Dåb Langfredag

Startet af Inger G. Rasmussen, 14 Okt 2011 - 11:36

Forrige emne - Næste emne

Inger G. Rasmussen

Hej.
Langfredag 1799 blev min ane Anne Marie Andersdatter døbt i Buderup kirke, Hornum herred, Aalborg amt, KB 1733-1813 opslag 57. Jeg har hidtil troet, at børn blev døbt om søndagen, og Langfredag er jo trods alt en alvorlig helligdag, hvor en dåbshandling er en glædelig begivenhed. Jeg er lidt ude på tynd is, når det drejer sig om teologiske spørgsmål, så jeg håber på en forklaring fra folk, der har forstand på det.
Med venlig hilsen
Inger

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inger G. Rasmussen

Tusind tak for det præcise svar på mit spørgsmål.
Venlig hilsen
Inger

Hans Poulsen



Langfredag 1959 var der barnedåb i Lindholm Kirke ved Nørresundby.

Min niece, Grethe Poulsen, blev døbt, og jeg er den ene af hendes to faddere.

Den anden, hendes morbror, er desværre død.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Jeg var af den opfattelse, at oplysninger om nulevende personer (< 100 år gamle) ikke måtte bringes i forum.
Er jeg helt på vildspror - eller?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Du har ret, Leif.

Et lidt undskyldende moment kan være, at Poulsen er en massebetegnelse, og at den kære niece for flere end 25 år siden har giftet sig til et andet efternavn - ligeledes en massebetegnelse.

Det tilgiftede massebetegnelse-efternavn er ifølge Danmarks Statistik ca. 10 gange så hyppigt forerkommende som fødsel-pige-masse-efternavnet.

Dog, skal det slås fast: Det er ikke tilladt at bringe så friske nvane, som jeg gjorde.

Jeg lover bod og bedring.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hans,

Alt forladt fra min side. Jeg ved jo, at du har gjort det i bedste mening for at påpege, at det omhandlede emne er set i flere tilfælde.

Hav en god weekend
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Søren Agersnap

Som præst synes jeg, at det er vigtigt, at understrege, at sorg og glæde følges ad. Derfor har jeg altid følt det naturligt at have dåb langfredag, hvis nogen bad mig om det - og det vil jeg fortsætte med. Det med, at sorg og glæde hører sammen, har man også følt i ældre tid. I kirkebøgerne finder man flere steder i 1700-tallet eksempler på, at børn er blevet døbt ved deres mors begravelse.

Venlig hilsen.
Søren Agersnap