Alderdomshjem omk. 1930 København

Startet af Mia Gerdrup, 01 Okt 2011 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

Mia Gerdrup

Søger råd hos Københavns kyndige!
Jeg er ikke særlig vidende i Københavnske forhold, så derfor søger jeg oplysninger.

En familie "forsvinder" for mig ved folketællingen 1930. Familien har troligt boet i samme gade siden 1890. Og alderen taget i betragtning, så er det oplagt at tro, at familien flytter på alderdomshjem.
Og for lige at foregribe begivenhedernes gang, - ja, så har jeg ledt hos børnene!

Men hvilke muligheder var der i København på den tid? Der er formentlig flere, - også en del private stiftelser.
Men hvis man forudsætter, at det kom på et offentligt kommunalt alderdomshjem, hvilke kunne det så være og hvor lå (gade) de?
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Jane Stiller

Hej Mia

Du skriver ikke noget om, hvor i Køenhavn de opholdt sig, så der kan jo være mange muligheder, men har du prøvet De Gamles By ?

Mvh
Jane

Anna N Rasmussen

Hej Mia,

Jeg siger ligesom Jane, at der er utallige muligheder, så vi må have flere oplysninger frem, først og fremmest om hvilket kvarter de boede i, men evt også et erhverv, da forskellige erhvervs organisationer, bla. mange håndværk, har drevet stiftelser for de ældre medlemmer.

Københavns Stadsarkiv ligger inde med arkiver for mange af byens alderdomshjem, både de kommunale og de private; registerlisten findes i arkivets base Starbas, her:
http://www.starbas.dk/Arkivemne.php?Emne=36

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Mia Gerdrup

Tak for tip.

Jeg har muligvis ikke udtrykt mig tydeligt nok!

Jo, jeg er godt klar over at der findes et større antal stiftelser m.v. - men jeg ville blot som en begyndelse forsøge mig med de større steder.
Endelig er der jo ingen garanti for at familien rent faktisk flytter på alderdomshjem, det var blot en tanke.

Det drejer sig om Christian Oscar Bue og hustru Karen, - han er murer. Sidst set i Thorsgade.

Jeg har nu endelig fundet en adresse på De gamles by - ja, det er ikke så nemt, når man ikke er stedkendt i København. - Men der var familien ikke.

Jeg ved der også så et alderdomshjem i Guldbergsgade, - men det er mig umuligt at finde et gadenummer, så det var lidt lettere at lede i FT1930 end at gå alt i gennem.
Men hvilket gadenummer mon det var?

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Eva Morfiadakis


Hej!

Du vet inte när de dog ungefär så att du kan söka dem i begravelseprotokollen?

Eva M
Eva M

Mia Gerdrup

Tak Eva

Jeg har ikke fundet dem døde.
Og jo - jeg kender godt til at kigge i begravelsesprotokollen.

Men jeg bor på Sydsjælland, og forsøger alt via nettet før jeg vælger at tage en tur til København.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Hjemmet i Guldbergsgade er formodentlig en del af De Gamles By, som ligger ved netop den gade, og som bestod af flere forskelige, administrativt sammenlagte bygningskomplekser.

Men der er jo også den mulighed at gennemgå begravelser i de nørrebro'ske kirkebøger. Da vil jeg mene at du, hvis de fortsat boede nær Thorsgade, skal starte med Stefans og Simeons sogne/kirker, jvfr fx fogsgaards gaderegister. Også Skt.Johannes ligger i området, og det var/er nørrebros største sogn, og har sammenfald med Alm.Hospital.

Held og lykke med den videre søgning
MVH Anna


Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Mia Gerdrup

Hej Anna,

Skal jeg forstå det sådan at De Gamle's by på Nørre Alle er det samme som alderdomshjemmet på Guldbergsgade?

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Anne Mortensen

Læs dette link - kører lidt ned og der kommer en del tekst:

http://www.starbas.dk/Arkivskaber.php?ID=1384
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mia Gerdrup

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø