Samme patronym ændrer sig med tiden - eller fra kilde til kilde

Startet af Hans Poulsen, 26 Sep 2011 - 08:55

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen


Mon der et eller andet sted på nettet ligger en oversigt over, hvordan ét og samme patronym eller efternavn udvikler sig eller KAN udvikle sig.

Jeg har lige været den tabende part i en yderst venskabelig lille fejde og kan derfor bruge den som illustration her.

Udviklingen hos samme person eller hos to eller flere på hinanden følgende generationer:

Jeppesen > Jepsen > Ibsen/Ipsen - og navnet kan glide over og blive til Jakobsen/Jacobsen.

==========

Andre eksempler, som jeg lige i farten husker:

Lauritzen/Lauridzen/Lauritsen/Lauridsen > Laursen > Larsen

Thomassen/Thomasen > Thomsen/Tomsen

Petersen/Pedersen > Peersen/Persen

Er der slægtsforskere, der kan komme på andre tilfælde - eller endnu bedre: give et link, der fører til en oversigt?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Flemming Willum Petersen

Hej Hans

Jeg kender desværre ikke til et link, men kan da lige supplere med, at jeg har set Johannesen blive til Johansen og endda igen blive til blot Hansen.

Derudover er der naturligvis alle mulige forskellige stavemåder af fornavne, og så også navne som er det samme navn (Lars/Laurits), men jeg forstår at du vil koncentrere dig om patronymer i dette tilfælde. Ellers kunne der jo ligeledes nævnes en del kvindenavne.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Anna N Rasmussen

Hej Poul,

Min forskning rummer vist kun et enkelt eksempel på en konsekvent navneændring: en af mine Roskilde-aner, Per Monsen, som over anden halvdel af 1700-tallet bliver til Peder Mogensen. Kilderne er dog sparsomme, så jeg bør egentlig slet ikke udlede en sikker linje, men nu nævner jeg ham alligevel lige som eksempel, fordi det indtil videre træder frem i det materiale som jeg har på ham på nuværende tidspunkt.

En mere inkonsekvent zig-zag-skiften mellem stavemåder har jeg derimod utallige eksempler på. Og dem støder vi med garanti alle sammen på hele tiden. Jeg har dog aldrig betragtet disse som et bevidst valg, men snarere som udtryk for tilfældigheder og traditioner, som udslag af, at skriftkulturen ikke havde nogen dominerende rolle i dagligdagen. Stavningen var underordnet udtalen, og kunne derfor have mange variationer. Et sådant eksempel fra min egen tavle kunne være skiftende stavemåder af navnet Villumsen, Villemsen, Wilhelmsen.

Da vi jo ikke har vores aners egne navneovervejelser noteret i kildeform, men udelukkende må gætte ud fra arkivalierne, kan variationerne lige så vel skyldes at hver administrativ enhed (præst/degn/foged/mv) staver på sin måde. Jeg har således selv især bemærket variationer eller ændringer i forbindelse med at folk er flyttet, og så at sige er "kommet ind under andre arkivskabere".

I de to ovennævnte tilfælde er der jo i øvrigt tale om samme grund-navn, og jeg mener at have lært, at der langt op i tiden var ganske vide rammer for, hvor meget et sådant kunne varieres, og fortsat betragtes som ens eller korrekt.

Links har jeg ikke, men du kan muligvis finde mere om emnet på navneforskningsinstituttets hjemmeside eller i nogle af deres publikationer.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Ja, meget a propos navneforvirring, der fik jeg da vist lige selv gjort mig skyldig i en decideret navneændring, og ikke blot en variant, da jeg lige i skyndingen fik kaldt dig Poul. Undskyld, Hans!

:D/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Niels Bjøreng

Jeg tror, Hans tilgiver dig, Rasmus ;)

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Hans og andre

Når vi nu er igang så lad os lige tage Christen- og Christiansen med som i flæng bliver stavet med Ch- eller med et begyndende K.

Under Lauritsen til Larsen skal vi lige have Lassen med, og så er der Jesper og Jespersen som må høre til "Familien" Ibsen

Men stavemåden af de mange navne hvad enten fornavne eller patronymer er vel også en del af vores gamle dialekter, og sociale forhold. Præsten hed Laurentius, købmanden Lauritz og fæstebonden blev kaldt Las.....

