Fotos i Normands slægtmappe: Ottine (Tine) Per Normands (1866-1949)

Startet af Glenn Andersson, 28 Sep 2011 - 01:57

Forrige emne - Næste emne

Glenn Andersson

Hej!

jeg ved godt at det her er en long shot, og jeg er helelr ikke rigtigt sikker på i hvilket forum et spørgsmål som det her passer bedst, men...

I mine efterforskninger kring Skagensmalernes lokale modeller har jeg i Skagens Lokalhistoriske Arkiv fundet en mappe indeholdende slægtforskningsmateriale om slægten Nordmand. Dessværre er der ikke nogle opgifter om hvem der har lavet arbejdet (kan det vare Jens Eigil Caspersen?), men då alt er lavet på almindelig gammel typewriter så går jeg ud fra at det er lavet før 1980erne.

I denne mappe findes unike fotos på Tine Per Normands - Anchers mest kendte ungpigemodel 1 1880erne), et - og af særlig interesse - er af Tine og hendes to søstre Iverta og Ane, fotograferet i en studio når de stadigvæk er unge, sandsynlig i 1880erne.
Siden er der flere stykker af Tine sammen med hendes mand Harry Jensen I Frederikshavn, med børn og børnebørn.

Er der nogen der ved hvem der kan ha lavet det arbejde og hvor originalerne til de fotos findes?
Dessværre er reporduktionerne i mappen kun i fotostatkopi, og kvaliteten ikke så god for publicering. Skagens Lokalarkiv har dessværre ikke fået originalerne eller rigtige affotograferede kopier på dem.

Bifoger en indscannet side fra mappen med nogle af billederne.

Med venlig hilsen
/Glenn Andersson

[vedhæfting slettet af admin]

Pernille Tuxen

Hej Glenn

Jeg genkender fotografierne fra min slaegtsbog over familien Nordmand.

Otine (Tine Per Nordmands) og Harry er nemlig mine tipoldeforaeldre (farfars farmor og farfar). Jeg er ikke helt klar over, hvem der har udfaerdiget slaegtsbogen, men jeg mener at kunne huske, at det er en nu afdoed slaegtning, som Jens Eigil kendte.

Jeg kan forsoege at forhoere mig om billederne blandt Tines boerneboern, som i dag taeller fem i alderen 94-67 (min farfars soeskende). Maaske de ved noget om disse billeder.

Med venlig hilsen

Tines tipoldebarn Pernille :D

Pernille Tuxen

Ps. Den flotte fyr yderst til hoejre paa oeverste foto er forresten min oldefar Charles Julian ;D

Glenn Andersson

#3
Hej Pernille!

ja med det er jo bare helt fantastiskt. Det er første gang jeg hør af nogen der faktiskt har kendskab til billederne!
Og hvor utroligt sjov at komme i kontagt med nogen der er slægt med Tine Per Normands. Det er stort - meget stort - hvert fald for mig som Skagen- og kunsthistoriker!

Jeg er nemlig i gang med et bogprojekt, som kombinerer personforskning om kunstnerernes lokale modeller med lokalhistorie om husene de personer bodde i og hvordan der ser ud nu, med et bykort bag i, med pladserne udmarkerede. Manuset er skrevet på mit modersmål svensk, men det vil så blive oversat til dansk og den bliver meget rigt illustreret.
Og Tine er jo en meget vigtig person i Skagenskunsten.

Jeg ville vare meget taknemlig, Pernille, hvis du tjekker det der med originalbillederne med resten af din slægt. Måske også hvis de har anden interessent information. Alle kilder blir naturligvis redovisede på den korrekte måde (men hvis man vil vare anonym må man naturligvis vare det).
Ellers er forskningen kring familien Normand grundligt gennemført af den der har lavet det, så nogle spørgsmål er der ellers ikke. Der er dog et fejl i mappen, og det er identifieringen av Blinde-Kristian, som ifølge mappen skulle vare Christen "Kræn" Normand - en tjek i Folketællingerne for lige den matrikel, lavet af bland andre Hans Nielsen på Skagens Lokalarkiv, viser dog at han egentligen var identisk med en fattiglem ved navn Kristian Fredriksen, og som var indboer hos familien.

