Momber og Janche - to gåder fra Fyn

Startet af Kristoffer Halling, 29 Sep 2011 - 21:26

Forrige emne - Næste emne

Kristoffer Halling

Hej

Jeg har to personer som giver lidt grå hår i hovedet.

Det drejer sig og Juliana Ernstdatter Momberg og kopural Peter Christopher Janche.

Det jeg ved om P.C. Janche er at han er kopural i Odense i 1794, hvor han, men ovenstående, får sønnen Ole. Derefter forsvinder han pistvæk. Jeg tænker han må være af noget tysk oprindelse og måske er draget tilbage til Tyskland ... ?

Om Juliana, er der lidt mere. Hun bliver født i 1769 i Skt. Knuds i Odense kbs. D.a. Ernst Momberg og Anna Catharina Christensdatter Schmitt. Familien bor lidt i Odense, så flytter de til Assens, hvor J. i 1789 er tjenestepige hos strandkontrolør Roscher. Men flytter tilbage til Odense, hvor hun får Ole i 1794  og i 1797 får hun så sønnen Ernst Peter, også i Odense, med skræddersvend Ernst Peter, som på dåbstidspunktet er bortrejst.
I 1801 er hun så flyttet til Stenstrup i Svendborg, hvor hun er stuepige på Skjoldmose Hovedgård, 34 år ugift. Herefter, pistvæk.

Jeg har kikke Stenstrup KB 1792-1814 igennem, for måske blev hun gift, måske død - uden held. Men da KB'en ikke er inddelt i grupper, men står i rækkefølge efter år, kan jeg jo have overset hende.

Er der mon nogle som er stød på disse to mennesker? I så fald vil jeg være mere interesseret. På forhånd tusinde gange tak!

mvh

Kristoffer

Alice Oppenheim

JULIANE har vi haft fat i før hér på Aneefterlysningen ... se http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,84341,84341 — noget, du kan bruge?


Kristoffer Halling

Hej Alice

Jo tak, den har jeg set og været i kontakt med Kristian. Desværre kommer ingen af os videre end det.

Leif Thor Olsen

Hej Kristoffer.

Du bor nok ikke på Fyn, men hvis du gjorde, havde du haft en oplagt mulighed for at finde mere om de to personer, for på landarkivet i Odense findes alfabetiske registre - vielser og dødsfald - til de fleste fynske kirkebøger. Jeg bor godt nok på Fyn, men har ikke planlagt flere arkivbesøg i år.

Der kan måske være andre, der kan hjælpe dig med opslag!

Mvh. Leif

Kristoffer Halling

Hej Leif

Nej det er rigtig. Jeg bor i København, når jeg er i Danmark.
Jeg håber :)

mvh

Kristoffer

Bente Aaris

Næh, Juliane er skam ikke pist væk, kudsken Ole Ottesen på Schjoldemose agter at indlade sig i ægteskab med hende 22.april 1803 opslagnr:75 Stenstrup KB 1792-1814
Den 11.juni blev de ægteviet opslagnr:79 (her står hans navn som Ole Petersen ??? men i FT:1801 står han også med Ottesen - hvor de så blev af har jeg ikke tjekket videre.

Hendes søn finder vi i Gesten i FT:1850 efter Kirkebye.

Ribe, Anst, Gesten, Vestergjestengrde, et Huus, 120, FT-1850, D3643
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Peter Jancher 56  Gift  Huusmand, Lever af sin Jordlod Odense
Maren Jacobsdatter 66  Gift  hans Kone Rynkebye Sogn i Fyen
Maren Olesdatter 23  Ugift  deres Datter ....bye?? Sogn i Fyen   
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kristoffer Halling

Du er en knag Bente. Tusinde tak. Og tusinde tak for bonus med sønnen i Ribe!

mvh
Kristoffer

Bente Aaris

Og så vidt jeg kan tyde det til var Kudsk på Hannesborg Ole Ottesen en af forloverne ved Ole Pedersen Janches vielse i Flødstrup 26.november 1814 opslagnr:76

1/5 1816 i Herrested KB:Tilg.listen opslagnr:

Nr. 30 Ole Ottesen - Håndtering: Forpagter på Ravnholt - kom fra Hannesborg
Nr. 31 Ole Pedersen Janche: I tjeneste hos forpagteren - kom fra Hannesborg

Her bliver også Oles Janches søn Christian Wilhelm født 2.dec. 1816 døbt 2.søndag efter ? 1817
opslagnr:6 - han har nr:40 - forældrene var af Sophienlund.

Her mister jeg så sporet til Ole Ottesen!

Har set der står at Christian er f. i Ryslinge i Folketællingerne - men det er så fejl - opdaget det ved hans konfirmation i Kirkebye!

Næste stop for Ole Janche er Gislev hvor sønnen Ole blev født 12/5 1819 opslagnr:14, og så blev det Kirkebye hvor han kom til med hustruen og de 3 børn Jacob, Christian og Ole i 1821, de rejste fra Gislev hvos han var indsidder i Slæbæk Nov. 1820 opslagnr:92.
I Kirkebye blev så Juliane f. 24/11 1823 og Maren og Anne Eline 19/8 1827.