Men er det muligt at vi kan se i KB at navnenes stavemåder af og til skifter når ewn ny degn eller præst kommer til sognet fra en anden del af landet - og derfor skriver navnet som det blev udtalt på hans fødegn.

Et interessant spørgsmål du der stillede

Hilsen fra Elizabeth i Vermont hvis eget navn er blevet amerikaniseret.

Peter Kyhl

Hej alle.

Så er der de mange svenske indvandere, hvis navne ofte blev ændret fra f.eks. Johansson til Johansen og Jönsson til Jensen osv. Min egen tipoldefars navn blev ændret fra Wilhelmsson til Vilhelmsen.

Monsen og Mogensen er god nok. Den er jeg ofte stødt ind i på Bornholm.

Der er også Peiter og Peter

Mvh. Peter

Egon Hansen

Blandt beboerne i 17- og 1800 tallet i flere sogne optræder navnet "Ipsen" eller "Ibsen" som det også ses stavet.
Jeg har haft en del besvær med at forklare at fædrene hedder "Jep" eller "Jeb" til fornavn.
Mange leder desperat efter "Ib" ! og nøjes med at konstatere at "unge Søren Ipsen" nok ikke er født i sognet!
Er det specielt i "Kalundborgjydsk" at dette forekommer eller kender i det også fra andre egne?
Mvh Egon

Hans Poulsen



Hej Egon

"Er det specielt i "Kalundborgjydsk" at dette forekommer eller kender i det også fra andre egne?"

Ja, her er et eksempel fra Hvetbo herred i Hjørring amt:

Mads Ibsen er min 2xtipoldefar

Jeppe og Zidsel er mine 3xtipoldeforældre


MADS IBSEN Pedigree
  Male     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  10 MAR 1737   Saltum, Hjorring, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  JEPPE SIMONSEN  Family
  Mother:  ZIDSEL MADSDR     

*Sagen* får yderligere en drejning:
 
Mads Jeppesen, Jepsen, Ibsen blev gift med min 2xtipoldemor, Johanne Jensdatter, og da de fik deres relativt store børneflok i Jetsmark sogn, Hvertbo herred, blev Mads konsekvent kaldt Mads Baar.

Mads Baar døde under dette navn i 1781 i Jetsmark.

Johanne giftede sig igen - med en Søren Pedersen, som derefter i kirkebøgerne optræder som Søren Baar.

2xtipoldemor, Joahanne Jensdatters, søn med ægtefælle nr. to, Søren Pedersen alias Søren Baar:

NIELS SORENSEN Pedigree
  Male     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  28 APR 1782   Jetsmark, Hjorring, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  SOREN BAAR 

Ingen siger, at slægtsforskning skal være nemt.

Vednlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

#9
Elizabeth skriver: Jesper og Jespersen som må høre til "Familien" Ibsen


Her må jeg lige gøre opmærksom på, at Jesper ikke hører til "familien" Ibsen
- men er identisk med navnet Casper/Kasper/Caspar/Kaspar og selvfølgelig men patronymerne Caspersen osv.

Jesper : Navn afledt af det tyske navn Jaspar, der er af samme oprindelse som Caspar, der betyder "borgfoged". Navnet Jesper har i de senere år været meget anvendt. I perioden 1985-1996 fik 6.938 danske drenge navnet Jesper. Ifølge Danmarks statistik var der 34494 personer med navnet Jesper i Danmark pr 1. januar 2008.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Egon Hansen

Hej Hans.
Der var rart at høre, at det ikke kun er i vores lokale dialekt at Jep bliver til Ib i udtale.
Fæstebonden Jep Rasmussen i Viskinge( matr 1688), har en datter ,Else Ibsdatter. som sammen med sin mand, overtager hendes fædrende gård, og efter hans død bliver gift med Niels Christensen. Sammen bliver de et af mine anepar.
Både Else, og et par brødre, som også får gårde i fæste i sognet, er hun født før kirkebogen er bevaret, og jeg klan således ikke "bevise" at det er Jep Rasmussens børn.
I midlertid mener en familie på FS, i en Pedigree Resurse File at de stammer fra en anden Ibsdatter i Viskinge, men de hævder hårdnakket at hendes far hed Ib! selvom der ikke i matriklen er nogen med det navn,
Desværre er der heller ikke hold i andre grene af deres aner i bevarede kirkebøger i området, så jeg må nok opgive at finde mere om min Jep Rasmussen.
Jeg var derfor intereseret i om navnet kun var et lydord her.
Mvh Egon

Hans Poulsen

#11
Dette indlæg er et forsøg på sammenskrivning af diverse svar i tråden - stillet op i bogstavorden.