Igen, der findes også et foto lavet i studio hos en fotograf af de tre pigerne Normand, når de stadigvæk er unge. Det er måske det vigtigeste af dem allesammen, men også de andre er selvølgelig af interesse.

Stort tillykke, Pernille, at ha så fascinerende aner.  :)

Med venlig hilsen
/Glenn Lauritz Andersson

Glenn Andersson

Citat fra: Pernille Tuxen Dato 28 Sep 2011 - 11:10
Ps. Den flotte fyr yderst til hoejre paa oeverste foto er forresten min oldefar Charles Julian ;D

Nå, så Charles var din oldefar! Der kan man bare se.
Jo, nog ser ham charmerende ud.  ;D

Hilsen
/Glenn

Pernille Tuxen

Hej Glenn

Mange for dine meget fine ord om mine aner.  ;D

Ja, Charles var min oldefar. Han doede foerst, da jeg var 18, saa ham kendte jeg.

Det lyder meget spaendende med dit bogprojekt. Jeg vil forhoere mig hos mine grandtanter og do. onkler, om de kender til originalbillederne.

Kan jeg skrive til din private mail-adresse, naar jeg har forhoert mig i familien?

Med venlig hilsen

Pernille

Ps. Interessant hvad du skriver om Blinde-Kristian

Glenn Andersson

#6
Det må du gerne, Pernille.
Jeg håber min emailadresse står på min profil.

Ja, Christian Frederiksen - som er den rigtige stavelse - (1812 - 1889) var en almisselem der tidligare havde boet i huse tilhørende Skagens fattigvæsen i Skagen Vesterby, og det var almindelig at familier tog ind en person derfra i sit hjem for en vis erstatning, og så endte han hos familien Kræn Normand i Østerby, nabo til Tines familie i samme hus (Christen Nielsen Normand), matr. 285. Huset var altså opdelet i to adresser.
Christian Frederiksen var blind og så fik ham efter en tid navnet Blinde Christian eller Fattig Christian.

Man kan læse mer om ham i Folketællingerne 1834 61-225 og 1860 62-110


/Glenn

Pernille Tuxen

Hej Glenn

Jeg kunne ikke faa din private mail frem, saa jeg har sendt dig en privat besked via dette forum. Jeg haaber, at den er gaaet igennem.

Med venlig hilsen

Pernille

Glenn Andersson

hej Pernille,

Det var jo mærkeligt - min emailadress står jo på min pårofil og hvis man trykekr så kommer et vindue til Outlook Express automatiskt op. Også hvis man trykker på kuvertikonen ved mit navn her på forumet.

Men jeg har sendt dig et privat besked. :)

Hilsen
/Glenn

Glenn Andersson

#9
Christian Frederiksen (blinde Christian) går at finde hos familien Christen Nielsen (Normand) på matrikel 286, stuen F2, i Folketællingen 1880, Hjørring Amt, Skagen Købstad, opslag 82.
70 år, "forsørges af Fattigvæsendet"
Stuen F2 menes at Blinde Christian haft et ejet rum i Christen Nielsens ende af bygningen, som har betegningen Stuen F1 den samme adresse.

Notere at Tine Per Normands familie boede i samme hus (husmoder er Julianne Lønstrup, enke efter fisker Peder Nielsen Normand) men i matrikel 286. Denne del af huset blev senere revet ned og idag står kun matrikel 286 tilbage. Blinde Christians hus findes altså stadigvæk, om end kraftigt ombygget.

I 1834 (Vesterbye vestre Rode 61, 61, F1), 1840 (hus 64) og 1860 bor han på adreeser ved nuvarende Vesterbyvej der dengang tilhørte Fattigvæsendet.

I FT 1845 (Vesterby vestre district, 58) beskrives ham som "Under fattigvæsendet i sognen. Syg fra fødselen" og i 1840 som "fisker, tåbelig".

I folketællingerne 1834 og 1840 deler ham adresse med sin mor, Ane Marie Nielsdatter Leer (enke efter Lars Thomsen Knæp) - hun dør 1844.

/Glenn