Habekost

Startet af Svend Jensen, 30 Sep 2011 - 19:26

Forrige emne - Næste emne

Svend Jensen

Jeg søger Mette Kirstine Habekost, født 4.3.1858 i Gjesten. Hun fik en u/æ pige Ane Petrea Habekost i Andst sogn på Gamst Arbejdsgård 20.10.1884. Barnet kom i pleje hos en moster, og hende har jeg styr på. - Kan nogen hjælpe mig med Mette Kirstine Habekosts videre skæbne, er hun blevet gift og fået nyt efternavn, død, emigreret til udlandet eller indespærret i fængsel eller anstalt ? - jeg har allerede ledt i kirkebøger og folketællinger for Andst og alle de omliggende sogne efter 1884 og frem til 1920.
vh. bogsvend, Ikast


Inge Hedal

Hej
Hvad står der om moderen ved Ane Petreas konfirmation?
Mvh. Inge

Hans Poulsen



Hej Svend

"Mette Kirstine Habekost, født 4.3.1858 i Gjesten".

Habekost. Var der mon også et patronym?

"..jeg har allerede ledt i kirkebøger og folketællinger for Andst og alle de omliggende sogne efter 1884 og frem til 1920..".

Et stort arbejde, men Mette kan jo nemt få dage efter nedkomsten være flyttet til fx Læsø, Askø, Harboøre eller til 117 andre sogne.

Du skal nok gå lidt mere *håndværksmæssigt* til værks - dvs. følge helt almindeligt vedtagne metoder inden for slægtsforskningen.

- Fik Mettes forældre andre børn?

- Disse børns fødsler, faddere, konfirmationer, vielser, forlovere - og disse børns børn. Var Mette mon fadder for nogle af disse nevøer og niecer?

- Har du fundet Mettes forældre i ft. 1860 og senere folketællinger?

- Har du fundet forældrenes død og begravelser?

Dybdeboring i en familie fører tit frem  til det svar, man søger.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette R Francke

#3
Hei

Har du sett denne siden ?

Selv om der ikke er de opplysningene du søker om Mette K . så er der en del oppkysninger om hennes familie.

http://www.agerbaeks.dk/slaegt/html/fam054xx/fam05467.htm

Broren Nils Fredriks barn :
Christian Peder : Andst 1876-1890 oppslag 60. Mette K opptrer ikke som fadder.
Louise Frederikke : Andst 1876-1890 oppslag 150. Mette k opptrer ikke som fadder. ( Men en enke Kirstine Jensen er fadder ? )
Peter Alfred : Andst 1892 -1906 oppslag 16.  Mette K opptrer ikke som fadder
Sofie Kirstine : Andst 1892 -1906 oppslag 96. Mette k opptrer ikke som fadder. ( Men en enke Kirstine Jensen er fadder ? )
Inger Nielsine : Andst 1892 -1906 oppslag 108.Mette K opptrer ikke som fadder
Niels Fredrik : Andst 1892 -1906 oppslag 43.Mette K opptrer ikke som fadder
Johannes Emmanul : Andst 1892 -1906 oppslag 58 .Mette K opptrer ikke som fadder
Mifrid Elisabet : Andst 1907-1921 oppslag 88. Mette K opptrer ikke som fadder

Mette


Mette
Mette R Francke

Svend Jensen

Hej - tak til Inge - Hans - Mette for svar - men Mette Kirstine havde 8 søskende - og jeg har styr på alle deres efterkommere indtil idag 2011 med fødsel, dåb, konfirmation, bryllup, ægtefælle, børn, død og begravelse, bopæl, flytning osv. - men Mette Kirstine optræder ikke nogen af disse steder efter 1884 - og det u/æ barn Ane Petrea har aldrig omtalt sin mor eller familieforhold for sine børn som jeg har kontakt med.
Findes der protokoller for arbejdsgårdene-fattiggårdene over hvem der boede der ?, hvor de kom fra ?, og hvor de flyttede hen derfra ?. Der var jo også Skudsmålsbøger i 1884, blev de ført i protokol-registreret af præsten eller sognefogeden i sognet ?.
Mette Kirstine er den sidste og eneste person jeg mangler oplysninger om i Habekost slægten - og jeg vil meget gerne finde ud af hendes skæbne.
Venlig hilsen - Bogsvend