Der er tale om en halv sandhed, da der til de patronymer, der er nævnt, ikke er føjet de kvindelige
patronymendelser *-datter*.

Udeladelsen er alene sket for oversigtens skyld.

Er der rettelser, ændringer, tilføjelser etc., vil jeg særdeles gerne modtage dem og indarbejde dem i opstillingen.

Emnet i denne tråd hører ikke til sværvægtsspørgsmålene inden for slægltsforskningen, men når jeg alligevel har brugt lidt tid på temaet, skyldes det, at navnlig begyndere i genealogien sommetider sukker dybt, fordi vedkommende venter en far, der fx hedder Jeppe, men finder blot én, der hedder Ib.

"Hvad gør jeg galt?", lyder da nødråbet, og da vil det være nemt lige at henvise til denne tråd.

Med rette er der flere steder i tråden blevet henvist til, at variationerne er lige så talrige - endda til den gode side - hvad FORNAVNE angår, og det er svært at modsige.

Dog har jeg valgt ikke at tage dem med her.

Med venlig hilsen og tak til jer, der er kommet med idéer, kommenatrer etc.

Hans Poulsen

=========================

- Christiansen/Kristiansen > Christensen/Kristensen

- Johannesen > Johansen > Hansen (Er Hansen mon rigtigt i denne forbindelse?)

- Jeppesen > Jepsen > Ibsen/Ipsen > Jakobsen/Jacobsen

- Lauritzen/Lauridzen/Lauritsen/Lauridsen > Laursen > Larsen > Lassen > Las

- Monsen > Mogensen

- Petersen/Pedersen > Peersen/Persen

- Thomassen/Thomasen > Thomsen/Tomsen

- Wilhelmsen/Vilhelmsen > Willemsen/Villemsen > Willumsen/Villumsen

=========================





Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fisker

Hej Hans Poulsen

Må det være "Ulven" tilladt også at give sit bidrag?

I en og samme KB har jeg set den samme familie få "navneforandrig" fra Wulff til Wolff og håndskriften sagde mig at grunden hertil var at det var to forskellige personer som havde ført KB.

Jeg vil også høre om jeg via min hjemmeside må linke til denne tråd da jeg faktisk har oprettet en side kun til nye slægtsforskere og denne tråd kan jo så passende blive udgangspunkt på efternavne som skifter alt efter om det er en hørefejl eller sjusk eller bare en personlig måde at skrive et navn på.

MVH
Hanne Fisker

Hans Poulsen



Hej Hanne

"..Wulff til Wolff..".

Den er nok værd at tage med, og det vil ske i løbet af en uge eller to.

"..Jeg vil også høre om jeg via min hjemmeside må linke til denne tråd..".

Hjertens gerne og tak oven i handlen. Idéen er at hjælpe andre, så det er bare med at benytte siden, hvor den kan.

Måske skal du vente en uges tid eller to, indtil jeg for alvor véd, hvordan den endelige side kommer til at se ud.

I grunden havde jeg tænkt mig et honorar på 50.000 kr. for at tillade andre at indlemme tråden i deres hjemmeside, men da det er dig, Hanne, frafaldes på forhånd ethvert økonomisk krav.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fisker

Hej Hans

"Ulven" takker for venligheden og jeg venter da gerne en uge eller to, alt for dig - med måde - jeg skal jo nødigt vove mig ud hvor jeg ej kan bunde.

Jeg går ud fra at "side" er denne tråd.
Må det være mig tilladt at takke fordi du frafalder ethvert økonomisk krav?

Hvis der er forslag til denne min side for nye slægtsforskere, også fra dig kan de sendes til min mail.

