Maren Sofie Olsen (1868-?) Skagen, Anchers model 1882-87

Startet af Glenn Andersson, 25 Sep 2011 - 12:21

Forrige emne - Næste emne

Glenn Andersson

Hej alle,

Jeg er en svensk forsker der har et spørgsmål om en Skagenspige ved navn
Maren Sofie (Christensen) Olsen, født 11 december 1868 i Skagen.
Hun var Skagensmaleren Michael Anchers foretrukne favoritmodel mellem årene 1882 og 1887.

Fader: fisker og arbejdsman Chresten Olesen/Olsen ("Kræn Wollesen") (1841-1906)
Moder: Elsie Marie Sørensen/Sørensdatter (Ottesen) (1844-1932)
Søsken:
Ole Christian Olsen (1872- )
Johanne Pouline Olsen (1873- )
Søren Olsen (1874- )
Johan Olsen (1879- )
Jens Peter Olsen (1882- ) (blev kendt som hotelkarl på Brøndums Hotel og senere Ølhandler).

Problemet er at der findes ikke særlig meget information om hende. I Lundholm Sørensens arkiv og i Skagens Lokalhistoriske arkivs handlinger eksisterer kun meget kort information om fødselsdato, forældre og søsken. Ikke noget om dødsår, vigelse eller flyt. Kort sagt: fra 1890 års Folketællinger så er hun helt pludselig bare puds væk fra jordens yde.
En generel søgning på onlinearkiver gir ikke mer end fødselsdato, navn, forældre og matrikelnummer.

Det sidste spår der findes efter hende i Folketællingerne er
- Folketællingen 1880 fra Skagen Købstad, hvor hun bor sammen med familien på matr. 213 ("Wolles Hus", Anchersvej 5); hun er da 11 år gammel.

I 1890 års Folketællinger fra februar (hun ville da vare omtrent 21 år) findes hun ikke længere med familien på matrikelnumret 213. Og ikke nogen info i feltet for Anmærkninger.
I 1901 års Folketællinger (Skagens Købstad, Hjørrings amt, Horns Herred) findes kun forældrene Chresten Olsen og Else Marie Sørensen med sønnen Jens Peter Olsen på matrikeln. Så der har også de andre børn bortset fra Jens flyttet ud.

- Kirkebøgerne for Hjørrings Amt, Horns Herred og Skagen Sogn er meget forvirrende og virker ufuldstændige. Her har jeg prøvet alt, selv om der nok findes en eller anden ting at kigge videre på.
Jeg har fundet Maren Sofie Olsen blandt de konfirmerede piger år 1882, og der bekræftes også at hun er født den 11 december 1868 og døbt den 7 februar 1869.
Det var ved denne tidspunkt - ved konfirmationen - hun begyndte hun at sidde model for Michael Ancher og P.S. Krøyer.

Det mærkelige er dog at hun ikke findes blandt de der er fødte det år og den dato, hvis man studerer Kirkebogen for fødte under 1865-1891. Hun mangler simpelthen.
Er det præsten her der har taget lidt for meget af natvardsvinen? Jeg ved i hvert fald at undla at infdøre den slags opgifter ville få store konsekvenser for en præst i Sverige - i værste fald fængsel, men troligvis bøde.

Derfor er det heldigt man har opgifterna fra konfirmationen - de er nemlig de eneste opgifterne om hende jeg kan finde i Kirkebøgerne!
Hvad der har sket med hende efter det,  er et mysterium.
Vi ved at hun boede på matr 312 i hvert fald frem til 1887, sikkert længre, for 1887 er det sidste år hun bruges som model af Michael Ancher og då bor hun stadigvæk hos familien "Wollesen".
Men derefter???

Jeg har i kirkebøgerne prøvet at søge efter hendes navn blandt vigsler under tænkbare år. men nul så langt.
Derfor prøvede jeg også - hvid det nu ville vare så sørgeligt - at søge efter hende blandt de afdøde lige årene efter 1887 og nogle år fremover (eftersom jeg ikke kunne se hende bland vigsler), men heller ikke det har ledt til noget så langt.
Nu er ju en del af de ældre kirkebøgerne forfærdeligt dårligt indscannede og ikke helt nemme at læse men jeg syns jeg har varet nøjagtig nok.

Hun kan ju ha flyttet og for eksempel taget tjeneste som tjenestepige meget langt væk i et andet Amt og en anden Sogn - eller anden del af landet - hvor hun så kan ha blevet gift og senere afdødt. Men så er det ju et helt umuligt detektivarbejde.
Jeg har stadigvøk en del år tilbage at tjekke når det gælder vigsler og afdøde i Skagen, men tænkte jeg alligevel skulle prøve her.

Er der nogen her der aner til slægten Chresten Olesen/Olsen ("Wollesen") i Skagen ellerr kender nogen der har, og ved hvad der har sket med hende?

Eller nogen der har andre tip og søgemuligheder?
Er ikke nogen vant genealogist.

----------------
Et ekstra spørgsmål: I afdelngen for Konfimerede piger står der i feltet "Dom for Kundskab og Opførsel" mg på begge. Hvad betyder det? "Meget godt"?

Tak på forhand
/Glenn



[vedhæfting slettet af admin]

Glenn Andersson

Edit (siden det ikke længre er muligt for mig at redigere):

"Vi ved at hun boede på matr 312 i hvert fald frem til 1887, sikkert længre..."  skal naturligvis vare

"Vi ved at hun boede på matr 213 i hvert fald frem til 1887, sikkert længre..."


