Ægtepar i Thorning (Lysgård, Viborg)

Startet af Jette Derriche, 02 Okt 2011 - 22:54

Forrige emne - Næste emne

Jette Derriche

Jeg søger Peder Christensen (Vestergaard?) og Anne Andersdatter. De får en søn (Christen) i Thorning d.  23/9 1800 (1763-1814 opslag 107), som døbes i november samme år.

Jeg har ikke fundet dem i DDD eller familysearch.org og ovennævnte dåb giver mig ingen ledetråde.

Sønnen Christen er den første jeg kan finde som kalder sig "Vestergaard" og jeg er derfor interesseret i at vide om dette tilnavn er arvet fra faderen, og hvorvidt det var en gård i familiens eje, eller én de arbejdede på.

Jeg ved ikke om jeg er ude på en umulig mission, for jeg kan forstå at tilnavne på den tid ikke var almindelige at opgive til myndighederne. Man opgav i de fleste tilfælde kun sit patronym.

Hvordan kommer jeg videre?

Hans Poulsen

#1

Hej Jette

Christen blev født 23. september 1801 - ikke 1800.

1801 begynder opslag 106, og Christen står i opslag 107.

Christens forældre er af Wattrup, som stednavnedatabasen KRABSEN staver Vattrup, et stednavn i Thorning sogn.

=====

"Sønnen Christen er den første jeg kan finde som kalder sig "Vestergaard""

I hvilken kilde har du set sønnen udstyret med Vestergaard-navnet?

Har du hans konfirmation, vielse, hans navn i ft. 1834 og ft. 1845?

=====

FS har en upræcis udskrift om forældrenes vielse omkring 1798

Anne ANDERSDATTER Pedigree
 Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  About 1777   Vatrup, , Viborg, Denmark

Christening:  
Death:  
Burial:  
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  Peder Christensen  Family
 Marriage:  About 1798   Vatrup, , Viborg, Denmark

Venlig hilsen
Hans

 




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Citat fra: Jette Derriche Dato 02 Okt 2011 - 22:54
Hvordan kommer jeg videre?
Du må bruge 'inddirekte bevisførelse', se på fadderne. Men du overser vist også, at dåben er i 1801 og ikke i 1800. Det betyder at de ikke nødvendigvis er gift ved fkt. 1801.

Jeg tror du har een af faderne her (og broderen Peder kunne meget vel være barnets fader):
Fkt-1787; Sjørslev - Sjørslev sogn ; 12; Siørslef Bye
127; Christen Sørensen; m; 48; gift,1; Mand / Halvgaards Beboer
128; Kirsten Madsdatter; k; 50; gift,1; Hustrue / Halvgaards Beboer
129; Maren Christensdatter; k; 19; ugift; Deres ægte Barn
130; Søren Christensen; k; 15; ; Deres ægte Barn
131; Peder Christensen; m; 10; ; Deres ægte Barn
132; Mariane Christensdatter; k; 7; ; Deres ægte Barn
133; Niels Christensen; m; 22; ugift; Tieneste Karl

Fkt-1801; Sjørslev - Sjørslev Sogn ; 28; Sørslev
135; Christen Sørensen; m; 62; gift,1; Huusbonde / Bonde, Gardbeboer, Sognefoged og Lægdsmand
136; Kirsten Madsdatter; k; 64; gift,1; Hans Kone
137; Søren Christensen; m; 32; gift,1; Deres Søn / Han Tjener Forældrene
138; Bolette Pedersdatter; k; 34; gift,1; Hans Kone
139; Peder Sørensen; m; 2; ; Deres Søn
140; Søren Andersen; m; 77; enkemand,1; Til Leje / Nyder Almisse af Sognet
141; Mads Nielsen Buch; m; 63; enkemand; Til Leje / Wæver
142; Søren Jensen Krogsgaard; m; 42; ugift; Ligesaa [Til Leje] / Hosekræmmer

Jeg tror du har en anden af fadderne her (og Anne kunne meget vel være barnets mor):
Fkt-1801; Levring - Levring - Udflytter ; 29;
163; Anders Sørensen; m; 73; gift,1; Huusbonde / Bonde og Gaard Beboer
164; Gjertrud Pollesdatter; k; 61; gift,1; Hans Kone
165; Søren Andersen; m; 28; ugift; Deres Børn
166; Ane Andersdatter; k; 27; ugift; Deres Børn
167; Karen Andersdatter; k; 21; ugift; Deres Børn
168; Rasmus Andersen; m; 17; ugift; Deres Børn
169; Peder Kristensen; m; 26; ugift; Logerende / Snedker

Udfra dette har jeg kigget i Levring kirkebog og fundet et par med de rigtige navne viet der 09 maj 1801, 1762-1808, opslag 332. Ikke at det beviser noget, men nok værd at arbejde videre med.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jette Derriche

Tusind tak til Jer begge... det prøver jeg at gå videre med :-)

Jette Derriche

@Hans Poulsen

Christen kalder sig Westergaard i FT-1834 (Viborg, Lysgaard, Vinderslev), men ikke i FT-1845 (Viborg, Hids, Kragelund) hvor han kun bruger sit patronym.

Til gengæld bruger han det i kirkebogen ved de to første børn (er ikke helt sikker på nr. 1, men ved nr. 2 barn er det ret tydeligt). Jeg har ikke checket resten af børnene endnu.

Men jeg kan forstå at man på den tid ikke altid brugte sit tilnavn officielt, men ofte kun angav sit patronym til myndighederne. Og jeg regner med det er derfor der ikke rigtig er konsekvens i brugen af "Vestergaard".


Hans Poulsen


Hej Jette

"..Christen kalder sig Westergaard i FT-1834..".

Om det nu også er Christen, der kalder sig det, eller det er den lokale optællingsmand, der udfylder skemaet med det navn, som Christen muligvis er kendt under, kan være lidt svært at afgøre.

Har du fundet Christens vielse i kirkebogen - en primærkilde, hvor det var *lærde* folk, der førte pennen, og som var mere påpasselige med de data, der skulle indføres. Opslagsnummer?

"Til gengæld bruger han det i kirkebogen ved de to første børn (er ikke helt sikker på nr. 1, men ved nr. 2 barn er det ret tydeligt)".

Har du opslagsnumrene fra kirkebogen på de to børn, du her nævner?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jette Derriche

#6
Hej Hans

Det er Viborg, Lysgård, Vinderslev 1815-1831

Opslag 99 (Søren Peter)
Opslag 111 (Andreas)

I samme kirkebog findes vielsen (hvor han også kaldes Vestergaard), opslag 178. Det er den sidste på siden.

Mvh. Jette