I øvrigt Jeg har i mellem mine aner et navn Knoth som udspringe af navnet/erhvervet Poder hvordan det så kan lade sig gøre!

MVH
Hanne

Thestrup-Bjørn

Hej Hans!

I din sidste liste med opsummeringer fik du ikke mit med:

Jesper (tysk Jaspar) = Casper/Kasper/Caspar/Kaspar og med patronymerne Caspersen osv.


-----


Og så spørger du:
Johannesen > Johansen > Hansen (Er Hansen mon rigtigt i denne forbindelse?) - dertil er svaret JA

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen


Tak for din reaktion, Thestrup-Bjørn - det var en ren og skær forglemmelse fra min side. Pardon.

Også tak for din tilføjelse om Hansen.

De næste små 14 dage ændrer jeg ikke trods dine korrektioner, men de kommer naturligvis med til sidst.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fisker

Hej Hans

Jeg har været lidt rundt i de forskellige fora og fandt denne tråd i aneefterlysning:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21009.0.html

Her har de en god debat om navnes skiften og evt. årsag.

MVH
Hanne

Louise Marie Rygaard

Hej Hans!

Af min egen erfaring ved jeg, at man i løbet af 1800-tallet gik fra 'ch' til 'k'. Fx:
- Michelsen > Mikkelsen
- Christensen > Kristensen
- Henrichsen > Henriksen
- Erichsen > Eriksen

Desuden er står jeg også stødt på følgende varianter:
- Thomassen, Thomadsen
- Terchilsen, Terkilsen, Therkelsen, Terkelsen osv.
- Poulsen, Paulsen, Povelsen, Powelsen
- Borgesen, Børgesen

Mvh. Louise

Thestrup-Bjørn

#19
- og glem ikke


Mads = Mathias

Morten = Martin

Søren = Severin

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kaare Grodal

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Flemming Willum Petersen

Hvad med Albrecht = Albert ?

Jeg kender ingen eksempler fra patronymer, men har set navnet ændre sig brugt som fornavn
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Anna N Rasmussen

Sikke en samling vi snart har her!

Og jeg er lige kommet i tanker om endnu én fra min egen tavle, nemlig Nielsen / Nilausen.

MVH Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Først tak til Bjørn - Thestrup for forklaringen om Casper og Jesper. Så blev jeg så meget klogere

Men i samlingen af navne med forskellige stavemåder har vi også

Ditlevsen - Ditlefsen - m. m.

Elizabeth i Vermont

Hans Poulsen



Hej Elizabeth i Vermont

Jeg har lovet ikke at kommentere indlæg i denne tråd i en uge eller to, men bryder løftet for at få så mange kurskorrigeringer som muligt, inden jeg sætter punktum for min deltagelse i tråden - med et eller andet *færdigt* produkt.

Findes der overhovedet slægtsforskere, der nogensinde er blevet *færdig* med nogetsomhelst inden for genealogien?

"Først tak til Bjørn - Thestrup for forklaringen om Casper og Jesper. Så blev jeg så meget klogere"

Og jeg med.

Du nævner Ditlevsen - Ditlefsen - m. m.

Ved den endelige redigering vil jeg nok ikke medtage Ditlevsen - Ditlefsen og andre tilsvarende ændringer i bogstaveringen, og sådan et lille spark over skinnebenet på en frederiksbergfødt med-slægtsforsker kræver naturligvis en forklaring:

Mit endelige - færdige? - produkt er tænkt som en hjælp til de slægtsforskere, som først for kort tid siden er begyndt på genealogien og pludselig står over for uoverskuelige problemer, som vi lidt ældre rotter i faget har glemt, at vi også fandt uoverskuelige.

Og nu skal du få en smagsprøve på, hvor inkonsekvent jeg kan optræde:

Støder en ny i faget på en Ibsen, vil vedkommende næppe få den idé at slå op under Jeppesen i hjælpeværktøjet FamilySearch, FS.

Støder en ny i faget på en ane med stavemåden Ditlevsen, som vedkommende ellers kun  har kendt under stavemåden Ditlefsen, vil han/hun undre sig, men sikkert nok nå til det resultat, at det er samme ane/slægt - og fortsætte med at lede i kilderne, kirkebog, FS, folketælling etc., efter Ditlevsen/Ditlefsen/Detlevsen/Detlefsen etc.