I 1845 rejset han så til Gesten med konen og tvillingerne opslagnr:124

Har en formodning om at Juliane Ernstes Momberg kan være død før 1823 og måske også Ole Ottesen før 1819!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Og så gik puslespillet op vdr. Juliane Ernst ;D

Madame Juliane Ernst døde på Egeskovsgård 11.august 1819 og begr.fra Kværndrup kirke 14.august 50 år gml.
Manden Ole Ottesen var Hollænder (= ansvar for mælkeproduktionen) på Egeskov. Under Anmærkninger står der:
Født i Odense gift med fornævnte Hollænder og efterlader sig 1 søn.

Opslagnr:133 Kværndrup KB 1814-1825

Manden gifter sig igen:

Ole OTTESEN   
  Sex: <M>
--------------------------------------------------------------------------------   
Marriage:     
  Spouse: Karen JORGENSDR
Marriage: 13 May 1820  Place: Kvaerndrup, Svendborg, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------   
Notes:     
   Husband previously married
   Additional data in original record

Opslagnr:80

Bruden var af Odense og der finder vi dem i FT:1834:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Bangs Bode no 181 Lt. C, 862, FT-1834, B0287
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Ottesen 65  Gift  dagleier 
Karen Jørgensen 49  Gift  hans kone 

Dorthea Larsen 14  Ugift  deres pleiebørn, forsørges af fattigvæsenet 
Marie Rasmussen 12  Ugift  deres pleiebørn, forsørges af fattigvæsenet 
Cathrine Petersen 11  Ugift  deres pleiebørn, forsørges af fattigvæsenet 
Amalie Larsen 8  Ugift  deres pleiebørn, forsørges af fattigvæsenet   
--------------------------------------------------------------------------------
og i FT:1840:

Odense, Odense, Odense Købstad, Ramsherred, , 525.b, FT-1840, C8906
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Ottesen 69  Gift  Dagleier 
Karen Jørgensen 53  Gift  hans Kone 

Trine Petersen 16  Ugift  I Kost hos ham (såkaldet "Fødebarn") 
Jens Peter Christensen 4  Ugift  I Kost hos ham (såkaldet "Fødebarn")   
--------------------------------------------------------------------------------

Det kan tyde på at han er her i 1845:

Navn: Olle Ottesen   Alder: 73   Civilstand: Enke
Erhverv: Hospitalslem   Fødested: Rynkeby
Kilde: FT-1845  Amt: Odense   Herred: Odense   Sogn: Odense Købstad   Stednavn: Graabrødre Hospital
Matr.nr/adresse: Nr. 759, B. Lemmer i Hospitalet som enten ere i kost eller nyder anden understøt   Husstands-/familienr: 2471   Indtastningsnr: B1959   Løbenr.: 10070


 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Alice Oppenheim

Der er et enkelt spor mere af "Forpagter OTTESEN" i Herrested KB (opslag 91) Her er han forlover ved LARS OTTESENs bryllup i 1817. Samme LARS OTTESEN, der ankommer til Herrested samtidig med OLE og stedsønnen JANCHE (#32) ...

—Men nu ser jeg, Bente har fået det hele til at gå op i en højere enhed. Godt gået!

Alice Oppenheim

OLE OTTESEN
Christening:  22 NOV 1772   Rynkeby, Odense
Father:  OTTO JENSEN 


LARS OTTESEN
Christening:  11 JUL 1779   Rynkeby, Odense
Father:  OTTO JENSEN 

+ et hav af andre søskende :)

Bente Aaris

Vdr. Peter Christopher Janche hvad med ham her:

Sydslesvig, , Stedesand, Wester Schnatebüll, , 12, FT-1803, C5782
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Janke 37  Verheir. Hausvater Käthner mit Land Dorfsschulmeister und Landswehrmann  
Anna Dor. Carstens 35  Verheir. dessen Frau  
Margr. Christ: Janke 12  Unverheir. ihre Kinder  
Momke Janke 9  Unverheir. ihre Kinder  
Cathrina Maria Janke 7  Unverheir. ihre Kinder  
Carsten Janke 5  Unverheir. ihre Kinder  
Agatha Janke 3  Unverheir. ihre Kinder  
Elisabeth Janke 1  Unverheir. ihre Kinder
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Og Ole Pedersen Janke lever endnu i FT:1860 hvor han boede hos datteren:

Ribe, Anst, Gesten, Vester Gjesten Mark, Huus, 34, FT-1860, D5258
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen Holtum 37  Gift Huusmand, Huusfader, lever af sin Jordlod  Greis Sogn Veile Amt
Maren Olesdatter 33  Gift hans Kone  Kirkeby Sogn Svendborg Amt
Dorthea Katrine Jensen 6  Ugift deres Børn  Gjesten Sogn Ribe Amt
Niels Jensen 4  Ugift deres Børn  Gjesten Sogn Ribe Amt
Maren Jensen 1  Ugift deres Børn  Gjesten Sogn Ribe Amt
Ole Pedersen Janke 66  Enkemand Huusfaderens Svigerfader og forsørges af denne  Odense   
--------------------------------------------------------------------------------
Han døde 28.april 1866 blev begravet 6.maj opslagnr:9 Gjesten KB1860-1891 (moderens navn er nævnt).
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kristoffer Halling

Hej Bente

Man er væk i et par dage og så er der fuldt af gaver. Tak. Det er jo helt fantastisk.

En ting som tænker nok ikke helt kan passe er ang. Peter Janke i Sydslesvig. Han har i 1803 en datter på 12 år - derved født c.1791, men Ole Pedersen Janke er jo født i 1794 - altså så med mindre han var Anna Dorothea Cartens utro mens han var i Odense ...

Men tak.

mvh

Kristoffer