Jeg søger information om ”Nikolajs hus” i Ørsted ved Havdrup på Sjælland

Startet af Henning Olsen, 30 Sep 2011 - 11:58

Forrige emne - Næste emne

Henning Olsen

Omkring 1770 flyttede min 3x tipoldfar sadelmager Andreas Hansen ind i hvad senere skulle blive kendt som Nikolajs hus i Ørsted, mellem Viby og Havdrup på Sjælland. Huset var fæstehus under Risbyholm gods.

Datteren, Birthe Andreasdatter var forlovet med Nikolaj Christiansen, som var soldat under krigen med England. Han tjente 200 Rigsdaler i prisepenge under kapertogter. Dette beløb blev sendt til Andreas, som købte huset fri fra Risbyholm gods omkring 1807.

Parret blev gift 15. Marts 1812. Nikolaj døde 20. December 1831 og Birthe ejede huset til 2. Februar 1846 da sønnen væver Søren Nikolajsen overtog huset. 20. Marts 1891 gik huset i arv til skræder og skatteopkræver Nikolaj Sørensen og senere til hans søn Peder Sørensen (bror til min morfar) også kaldet Brugs-Per fordi han forpagtede den lokals Brugs. Derefter blev huset solgt.

Til huset hørte også 2 tdr. Land jord mellem Ørsted og Skensved kaldet "Vænget" og Sidse Nikolajs (Nikolaj Sørensens hustru) gik to gange dagligt derud og malkede køerne.  Det var et meget lille hus og Nikolaj Sørensen havde også sin forretning i stuen. Billeder viser at der bliver taget mål til tøj der, med hele familien som tilkuere. Der boede på det tidspunkt Nikolaj, Sidse, 5 børn samt Sidse's forældre, så der har været trangt.

Jeg søger supplerende oplysninger om huset, samt mine slægtninge som har beboet huset gennem 5 generationer. Hvad er adressen? og står det der endnu?

Leif Thor Olsen

Hej Henning.

Hvis der ikke er nogen her, der giver dig svar,  vil det være oplagt at spørge det "lokale lokalarkiv".

Mvh. Leif

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Henning

Brandtaxationen vil være en god kilde til oplysning om huset, dets indretning og beboere gennem tiden. Du søger huset efter ejerens navn og får dermed oplyst matr.nr.

Skøde- og Panteprotokollen kan også give oplysninger, især ved ejerskifte inden for familien, hvor der i nogle tilfælde, kan være tale om udredning af beløb til evt. søskende

Protokollerne findes på Landsarkivet i København og muligvis i kopi på lokalarkivet.

mvh Ingelise Jacobsen


Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Brandtaxationer blev foretaget i forbindelse lovbefalede brandforsikringer.

mvh Ingelise Jacobsen


Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Da jeg sidst benyttede dem, for 6-7 år siden, fandtes de på rullefilm på Landsarkivets filmlæsesal.

Der findes en registrant, med henvisning til de respektive filmnr.


Børge Askholm

Nicolai hus i Ørsted forekommer min bekendt. Jen har engang boet på de kanter, så prøv Ramsø Lokalhistoriske Arkiv, der måske kender stedet.

;)  Børge

Niels-Jørgen Lund Nielsen

Nicolaihuset i Ørsted, Ramsø herred, Roskilde Amt.

Huset ligger der stadig er i dag et gult stråtægt bindingsværkshus tæt ved kirken.
Der er og findes informationer og billeder om Nicolaihuset på Ramsø Lokalarkiv, Bygaden 16, Dåstrup 4130 Viby.
Daglig leder er Merete Andersen telefon nr. 46193710.
Åbningstid Torsdag fra kl. 14 - 18, men ring lige for en sikkerheds skyld, ville være ærgeligt at køre derud og så er der lukket.
Der har på Lysholmsvej 24 i Roskilde boede efterkommer til Nicolaihuset (Nicolai Hansen) om han lever merer ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Niels-Jørgen Nielsen
Med venlig hilsen

www.nilund.dk