Haderslev amt, Tyrstrup 1695-1726, opslag 159

Startet af Nancy Petersen, 03 Nov 2010 - 17:03

Forrige emne - Næste emne

Nancy Petersen

Er der en, der kan hjælpe med det, jeg mangler?

Tyrstrup 1695-1727, opslag 159

D 31 Jan. begrof de Hierndrup Sogne Folck en fattig Qvinde uden
min Videnskab, ..? Hede (?) Anna Christensd. og sad til Huse hoss Per Madsen
i Faurvraa, hvilcke fattig Qvinde Marcus Nissens Karle Hafde ladet
falde af ba...? til døde, Søndags afften tilforn d 29 Eig de (?) - Ieg Examinere-
de og Straffede den(n)em der fore, de sagde i den ganske Meenigheds paa
Hør, at de icke torde laane Hende Huss om Natten for deris Hussbonde
Marcus Nissen NB. Hans Persen, og Per Tim(m)ermand item Flere sagde
at Marcus Nissen icke laanede de fattige Hus eller Herberg.

Vh
Nancy

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Her er noget.
Det med b... er jeg ikke sikker på.

D 31 Jan. begrof de Hierndrup Sogne Folck en fattig Qvinde uden
min Videnskab, som* Hede Anna Christensd. og sad til Huse hoss Per Madtzen
i Faurvraa, hvilcken fattig Qvinde Marcus Nissens Karle Hafde ladet
falde af ba...? til døde, Søndags afften tilforn d 29 Ejgde?** - Ieg Examinere-
de og straffede den(n)em der fore, de sagde i den ganske Meenigheds paa-
Hør, at de icke torde laane Hende Huss om Natten for deris Hussbonde
Marcus Nissen NB. Hans Persen, og Per Tim(m)ermand item Flere sagde
at Marcus Nissen icke laanede de fattige Hus eller Herberg.

* måde at forkorte "som" på, bruges også til "sen/søn" (se begge anv. fx nedenunder d. 27 febr)
**mon ikke det bare er en fork. for "Ejusdem"?

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Nancy Petersen

Hej Jørgen

Mange tak for tydningen. Jeg må prøve at lægge hovedet i blød angående det sidste ord.

Vh
Nancy

Anette Korsgaard

...blot et lille pip fra mig....
Kunne det være et k - så der står "Hafde ladet
falde af karm"....neeej - det passer vist ikke med de øvrige b'er.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Nancy Petersen

Hej Anette

Neej - det ser godt nok ud til at være et b, men alle pip  :) og ideer er velkomne. Det er jo ofte på den måde, det rigtige dukker op.

Vh
Nancy

Jørgen Thue Pedersen

Hej igen!

Jeg har overvejet, om der kan stå: Baren = Baaren

à la det her: http://ordnet.dk/ods/opslag?id=423244

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Nancy Petersen

Hej Jørgen

Jeg sidder også og vender og drejer, og har også haft den med "baaren oppe -
men hvilken båre og hvad skulle hun der? De kan vel ikke have haft hende oppe på en båre og så ladet hende falde af, indtil hun døde!   ???

Vh
Nancy

Nancy Petersen

Præsten har skældt karlene ud - de har åbenbart opført sig ubesindigt, men det lader ikke til, de har begået nogen egentlig forbrydelse.

Nancy

Anette Korsgaard

Tak, Nancy - så pipper jeg lige igen :D

Jeg har siddet og stirret på det ord......kunne der stå "barren".....altså en tværstang af en art?

I den ordbog, der var link til (kendte den ikke - den er da guld værd!) står der at en barre er bl.a. "tværtræ" - og for at underbygge mine fantasier her, så er tværtræ "træ(stykke), bjælke olgn., der sidder paa tværs (i en trækonstruktion olgn.)."

Er hun klatret til vejrs i en lade eller så? For det kunne man godt slå sig ihjel af at dratte ned fra......



Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Nancy Petersen

Hej Anette

Det pip der, det vil jeg altså gemme! Det er slet ikke så tosset.
Hun kan jo sagtens være kravlet op på en bjælke i bondemandens lade, den stakkels kone - hun har givet vidst, at bonden ikke ville lukke fattigfolk ind og har måske på den måde forsøgt at gemme sig. Det var jo i januar måned og måske er hun blevet overrasket af dårligt vejr og har ikke kunnet nå hjem. Karlene har måske været for voldsomme med at jage hende ned og så ......

Jamen, fantasien fejler ikke noget!

Jeg siger i hvert fald mange tak, Anette  :)

Vh
Nancy

Anette Korsgaard

Det var så lidt Nancy - det er jo sjovt at lade fantasien boltre sig  ;D

Og jeg kan læse du får samme "indre film" som jeg.