Louise Marie nævner højere oppe i tråden et par stykker, som jeg bremsede op ved, men jeg er ikke kommet til en endelig konklusion:

- Michelsen > Mikkelsen
- Borgesen > Børgesen

Mikkel, Michel har jeg i egen familie - både på den fædrene og mødrene side, og jeg undrede mig de første gange, hvor kilderne stavede navnene *forkert* - efter mit hoved, må jeg hellere føje til.

Borgesen > Børgesen har en lidt større chance for at komme med i mit færdige produkt. Slår man Børgesen op på FS, må man selvfølgelig være forberedt på, at ø'et ikke findes på engelsk, og at alle Børgesen'er derfor optræder som Borgesen, men jeg tør ikke på forhånd udelukke, at der er danskere, der hedder Borgesen. Danmarks Statistik/Navne kan råde bod på min uvidenhed, men så langt er jeg ikke kommet endnu.

Flemming nævner Albrecht = Albert, og den vil jeg nok tage med.

Da min tipoldemor, Johanne Springborg, blev enke, giftede hun sig anden gang med en Albrechtsen, og hun døde som Johanne Albertsen.

Thestrup-Bjørn serverer Søren = Severin.

Ny viden for mig og sikker på at komme med, og jeg vil måske bygge den ud med Sørensen > Sofrensen.

Anna nævner Nielsen / Nilausen. Helt oplagt, at den tager jeg med. Enhver begynder vil studse her.

Hvis du skriver tilbage, Elizabeth i Vermont, er jeg er inkonsekvent eller det, der er værre, vil jeg give dig ret!

I øvrigt: Kommentarer/forslag fra alle modtages fortsat med kyshånd.

Venlig hilsen
Hans







Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fisker

Godmorgen Hans

Jeg har lige en der skal med!

Først jeg glemte at nævne disse i forbindelse med Wulff / Wolff:

Wolff, Wolf, Volff, Volf, Wulff, Wulf, Vulff og Vulf.

Nikolajsen, Nikolaisen, Nicolajsen, Nicolaisen.

MVH
Hanne Fisker

Hans Poulsen



Hej Hanne

Wolff ER allerede med, jævnfør højere oppe i tråden, og den bliver udbygget med dine seneste tilføjelser.

Til gengæld udelukker jeg nok:

Nikolajsen, Nikolaisen, Nicolajsen, Nicolaisen

og det sker med samme begrundelse, som jeg i mit sidste indlæg til Elizabeth i Vermont gav i relation til Ditlefsen > Ditlevsen etc.

Venlig hilen - og tak for dit bidrag
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anna N Rasmussen

Hej i tråden igen,

Vil også lige minde om apostelnavnet Andreas, som herhjemme som bekendt (også) forekommer i kortformen Anders – og dermed afleder patronymerne:

Andreasen, Andresen og Andersen.

Og så har de to navne Henriksen og Lorentzen ofte drillet mig (hvordan skulle jeg fx præsentere dem lige her?!) Louise Marie Rygaard var allerede inde på ch-k-udviklingen, og jeg kan tilføje flere knaster ved disse to navne:

Det første kan som sagt staves med k eller ch, men også med eller uden d, og så ses det undertiden faktisk også stavet med i – prøv selv en alle-amts-søgning på ddd, den giver flere hundrede resultater, også når man fratager de sønderjyske og nordtyske områder. Endelig kan det også have den rene tyske form i sin grundstamme. Billedet kommer til at se sådan her ud:

Henriksen, Henrichsen, Henricksen, Hendrichsen, Hendricksen
Hinriksen, Hinrichsen, Hindrichsen, Heinrichsen

Det andet kan staves med enten s, ts, z eller tz, og sågar med ds:

Lorensen, Lorenzen, Lorentsen, Lorentzen, Lorendsen.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hans, jeg kan godt se dit princip om at ville udelukke de tilfælde hvor der blot er tale om små varianter af stavemåden, og kun medtage dem hvor navnet synes et helt andet. Men jeg tænker så også: hvor går grænsen egentlig? For mig at se, er der jo i samtlige tilfælde præsenteret her i tråden tale om samme grundnavn, blot er variationerne mere eller mindre iøjnefaldende. Og mange af de "banale" varianter kan være en stor udfordring, også for en trænet slægtsforsker som undertegnede, som jeg netop har eksemplificeret i indlægget ovenfor.

