Efterlysning af Thorvald Kassow

Startet af John Øgelund, 03 Nov 2010 - 15:17

Forrige emne - Næste emne

John Øgelund

Igennem dette indlæg søger jeg oplysninger om min morfar, Thorvald Kassow, som jeg aldrig har kendt. Thorvald er født 04-01-1882 i Furreby sogn, Børglum herred, Hjørring amt, AO opslag 23, som barn nummmer 15 af ægteparret: Friedrich Johann Christian Kassow og Johanne Christine Villumsdatter, kaldet Hanne Kristine Hansen af Lykken, gift 29-10-1861.
Friedrich er født 19-06-1838 i Rehna, Tyskland, indvandrede i 1858, og fik dansk indfødsret 25-02-1878.
Thorvald blev konfirmeret 12-04-1896 i Furreby, AO opslag 98.
Thorvald skulle være udd. Typograf og som sådan, arbejdet i Aarhus i 1915, hvor han mødte min mormor, Kirsten Skau Poulsen, født 09-04-1883 i Vester Herborg, Vorgod sogn, Bølling herred, Ringkøbing amt, AO opslag 110.
Bekendtskabet resulterede i min mors fødsel 26-04-1916 på fødselsanstalten, Sct.Johs. sogn i Aarhus.
Her forsvandt Thorvald og er kun registreret sporadisk bl.a. som fadder ved nevø dåb i Hjørring i 1900, hvor han muligvis er tilflyttet, samt en dom for betleri i Køge 17-03-1904, der gav 3 dage i fængsel på vand og brød.
Han må havde fået styr på finanserne, da han i 1919 boede i Dalbergsgade 3 i Viborg, og det år betalte 77kr i skat.
Hvis nogen af jer, er stødt på navnet Thorvald Kassow og har nogle oplysninger, hører jeg gerne om det.

Med venlig hilsen
John Øgelund.

Har været slået op på den gamle Dis-side, hvor der var et par svar, bl a. at er fundet i Politiets registerblade i 1923



Hans Poulsen



Hej John

"..Hvis nogen af jer, er stødt på navnet Thorvald Kassow og har nogle oplysninger, hører jeg gerne om det..".

Google har mange Kassow'ere, men hvordan du vil tackle den oplysning, kan jeg ikke vide.

Selv  er jeg uhyre tilbageholdende med at kontakte andre, men når jeg gør det, gør jeg meget ud af brevet, så jeg eliminerer enhver mistanke om, at mit ærinde er skjult og ondsindet - fritaget for skumle hensigter om hjemmerøverier etc., hvis du forstår, hvad jeg mener.

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=kassow&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Øgelund

Hej Hans.

Tak for dit svar, men kan meddele dig at jeg har været på Google og fået oplysninger jeg kan bruge, men desværre ikke noget der løfter sløret for mysteriet om min morfars livsforløb.

Med venlig hilsen
John Øgelund.

Leif Thor Olsen

Hej John.

Har du tænkt på typograforbundet? De har måske gamle medlemslister.

Han blev måske i Kbh., det er let at løbe begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet på rådhuset igennem med så prægnant et navn.

Mvh. Leif

Bente Aaris

Der står tydeligt i Politiets Registerblade at han var Udtrukket (under han sidste adresse som var tilmeldt 24/4 1923 Thorupsgade 10 II hos en Sjöberg) d.v.s han var udflyttet fra Københavns Kommune og meldt bopæl til Nykøbing F.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1691561&backside=0

Du kan måske prøve at finde ham i en vejviser fra 1925 om han havde adresse i Nykøbing F.
og dernæst finde ham i FT:1925

Alternativt som måske er den nemmeste løsning - prøve på Folkeregisteret i din kommune med den sidst oplyste adresse du har om ham i København (Thorupsgade 10 II), du har jo hans fødselsdata og stilling (muligvis du må betale et gebyr så vidt vides ca. 52 kr, hvis det da ikke er steget). 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

John Øgelund

Hej Leif.

Tak for tippet, jeg har været på typografforbundets medlemslister i nordjylland men vil prøve i København og Nykøbing Falster.
Begravelsesprotokollerne må vente lidt endnu, da jeg bor i det vestlige af landet.

Med venlig hilsen
John Øgelund

John Øgelund

Hej Bente.

Tak for dine svar, dem vil jeg arbejde videre med.

Med venlig hilsen
John Øgelund