  Gift  Inderste og daglejer. 
Mikkel Nielsen 7  Ugift  hendes barn. 
Zidsel Nielsdatter 3  Ugift  hendes barn. 
Slmon Peter Nielsen !! 2  Ugift  Plejebarn.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mette R Francke

Hei

Legger ved tråden fra tidligere , den som førte tilbake til Zidsel Fredriksdatter

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21215.0.html

Mette
Mette R Francke

Thestrup-Bjørn

Bertel Pedersen dør 8. november 1830 i Rottrupshus (Ulsted sogn) 66 år gl. - født ca. 1764

Zidsel Frederiksdatter dør 22. april 1836 i Rottrupshus (Ulsted sogn) 62 år gl. - født ca. 1774


Måske findes et skifte efter en af dem - eller efter dem begge.
I et skifte kan søskende eller andre nære familiemedlemmer være nævnt som f.eks. værger.


Undskyld, jeg glemte i farten at notere ao-opslagsnumre; men begge dødsfald er lette at finde
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Kristensen

Hej Mette og Bjørn.. Tak for jeres bidrag. Især var det Mette som med stor indsats i først tråd bragte mig videre. Det er jo det fantastiske ved internettet, og forums.. Mange mange mennesker hjælper en og ved meget. Gid man kunne hjælpe alle ligemeget tilbage..

Thestrup-Bjørn

#11
Hej John!

Det undrer mig noget, at du skriver til mig privat - andre kunne jo have glæde af din oplysning om, at Zidsel skulle være født i St. Brøndum.

MEN HVOR VED DU DET FRA?
Det stod jo hverken ved hendes vielse eller ved hendes død.


Jeg tillader mig lige at gengive din private meddelelse her:
Hej Bjørn. Tak for dit bidrag til min slægtsforskning. Det var den rigtige du beskrev for mig.. Jeg fandt hende også som enken 60 år. Og hun er beskrevet som født i St. Brøndum sogn, Aalborg amt. Under hendes børn står også Maren. Altid rart når man kommer en lille bid længere. Som du måske har set har jeg 3 tråde igang, og de 2 er på samme gren.. Den med Anders Laursen Holbech er træg.. Har prøvet ham på Dansk D D.. men uden stor succes..
Tak igen for din tid.. Glæder mig til at læse hvis du flader over mere.
Mvh John.



--

Nå - her er formodningen måske fra ? http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=21402.0


Dejligt, hvis du ALTID henviser til dine andre tråde om samme personer.
Det kunne spare andre for mange museklik.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Kristensen

#12
Muligvis fejl fortolkning... Jeg er pt igang med at tjekke kilder til oplysninger.. men umiddelbart ser det ud til jeg har fejlnoteret fødesogn da jeg fandt hende i folketælling 1834.. St.brøndum stå lige over.. Hun er ved 1834 registreret i Ulsted. Jeg må igennem endnu en gang for 1774 +-.
Beklager meget min fejlinformation...
Mvh John.

John Kristensen

Zidsel´s mand Bertel bliver sandsynligvis født i Ulsted - Kirkebog Aalborg Ulsted 1684 - 1808. Opslag 178. nr 9 på siden.. året er 1765. (Det er for mig svært at tyde) Zidsel bliver måske født samme sogn i året 1773,74, 75.. altså lidt længere ned i samme bog - det sidste opslag er 190, så lige før det, men jeg kan ikke finde hende. Hvis hun da er der.
Håber det kan hjælpe mig med at få hjælp igen..
Mvh John - Læsø.

Hans Poulsen

#14

Hej John

Du har i øjeblikket flere sprællevende tråde spredt over flere DIS-grupper om

- samme personkreds eller omtrent samme personkreds
- eller situationer, hvor du med med fordel kan bruge de metoder, der anbefales.

Jeg tvingers til at spørge dig:

Tager du dig den tid, der skal til for at bearbejde de mange, mange forslag og svar, der er strømmet dig i møde inden for de seneste uger?

Hvad med at bruge nogle dage, uger eller måneder til at stille og roligt at trænge ned i stoffet, bearbejde, analyse, rubricere, skaffe dig overblik etc. etc.

Naturligvis fristes du til nu og da at spørge, hvordan tingene hænger sammen, men der er ingen, der forbyder dig at arbejde lidt mere med stoffet og eventuelt selv finde et svar på dine spørgsmål.

Jeg er ikke helt fri for at føle en anelse irritation over at have brugt flere kvarterer på dine spørgsmål - blot for at konstatere, at du allerede har fået svar fra andre i andre af dine tråde.

Kilderne løber ingen steder. Brug 20 minutter hver dag til at læse andres spørgsmål og svar i de forskellige DIS-grupper og se, hvordan andre gør - tit med succes.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Jeg forstår ikke helt - du skriver fejlnoteret fødesogn da jeg fandt hende i folketælling 1834.. St.brøndum stå lige over

Der er IKKE angivet fødesogn i FT1834 - det bliver først indført ved FT1845, og da er hun jo forlængst død.

Mon ikke du nu skal koncentrere dig om at finde hende i FT1787 og FT1801
- vær opmærksom på, at hun kan hedde mere en Zidsel til fornavn og, at hun rent faktisk kunne være døbt Cecilie (som er en "finere" form af navnet Zidsel/Sidsel).


God arbejdslyst - jeg står af tråden nu.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Kristensen

Okay.. Nu er jeg jo desværre ikke så professionel endnu, og begår måske nemt fejl. Har kun slægtsforsket siden i Torsdags, og holdt fri i Weekenden.. Så det er ca 4 fulde dage, og nætter.. Har hidtil nået - af 4 linier fra min farfar og farmor.. 2 til hver.. til år 1586 i det 2 linier.. og nu denne Rottruphus som har krævet meget internet arbejde og ikke originalpapirer.. og så 4 linie som så starter på Torsdag (det er den eneste dag lokalhistoriks arkiv har åbent) Jo det er meget intenst. Ked af hvis jeg har fornærmet dig med fejl info..
Mvh John