De fleste brugere burde jo kunne gætte sig til de indlysende varianter, som fx ch/k-tilfældet. Mange databaser gør også selv søgeren opmærksom på, at det er klogt at bruge wildcards, og de moderne søgemaskiner har indbygget fonetisk søgning eller fuzzylogik, så de selv tager højde for og foreslår varianter. Familysearch er jo fx indrettet til at operere med forbehold, og flere andre af de store slægtssøgemaskiner bruger soundex, megadex og hvad det nu hedder alt sammen.

Så problemet opstår for mig at se især i klassiske gamle baser som DDD, samt på diverse private sites, word- og pdf-dokumenter mm, fx Aurelias sider, hvor man jo kan bruge browserens egen søgefunktion, men i så fald kun får match hvis man søger eksakt.

Søgemaskiner er som udgangspunkt uintelligente, der er kun to muligheder for hvert enkelt tegn, sandt eller falsk, 1 eller 0, eksakt match eller ikke. Men nogle er alligevel mere smarte end andre, og responderer også på det der er "lidt sandt" eller som "lyder sandt", selvom det ikke staves på samme måde som i dokumentet.

Men så længe der stadig findes mange dumme gammeldags baser derude, kan vi hjælpe både nye og erfarne brugere med en liste over alle tænkelige varianter, hvor banale de end måtte være – ja, kort sagt, Hans, så argumenterer jeg her for, at du medtager revl og krat på din liste  ;)

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Hans Poulsen



Hej Anna

Tak for begge dine seneste to indlæg, som jeg har læst med interesse.

I dit sidste indlæg ryger du lige ind i hjertekulen på mig med det spørgsmål, som jeg også har stillet mig selv flere gange:

"Hvor går grænsen egentlig?"

Min øvre grænse går i hvert fald dér, hvor mine evner og kræfter kommer til kort, og når du ender dit indlæg nummer to med at anbefale, at jeg tager revl og krat med, bliver den halve A4-side, som jeg havde og har i tankerne, til en bog på 365 sider.

Tre gange gennemlæsning af dit indlæg nummer to får mig til at konkludere, at det jo er de rene frække ord, du bruger.

Og det skulle komme fra dig, Anna! FY.

Hør selv: Soundex, megadex, fonetisk søgning, fuzzylogik, sites, word- og pdf-dokumenter, browser, match - alle sammen ord, du ikke lærte, da du gik til præst.

Anna, begyndere, og det er udelukkende dem, jeg har i tankerne, spørger,

- hvad FamilySearch betyder
- hvor kan man finde Arkivalieronline
- hvordan finder jeg folketællingerne
- hvad menes med  ft. 1834
- i folketællingen 1850 står, at min oldemor er gift med Peter Ibsen
- betyder det, at hun har fået ny ægtefælle, for min oldefar var Peder Jeppesen?"

Mine spørgsmål i sidste afsnit er konstruerede, men du genkender nemt typen.

Det er her, at jeg gerne vil kunne imødekomme med noget i retning af, at *Andersen og Andreasen* bruges undetiden i flæng, at *Nilausen og Nielsen* kan være én og samme person etc. etc.

Højere har jeg ikke indstillet kanonen, men jeg er mere end villig til at lade den halve A4-side blive til en hel A4-side.

De DIS-hjælpere, der synes den er værd at gemme under *bogmærker*, *favoritter*, eller hvad det kaldes, kan gøre det, og er der nogen, der ønsker den nævnt på egen hjemeside, så vær så god.

Bryder nogen ind i tråden og siger, at der allerede ligger langt bedre oversigter af denne kaliber på nettet, får jeg ikke et sammenbrud og behøver ikke psykologhjælp. Da skal hun i hvert fald se godt ud.

Og lige til slut, Anna: Andreasen, Andresen og Andersen er sikret en plads, og på grund af begyndelsesbogstavet bliver det muligvis på den første linje på A4-siden.

Tak igen, Anna, og venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag