Ørslevkloster+slægterne Thygensen, Gleeup/Kjerulf, Halkjær, Rostrup Lund ...

Startet af tom brøndsted, 28 Sep 2011 - 08:35

Forrige emne - Næste emne

tom brøndsted

Jeg har fire spørgsmål, men lige inden en oplysning jeg tror vil være ny for alle, der beskæftiger sig med slægterne angivet i titlen på denne tråd:

I mange år har jeg søgt efter sikre beviser på at storkøbmanden Niels Thygesen (1717-83) i Aalborg var søn af kromand Thyge Nielsen (ca. 1684-1756) i Lund, Ørslevkloster sogn, og derved bror til en anden Niels, nemlig præsten Niels Thygesen (Rostrup) Lund (1725-1801). Nu er beviset der så i form af arvingers arveafkald efter kromandens enke Bodil Nielsdatter (Ladefoged) (1695-1778), som jeg fandt her (tak, Peter Sandbøl!):

se http://www.sandbol.dk/upl/10701/Arveafkald17771817rslevkloster.pdf

"1778.11.27. Ørslev Kloster.Underskrevne samtlige myndige og eneste arvinger efter vores med døden afgangne moder Bodild Nielsdatter forhen afg. Thyge Nielsen i Lund hans Enke. Aalborghus den vi? May 1778, Niels Thygesen ? og handelsmand i Aalborg d vi? May 1778, Niels Thygesen Lund sognepræst til Ulsted sogn i Vensyssel Ulsted præstegaard d. 28de Maÿ 1778, Søren Jensen Gleerup Stistrup Mølle d. 3 Juni 1778 [han var gift med afdødes datter Inger Sophie - senere efterkommere er en gren af Kjerulf-slægten], Cathrine [egentlig Sophie Cathrine Cecilie] Thygesdatter Lund d 8de Junÿ 1778, som Enkens Laugværge i samme sag Mogens Halkier [Sophie Cathrines svigersøn, g.m. hendes datter Adelheid Malene - heraf en gren af Halkjær-slægten]."

Kromanden Thyge Nielsen og Bodil Nielsdatter har altså haft 6 børn, og mine spørgsmål drejer sig om nogle af disse børn:

1 Inger THYGESEN. Født 1716. Døbt 26 apr. 1716 i Ørslevkloster. Må være død uden arvinger før 1778. Hun er ikke nævnt blandt arvingerne efter moren, jvf. ovenfor.

2 Niels THYGESEN, storkøbmand i Aalborg (1717-83). Fra ham nedstammer jeg selv, se http://tom.brondsted.dk/genextracts/?ancline&chpt=136&ged=2&sid=I18

3 Adelheid Malene THYGESEN. Født 1719 i Lund. Døbt 27 aug. 1719 i Ørslevkloster. Død 1740 i Lund. Begr. 3 feb. 1740 i Ørslevkloster. Wiberg forveksler hende med hendes søsterdatter Adelheid Malene Nielsdatter (Lund) g.m. præsten Mogens Halkjær i Ørslevkloster.

4 Niels Thygesen Rostrup LUND, sognepræst. Født 1725. Døbt 28 jan. 1725 i Ørslevkloster. Død 1801. ~ 4 dec. 1768 i Ørslevkloster m. Magdalene Margrethe HJERSING (1738-1818). Stamfader til præsteslægten Rostrup.

5 Inger Sophie THYGESEN. Født 1728. Døbt 11 juli 1728 i Ørslevkloster. ~ m. Søren Jensen GLEERUP, forpagter (1735-1793). Boede i Stistrup Mølle i Fovlum sogn. Hendes mand (også kaldt Ålestrup) var møller og forpagter af Gunderupgård fra 1766 og var enkemand efter Zidsel Thomasdatter Nysom, der døde i barselsseng i 1766. I folketællingen 1787 er der noteret en enkelt hjemmeboede datter Seselen (Cecilie) Glerup, 17 år (øjensynlig opkaldt efter mandens første hustru). Datteren blev senere g.m. Iver Pedersen Kierulf, der overtog forpagtningen af Gunderupgård og senere købte hovedgården. Inger Sophie lever endnu 1810, hvor hun sælger Stistrup Mølle (Nygaards sedler). Stor efterslægt Kierulf osv. gennem denne datter Cecilie. Men oplysningen om Cecilies herkomst mangler i "Kjærulfske Studier".

6 Sophie Cathrine Cecilie THYGESEN LUND. Født 1732. Døbt 9 mar. 1732 i Ørslevkloster. ~ 23 juni 1751 i Ørslevkloster m. Niels LAURSEN (-). Om hendes mand vides intet. Hendes datter (og ikke den afdøde søster nr. 3 ovenfor) Adelheid Malene Nielsdatter Lund (Lund efter moren) bliver gift med præsten Mogens Halkjær i Ørslevkloster.

