Rottruphus

Startet af John Kristensen, 29 Sep 2011 - 19:49

Forrige emne - Næste emne

John Kristensen

Er strandet ved min Tipoldefar - Peder Larsen Rottruphus. Født (måske 29 Dec) 1824 i Ulsted sogn. Aalborg Amt. Kender nogle til ham og især dem som ligger før ham.
Han flyttede til Læsø og blev gift 13.03.1864 med Kirstine M Berntsdatter.

Mette R Francke

#1
Hei

Jeg legger ved vielesen for dine tip oldeforeldre.

Hjørring-Byrum/Hals - Læsø 1862-1871 oppslag 144.

Samt ft 1870
Hjørring, Læsø, Byrum, Byrum, et Huus, 89, FT-1870, C7181
Peder Larsen 46  Gift Huusfader Dagleier Ulsted Sogn, Aalborg Amt
Kirstine Marie Berentsdatter 33  Gift Huusmoder  Hals Sogn
Jens Frederik Petersen 11  Ugift Deres Børn  Byrum Sogn
Gjertrud Marie Petersen 5  Ugift Deres Børn  Byrum Sogn
Peter Larsen Petersen 2  Ugift Deres Børn  Byrum Sogn

Kan dette være hans konfirmasjon ?
Aalborg -Ulsted 1833-1851 oppslag 147

og dåpen
Aalborg -Ulsted 1814-1834 oppslag 17



Mette
Mette R Francke

Grethe Elten Mortensen

Hej

Ulsted sogn 1814 - 1834 opskag 17 øverst

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Mette R Francke

Hei

Din tip olderfar i 1834 ?

Aalborg, Kær, Ulsted, Ulsted by, et hus, 67, FT-1834, A0334
Jens Andersen 46  Gift  Husmand og daglejer. 
Ane Jensdatter 60  Gift  hans kone. 
Maren Bertelsdatter 39  Gift  Inderste og daglejer. 
Peder Larsen 14  Ugift  hendes søn.

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

Her ser du også dåpen på fs

Name: Peder Larsen 
Baptism/Christening Date: 10 Mar 1821 
Baptism/Christening Place: , ULSTED, AALBORG, DENMARk
Father's Name: Lars Christian   
Mother's Name: Maren Bertelsdr 

Mette
Mette R Francke

Seidi Albertsen

Hej John

Er ikke sikker paa, hvor meget du har. Ved du, at Peter Larsen Rottruphus var gift tidligere med Gjertrud Katrine Svendsdatter 1825-1863, født og død i Hals Sogn, Læsø, og at de havde 5 børn. Jeg kan sende dig oplysningerne, hvis du er interesseret.

Jeg har hans forældre som Lars Christensen, født paa Læsø og Maren Rottruphus Bertelsdatter.

Med venlig hilsen

Seidi Albertsen, USA

John Kristensen

Hej Mette og Seidi. - I er meget søde i sådan vil hjælpe mig med at forske. Jeg er helt ny, og har kun lige startet. Mette - Jeg kan ikke få alder mm til at passe sammen i dit svar nr 3.. S
Seidi - Jeg skrev mail til dig igår middags.. Måske den var gammel mail adresse fra 2007 - talte med Frank i Ulsted, han ville kigge efter din mailadresse. I er alle velkommene til at skrive til mig på Boligservice@yahoo.dk - Jeg er lidt Uvidende om forskning og forstår ikke rigtig henvisningerne.. Er det kirkebøger eller folketællinger i kan finde dem i.. Nå men Forstår jeg det rigtigt så Hedder mine tiptip olde forældre - Formodentlig Lars Christian da hen er opført som fadder under dåb. Og moder Maren Rottruphus Bertelsdatter. Alle Ulsted..
Hvad jeg ikke rigtig forstår er ham Jens Andersen 46. som optræder med Maren Bertelsdatter 39 og Ane Jensdatter 60.. (Tror folketælling) Er Maren gift igen ? eller er Jens ikke fadderen - måske en slægtning..
Okay en lang historie.. Jeg kan ikke med mit system åbne filerne som kirkebøger og folketællinger (dette problem skrev jeg om på forum igår, og forsøger at løse) men hvor går jeres henvisninger hen ? Side xx  øverst ?? Er det Ulsted Kirkebog. ??..
Igen Tusind tak for alt jeres hjælp.. Mvh John.. PS.. Seidi. Er vi så i familie..? Ved du har været her på øen engang ikke sandt ??..

Kathe Rasmussen

Hej John Kristensen;

Seidi Albertsen's email adresse finder Du lige under hendes navn, hvor der er tre ikoner - Du skal bare trykke paa kuverten=email, og saa har Du hendes email adresse.

