Sundholm

Startet af Aino Hertz, 26 Sep 2011 - 21:39

Forrige emne - Næste emne

Aino Hertz

Hej

Jeg har været på Stadsarkivet på Kbhs rådhus idag, fordi jeg ville finde min oldemor.

Det drejer sig om: Ida Amalie Svensson født Nielsson. Født: Karl Johan, Gøteborg d. 20-2-1848.

Hun er i følge begravelsesregistret død på Sundholm d. 24.1.1913.
Det oplyses yderligere, at hun er forladt(af sin mand) og at hun er begravet fra Sdr. Kapel på Vestre kirkegård.

Så står der Sct. Stefan, men jeg kan ikke finde hende i Sct. Stefan. Jeg har så prøvet med Sundby også uden held.

Er der nogen der har en ide om, hvilket sogn Sundholm hørte til i 1913? Eller kan hun være indskrevet i et helt andet sogn? Jeg mener, Vestre kirkegård hører vel egentlig heller ikke til distriktet?

Hvordan finder jeg ud af, hvorlænge hun har været på Sundholm og hvorfor hun oprindeligt kom der.

venlig hilsen Aino

John Nielsen

Hej Aino

Børge Fogsgaard har ved døden hende boende Smedegade 16, og det er Helligkors, men der ser hun ikke ud til at være.
Sundholm ligger ved Sundholmsvej, Amager Fælledvej og Brigadevej, og det er Sundby, Christians og Nathaniel, men der ser hun heller ikke ud til at være.
Hun kan evt. have været på et af hospitalerne og de havde egne kirkebøger dengang.

Hilsen John Nielsen

Aino Hertz

Hej John

Tak for din hjælp.

Ja jeg havde også fundet hende i Fogsgaard, men kunne netop ikke finde hende i kirkebøgerne og gik derfor på stadsarkivet.

Hvis hun er død på et af hospitalerne, ville det vel stå i begravelsesregistret?

Og var der ikke et hospital på Sundholm dengang?

Jeg ser lige, hvad jeg kan finde på hospitalerne.

venlig hilsen Aino

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Aino Hertz

Hej Anne

Tak skal du ha. Der er masser af materiale, det er lige det, jeg har brug for!

venlig hilsen

Aino

Henrik Brandt

#5
Hej,

Jeg fandt denne tråd, fordi jeg havde meget besvær med at finde ud af, i hvilken kirkebog jeg kunne finde en person, som døde på Sundholm i 1916. Men det er lykkedes, og jeg fandt også Ida Amalie Svensson samme sted. Hendes dødsfald er registreret i Sct. Johannes Stiftelsens kirkebog 1891-1919, opslag 208 (se AO København, Sct. Johannes Sogn. Stiftelsens kirkebøger står i bunden af listen, efter sognets kirkebøger).

Her er forklaringen på, at døde på Sundholm skal findes hos Sct. Johannes Stiftelsen:

CitatMinisteriet har under 22. marts 1909 tilskrevet Begravelsesvæsenets Bestyrelse at de på Sundholm indlagt personer og dem der afgaa ved Døden skulle indføres i St. Johannes Stiftelsens Kirkebog
kilde: AO Skt. Johannes 1900-1912 opslag 174

Kilde: http://www.ourtree.dk/programfiles/ancestor.php?ancest=3321

Mvh Henrik

John Nielsen

Hej Henrik

Du inspirerede mig til at lede igen efter mine fra Sundholm.
Desværre stoppede Stiftelsen alt for tidligt.
Istedet fandt jeg mine fra Bac[hk]ersvej 35D under Filip.

Hilsen John Nielsen

Henrik Brandt

Hej John,

Jeg burde have skrevet, at kirkebøgerne fra Sct. Johannes Stiftelsen kun dækker perioden 1891-1919/1922. Godt du fandt dine personer alligevel.

Mvh Henrik

Aino Hertz

Hej Henrik

Jeg har ikke været på DIS et stykke tid, men har til gengæld været på stadsarkivet, hvor jeg har fundet en masse oplysninger om min oldemor Ida Svensson, ikke kun hvornår hun døde, men også en afhøringsrapport, der kommer med en del oplysninger om, hvad der er sket og hvorfor hun endte først på Ladegården og derefter på Sundholm.
Det har været meget interessant bl.a. med private breve fra hendes døtre, som tilbyder at underholde hende mod, at hun kommer ud af Sundholm og oplysninger om hendes mand, som forlod hende og rejste til Tyskland med en anden kvinde og først kom tilbage til Danmark efter hendes død.

Men tak for dine oplysninger.

venlig hilsen fra Aino