Som sagt, dette var blot en oplysning. Og nu mine 4 spørgsmål:

I) ad nr. 5 Inger Sophie THYGESEN. Hvor og hvornår bliver hun gift med Søren Jensen GLEERUP. Hvor og hvornår døde hun (hun lever som sagt endnu 1810)? Fik hun andre børn end Cecilie (Født 1770. Døbt 5 jan. 1770 i Fovlum. Død 25 nov. 1809, g. Kjerulf)?

II) ad nr. 6 Sophie Cathrine Cecilie THYGESEN LUND. Kan man finde noget om hendes mand Niels Lauersen? Han nævnes i forb.m. vielsen og datteren Adelheid Malenes dåb i Ørslevkloster, ment helt uden detaljer af nogen art (andet end han var "af Lund"). Han må jo være død før 1778. Men hvor er hun (Sophie Cathrine Sophie) i 1787? I 1801 bor hun i Aalborg sammen med en anden datter Regine Christiane Lund (begge kaldes enker og begge er anført med efternavnet Lund. Jeg har på fornemmelsen at enkestanden kan dække over skilsmisser). Regine var blevet gift med købmand Christian Sørensen d. 15 nov. 1786 i Aalborg/Budolfi. Han gik fallit få år senere. Havde Sophie Cathrine Cecilie andre børn end Adelheid Malene f. 1752 i Ørslevkloster og Regine Christiane f. ca. 1766? Hvor er sidstnævnte født?

III) ad. nr. 2: Niels Thygesen var g.m. Johanne Wibroe og havde bla. sønnen købmand i Aalborg Christian Thygensen (1755-1824). I 1787 bor i hans husstand hans to "søskendebørn" (det betyder normalt kusiner). "Marte Vibroe, 17, Ugift, Hands Sösk. Börn, Hus Jomfru" og "Johanne Enevoldsen, 21, Ugift, Hands Sösk. Börn, Hus Jomfru". Den første er jo hans kusine på mødrene side (datter af hans morbror farver Anders Wibroe - hun bliver senere gift Simoni). Men hvor hører den anden, Johanne Enevoldsen, til? Jeg har jagtet denne Enevoldsen i mange år, og et sted har jeg noteret "måske dt. af Enevold Jensen, g. P. Kierulf". Hvad katten har jeg ment? Indrømmet: dumt spørgsmål. Det burde jeg jo selv vide. Men Kierulf passer jo fint med linjen fra nr. 5!

IV) ad nr. 4 (Rostrup Lund). Hvorfor kalder efterkommerne sig Rostrup? Kan kromanden Thyge Nielsen (ca. 1684-1756) være født i Rostrup? Jeg kan næsten ikke finde andre mulige forklaringer.

mvh Tom

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Vedr. spørgsmål 4. Hvorfor Rostrup Lund.

Jeg har for nogen års siden stillet mig selv samme spørgsmål, og gav op. Qua dit spørgsmål har jeg hevet gåden op af skuffen igen og har ledt lidt på nettet. Jeg har ikke fundet svaret, men ......

Måske er det ikke Tyge Nielsen vejen, man skal gå. Måske er det i Magdalene Margrethe Hjersing retning, man skal kigge. Magdalene skulle være født omkring 1738 i Sunds, Hammerum Hrd og skulle være død 08 apr 1818 i Tornby. Desværre har jeg ikke skrevet kilderne op, men jeg har formentligt fundet disse datoer hos dig eller Jacob Holdt.

På Skeel og Kannegårds hjemmeside kan man finde en Jacob Rostrup til Lergrav. Lergrav ligger i Hammerum Hrd. Herredet, hvor Magdalene Margrethe Hjersing skulle være født! Det er sikkert et tilfældigt sammenfald, men måske værd at overveje.

http://skeel.info/getperson.php?personID=I6187&tree=ks

Aulum sogn, Hammerum herred, Ringkøbing amt.
Lergrav ejedes 1513 af Erik Høg. Senere tilhørte den Jacob Rostrup, som flyttede gaarden og opbyggede den i et morads samt omgav den med grave; han forbyggede sig dog og kom i stor armod, hvorefter han endte som sørøver og blev halshugget i 1594. Derefter ejedes gaarden af familien Skeel. Conrad Lundsgaard der var forpagter paa Hald, købte den i 1759. (Danske Gaarde af la Cour)


mvh

Anne R

Peter

Jeg faldt over denne meget gamle tråd... Men - hvis det endnu har interesse for nogen - har jeg et bud på det sidste spørgsmål.

Da Niels Thygesen Rostrup Lund blev døbt i Ørslevkloster var Niels Gundesen Rostrup præst. Mon ikke han er opkaldt efter denne?

Niels Ole Rask




    Vedr spørgsmål nr 1

     Inger Sophie Thygesen blev gift med Søren Jensen Gleerup 18/9 1767 i Bjørnsholm sogn opsl 117 fs
     Hun nævnes da af Ranum præstegaard.

    Jeg har ikke fundet andre børn end Sissel, og ved ikke hvad der blev af hende efter 1810.

     Min interesse går på Søren Gleerup, hans forældre og søskende i Glerup, Vesterbølle sogn, Rinds herred, Viborg amt


     Hilsen Niels Ole