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen

Mette R Francke

Hei

Jeg har nå sett gjennom fødte mannkjønn i Ulsted i perioden 1817 - 1834 og
det er disse , Peder Larsen , jeg finner
Aalbor - Ulsted 1814-1834
- oppslag 10 ( august 1816 )
- oppslag 17 ( mars 1821 ). Her tyder jeg at moren kommer fra Rottrup
- oppslag 38 ( nov 1831 )

Jeg har i tidligere tråder sett at en ikke alltid var så nøye med fødselsår.
En hadde opplevet at en av hans aner var blii mange år yngre da han giftet seg og konen var blitt litt eldre.


Mette
Mette R Francke

Seidi Albertsen

Hej John

Jeg sender dig de oplysninger, jeg har via mail. Jeg er i familie med Peder Larsens første kone - langt ude - 4 grankusine...

Du skriver, du er helt ny, saa tillykke med din nye interesse!
Da du bor paa Læsø, vil jeg foreslaa, at du gaar til Læsø Egnsmuseum. Der er dygtige folk, som kan hjælpe dig med nogle af dine spørgsmaal.

Jeg kan maaske svare dig paa nogle:
I folketælling 1834 staar der Jens Andersen og hans kone Ane Jensdatter. Hos dem bor Peder Larsen 14 aar og hans moder Maren Berthelsdatter, som er daglejer.

I Arkivalieronline har nogle af de andre her paa traaden fundet i Kirkebogen  for Ulsted Sogn, 1814-1834, opslag 17 øverst paa siden, at Peder Larsen var f. i 1821 af pigen[/b]... Udlagt barnefar Lars Christian ___________ født i Kjeret...
Lejermaalet? begaaet paa Klitgaard i Ulsted Sogn. Med andre ord, saa var forældrene ikke gift. Og det ser ud som om præsten ikke har villet give faderens fulde navn.

Ser man saa paa Peter Larsens konfirmation (kirkebogen for Ulsted 1833-1851, opslag 147, staar moderen stadig som Pigen Maren Berthelsdatter og udlagt barnefar...gaardmand? Lars Christensen Andersen paa Klitgaard.
Mon det er grunden til, at hele faderens navn ikke var indskrevet ved hans fødsel, da det maaske var gaardejeren selv paa Klitgaard, som var faderen?

Ved ikke, om de blev gift. Du kan prøve følge moderen i folketællingerne.

Peder Larsens vielse paa Læsø er meget utydelig i Arkivalieronline. Der kan du sikkert bedre se det paa Egnsarkivet.

Haaber det hjælper lidt.

Hilsen
Seidi

Grethe Elten Mortensen

Hej

Her  er ejerne af Klitgaard i den aktuelle periode:

(1780-1790) Søren Hesselbjerg
(1790-1800) Mette Nielsdatter gift Hesselbjerg
(1800) Martha Sørensdatter Hesselbjerg gift Schack
(1800-1834) Christian B. Schack
(1834-1839) Enke Fru Schack
(1839-1879) Erhard Christian Frost
(1879-1883) Lorents Johannes Frost
(1883-1893) Enke Fru Frost

Med venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Jeg har besvaret den mail du sendte mig ang. tydning af dåb, har du modtaget den.

John Kristensen

Hej Seidi.
Tak for dit svar og din hjælp. Jeg har brugt en hel det tid på Lokalhistorisk / Egns historisk arkiv, og de har være meget hjælpsomme.. Så alt slægt på Læsø er nu kortlagt.
Men der var lige en løs ende i Peder Larsen Rottruphus. Jeg har søgt folketællingerne men noget materiale er meget svært læseligt.
Har fundet 1801 tælling og der er 2 familier i Rottrup - Maren må være født på dette tidspunkt da hun er født 1795/96. Hun optræder dog ikke umiddelbart, men jeg kan have overset hende.
Hendes far hed Bertel Pedersen(søn) ifølge Marens konfirmation (kirkebogen for konfirmerede Aalborg + Ulsted. Se 1812. Opslag 27, hun er nr 22.)
Jeg har forsøgt at læse om Marens fødsel, nu år var kendt +- 1.. Samme kirkebog opslag 499- 503.. Men det er meget svært at læse. 
- Hvor finder man de rigtige kirkebøger, og Har Ulsted et lokalhistorisk arkiv.
Jeg har også set efter deres bryllup, men da de ikke var gift fandt jeg det nok ikke..
Dine øvrige oplysninger var korrekte og jeg har fundet frem til begge koner.. Hvorvidt jeg vil forske uden for den direkte linie ved jeg ikke endnu.
Endnu engang tak for din hjælp, og tak til alle dem som læser med og hjælper til med at tyde kirkebøger. Unde alder på forældrene og  tipolde, tiptipolde.. osv.. så er den svær..
Mvh John