Hans Martin Laustsen

I folketællingen 1890 er Maren Sofie gift og bor i Sæby Købstad.

Husstand: Hjørring, Dronninglund, Sæby Købstad, 1890, 4, Sæby Kjøbstad Algade,
35, Christen Pedersen, M, 29, Gift, Paa Fyrskibet Læsørende, Torslev Sogn Hjørring Amt, Husfader, Folkekirken,
36, Sophie Pedersen, K, 20, Gift, Skagen, Husmoder, Folkekirken,
37, Anna Marie Pedersen, K, 1, Ugift, Sæby, Barn, Folkekirken,

Med venlig hilsen

Hans Martin

Glenn Andersson

#3
Hej Hans,

Stort tak for svaret, men jeg er lidt i tvivl. Nu er jeg som sagt ikke nogen vant genealogist, men jeg tror ikke det er hun.
For det første: nok fordi at Sofie nogen gang kan staves Sophie, men hvorfor hun ikke ville kalde sig for Maren Sofie eller Maren Sophie forstår jeg ikke.

Men aldern stemmer heller ikke; hvordan kan hun vare 20 år gammel år 1890, når hun var født i 1868?

Dessværre så står der ikke navnet på kvindens/husmoderns forældre, for det ville vare det ultimate bevis for at det virkelig er hende. Der er nemlig rigtig mange i Skagen der var kaldet Maren Sofie eller Sophie.


Hans Chr. Baagøe

Hej

Du finder vielsen på arkivalieronline.dk
Sæby sogn, Dronninglund herred, Hjørring amt: 1881 - 1890, opslag 152.

Der bekræftes hendes fødselsdato i Skagen. De bliver viet i Sæby kirke den 9. november 1888.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Henrik Brandt

Hej,

Du kan finde Maren Sophies fødsel og dåb her:

Skagen kirkebog 1865-1891, opslag 196.

mvh Henrik

Glenn Andersson

#6
Hej!

Fantastiskt. Så virkede som om Hans Martin hade ret.

Der står ikke at hun er fra Skagen i vigselattesten hvad jeg kan se, men med tanke på det fulde navn og den korrekte fødselsdato (og kombineret med opgiften om "Skagen" i Sæbys Folketellinger), så kan det jo kun vare hun.
Så må præsten som skrev i Sæbys Folketællinger at ha varet lidt klodset med detalier og dårlig til at tælle.

Så havde jeg også ret i mine mistanker - at hun flyttede udenfor Skagen (om end ikke altfor langt) og arbejdede som tjenestepige - det var det ju mange der gjorde den gang - og det i Sæby.

Stort tak alle. Vilken utrolig god hjelp.
Nu bliver mit næste projekt at få styr på hendes dødsdato og hvor gammel hun blev.

Tak igen.
Hilsen
/Glenn

Glenn Andersson

#7
På Opslag 91, i Kirkebogen for Sæby Sogn, Dronninglund Herred, Hjørring Amt 1881 - 1890, står det om datteren Anna Marie Pedersens fødsel og dåb.
Er der nogen der kan se hvad der står overst på Rorældrernes navn, stand...etc. om faderen Christian Pedersen.
Der står noget om "Fyrskibs..." (fyrskibsmatros, fyrskibsmand). Kan ikke læse det sidste. Ville vare sjovt at vide den precise betegning på hans erhverv.



Hilsen
/Glenn


Hans Martin Laustsen

Der står Fyrskibsmatros.

Med venlig hilsen

Hans Martin


Ingelise Modis

Ved folketällingen i 1901 er familien ikke at finde i Säby
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Glenn Andersson

#11
hej Ingelise,

ja det er rigtigt. Det opdagede jeg også lige precis når jeg ikke kunne finde datteren Anna Maries konfirmation og heller ikke dødsdatoen for Maren Sofie/Sophie (selv om der kun findes fram til 1948).

Undrer hvor de flyttede?  :'(

En hurtig tjek i Skagen Købstad (hvis nu de havde flyttet til Maren Sophies fødeby) gav ikke noget resultat.
Måske Fredrikshavn?

Glenn Andersson

Citat fra: Henrik Brandt Dato 26 Sep 2011 - 20:23
Hej,

Du kan finde Maren Sophies fødsel og dåb her:

Skagen kirkebog 1865-1891, opslag 196.

mvh Henrik

Ja der hun jo. Mærkeligt, Gud ved hvor jeg har kigget - syns ellers jeg dobbelttjekked flere gange.

Nå, så må jeg gi præsten i Skagen en undskyldning. Jeg har åbenbart - af nogen ukendt orsag - læst på det forkerte sted for jeg genkender heller ikke resten af siden.

Men ville gi hvad som helst for at finde ud af hendes dødsdag så at Lundholms arkiv og Lokalsamlingen i Skagen kunde kompletteres med nye opgifter. Selv om jeg der allerede nu har tilkommet en hel del nyt.

Hilsen
/Glenn

Glenn Andersson

Hmmm, ikke heller en gennemgang af kirkegårde og gravstene i hele Nordjylland for Maren Sophie/Sofie Pedersen virker give noget resultat. Hvor søren har familien flyttet??? 
Hvor frustrerende, helt pludselig er de forsvundne.