Og det passer lidt med at karlene ikke begik en egentlig forbrydelse....de skarn!
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Thomas Kryhlmand

#11
Vi er i slutningen af januar måned. Det er søndag aften og hundekoldt, Nancy.

Hvad gør en stakkels kvinde så, når hun står uden tag over hovedet?

Hun tænder et bål, eller søger hen til et, der er tændt i forvejen. Hun opsøger et bål, som nogle lokale bønderkarle har tændt - og hygger sig ved. Men de 'lader hende falde af Bavne'. Skubber de en smule? Det bliver aldrig opklaret, men Præsten ordner sagen med en røffel i hele menighedens påhør.

Om bavn, læs her (nr. 2)
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=bavn&submit=S%F8g - nr. 2)

Formen 'af Bavne' bruges jo også i dag, 'af huse' fx.

Men er det famøse tredje bogstav da et 'v'?  Svaret findes (måske) på linjen lige ovenover i stednavnet Faurvraa. Men denne skribent brillerer med flere udgaver af det bogstav.

Lad  det være mit forslag i den videre debat. Bavne.

VH Thomas

Bavne (og ikke bavne) antyder måske, at det er en lokal baunehøj, hun er faldet ned fra. Altså et slags stednavn, tilføjet - derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Nancy Petersen

Hej Hans

Tak for dit indlæg, som jeg først ser nu - det har åbenbart "gemt" sig.
Alle forslag er velkomne. Men om det var en "Bavne", hun blev skubbet ned ad?
Ville præsten ikke stave det "Baune"?

Jeg kan ikke få det til at rime med, at karlene kunne undskylde sig med, at husbond ikke ville have fattigfolk inden døre. Og så alligevel ? ..... hvis hun nu havde spurgt karlene der ude ved bålet, om hun kunne få husly for natten - tja .... så kan det da godt være, at de har sagt "Nej! Forføj dig, fattigkvind! Husbond vil ikke have din slags indendøre"! og så ellers skubbet til hende.
Ja, hvorfor ikke.

Vh
Nancy


Lillian Møller Pavlovic

Hej Nancy!
Ja, man kan jo blive helt grebet af de mange billeder. Du har jo tilladt alle pip, så her kommer et fra mig.
Kan hun ikke være vippet i en grav af karlene direkte fra "baaren til døde" altså en ligbåre af en slags den 29, og så være begravet den 31. Præsten har jo tydeligt ikke været til stede. Og åbne grave var jo ikke et problem på den tid. Det blev jo brugt ved uopklarede dødssager bl.a. For mig at læse starter præsten på noget nyt fra "Ieg", altså det med irrettesættelsen. Som jeg har forstået, blev de fattige ikke altid gravlagt i kister. Faldt over det flg. på nettet:

Uwe Brodersen.  dengang.dk

"Fattige blev begravet uden præst
Når fattige skulle begraves, foregik det som regel i stilhed. Den laveste klasse kunne ikke betale, hvad det kostede. Skoler og præster var heller ikke så ivrige for at hjælpe dem. Som regel måtte de så give afkald på deres sædvanlige takster.
I kirkebogen for Tønder fra 1751 kan man således læse:
•   De følgende Lig blev ikke meldt for mig. Det blev mig blot sagt, at der ud over de foregående indtil 7.11.1750 var blevet begravet 11 Mænd, 12 Kvinder og 11 Børn i Stilhed.
•   Da Dødegraverne (die Kühlengräber) ikke som det er deres Pligt i rette Tid har angivet de Lig, som er blevet begravet i Stilhed hos mig, så har jeg umuligt kunne føre Bog derover."

Så det har ikke været nemt at være præst!! ;).

Hilsen fra Lillian



Thomas Kryhlmand

#14
Anulleret
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Nancy Petersen

Hej Lillian

Jeg skal sandelig da love for, historien bliver vendt og drejet - og med spændende tankegange!
Meen ... jeg forstår det nu sådan, at hun er faldet ned fra et eller andet - sikkert fordi karlene har jaget hende af gårde, og at hun slog sig så slemt, at hun døde af det.
Men jeg tror ikke på, at karlene bare har vippet hende af båren og ned i graven. Det har de da ikke turdet på en højhellig søndag aften, sådan et par bondekarle (vi ved forresten ikke, hvor mange de har været) - men når de var så bange for husbonden, at de ikke turde give en stakkel husly en januar aften, har de med garanti også været så overtroiske, at de ikke har bakset rundt med døde folk.  :o
Et par dage efter har sognefolkene så begravet hende.

Vh
Nancy

Anette Korsgaard

Jeg tror mest på en passiv handling.....de har "ladet hende falde af ---", hvilket jo ikke er at skubbe.

Det med bavne er et godt forslag - men ville det ikke være "falde i bavne" hvis det var ind i bålet?
Bavne-bakken er nok mere plausibel så.

Men hvor er det spændende at læse de forskellige tanker og forslag :-)
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481