John Kristensen

Tak til Grethe - Jeg modtog din mail, men ville ikke forstyrre dig privat i weekenden.. Jeg har forsøgt mig med folketællingen 1801 men uden resultat. Jeg har muligvis overset hende, da jeg havde meget fokus på at læse og tyde.. fandt dog Rottruphus med 2 familier, men måske boede hun ikke der mere.
Leder igen.. TAK
Mvh John

Mette R Francke

#13
Hei

Er dette din Maren ?

Name: Maren Berthelsen  
Gender: Female  
Baptism/Christening Date: 05 Jun 1796  
Baptism/Christening Place: , ULSTED, AALBORG, DENMARK  
Father's Name: Bertel Pedersen  
Mother's Name: Zidsel Frederichsdr

Groom's Name: Bertel Pedersen  
Bride's Name: Zidsel Frederichsdr  
Marriage Date: 30 Nov 1794  
Marriage Place: Ulsted,Aalborg,Denmark

Foreldresøk på FS
Foreldre Bertel Pedersen og Zidsel Frederichsdr 

ELLEN KIRSTINE BERTHELSEN Pedigree
Christening:  25 NOV 1798   Ulsted, Aalborg, Denmark

ANE KIRSTINE BERTHELSEN
Christening:  03 MAR 1815   Ulsted, Aalborg, Denmark

PEDER BERTHELSEN
Christening:  22 MAR 1795   Ulsted, Aalborg, Denmark

CHRISTEN BERTHELSEN
Christening:  20 MAR 1811   Ulsted, Aalborg, Denmark

KAREN BERTHELSEN
Christening:  14 APR 1808   Ulsted, Aalborg, Denmark

MAREN BERTHELSEN
Christening:  05 JUN 1796   Ulsted, Aalborg, Denmark

ANNE BERTHELSEN
christening:  28 APR 1805   Ulsted, Aalborg, Denmark
Her står foreldrene som Baratel Pedersen og Sidsel Fredriksdatter

Mette














Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

#14
Hei

Se på dåpen til Peder ( Aalborg -Ulsted 1814-1834 oppslag 17 ) , der mener jeg å tyde at en Ellen Bertelsdatter er fadder.

ELLEN KIRSTINE BERTHELSEN
Christening:  25 NOV 1798   Ulsted, Aalborg, Denmark
Foreldre Bertel Pedersen og Zidsel Frederichsdr 


Mette


Mette R Francke

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har kigget på kirkebogen fra Voer sogn og kun fundet en Laurs Christian fra Kieret, så måske er det ham du søger, alderen er passende:

Kirkebog Voer sogn, Dronninglund Herred, Hjørring amt 1784-1814 opslag 76

Laurs Christian
i Sønder Kier
døbt i Voer kirke 17. september 1797

Forældre Anders Laursen Holbech og hustru Anne Marie Thomasdatters barn
faddere:
Kirsten Laursdatter ved Skiellet, Margrethe Jensdatter i Agersted, Jens Christensen i Sønder Kiæret, Laurs Albretsen i Meller Kier, Jens Christensen i Faurholt

John Kristensen

Yderliger oplysninger om slægten følger - http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21373.msg112230.html#msg112230
Da det viser sig at Maren Bertelsdatter i Rottruphus er Peder Larsen Rottruphus ´s mor. Marens mor Zidsel Frederichdr (Frederichdatter) gifter sig 30.11.1794 I Ulsted -Opslag 406. Med Bertel Pedersen (han er muligvis født 1765. Ulsted kirkebog 1684-1808 Opslag 178, nr 9 - dette kan jeg ikke tyde) Og her er jeg så ikke længere tilbage.
Maren får åbenbart Peder Larsen Rottruphus (tror Rottruphus kommer efter farfaderen, men kun et gæt da det er svært at læse opslag 406 før nævnte) Hun får ham uden for ægteskab med Laurs Christian Andersen (Kirkebog for Laurs fødsel = Hjørring, Dronninglund, Voer 1784-1814 opslag 76) Laurs Forældre er således Anne Marie Thomasdatter og Anders Laursen Holbech (måske Holbecht svært at læse) her er link til tråd om dem - http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21374.0.html
Håber dette kan bringe min videre eftersøgning igang igen.. For her slutter mine spor.
Mvh John - Læsø